חיסול מוחמד דף-חמאס מסמן את מוחמד סינוואר כיורש האפשרי

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל אומרים כי מתחזקת ההערכה כי חוסל מוחמד דף בהתקפת חיל האוויר בח'אן יונס וכי חמאס מנסה להסתיר את גורלו. בתנועת חמאס כבר מסמנים את מוחמד סינוואר, אחיו של מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, כיורשו האפשרי של מוחמד דף.

על פי גורמים ביטחוניים בכירים, מתחזקת ההערכה בגופי המודיעין של ישראל כי מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס, אכן חוסל בניסיון ההתנקשות שלשום בח'אן יונס באמצעות מטוסי חיל האוויר.

ההערכה מבוססת על עדויות ואינדיקציות מודיעיניות שנאספו בשב"כ ובאמ"ן.

יש סימנים מודיעיניים ברורים כי מוחמד דף אכן שהה במתחם שהופצץ.

המבצע לחיסול מוחמד דף נוהל מחמ"ל מבצעים מיוחד של השב"כ, ומי שהוביל את המצוד אחריו היה השב"כ, איתורו והניסיון לחסלו מעידים על שיקום היכולות המודיעיניות והמבצעיות של השב"כ מאז ה-7 באוקטובר.

על פי גורמים ברצועה, בית החולים בדיר אלבלח הפך מאז התקיפה של צה"ל ליעד מבוצר של חמאס שמקיף את בית החולים ומנסה לזהות את עשרות הגופות, שייתכן שאחת מהן שייכת למוחמד דף.

לחמאס יש אינטרס ברור להסתיר את דבר מותו של מוחמד דף מחשש לפגיעה מורלית קשה בארגון, אבל יש סימנים ניכרים כי הפגיעה המבצעית היא משמעותית בעקבות חיסולו.

הרמטכ"ל הרצי הלוי אמר אתמול כי חמאס מנסה להסתיר את תוצאות התקיפה," נמשיך לרדוף את בכירי חמאס, מצאנו את דף, נמצא גם את הבאים בתור", הוא הדגיש.

במערכת הביטחון מעריכים כי חזבאללה ושלוחת חמאס בדרום לבנון אינם מגיבים בירי רקטות מסיבי לעבר ישראל, בתגובה על חיסולו של מוחמד דף, כדי שלא לתת לישראל אינדיקציה בכך שהוא אכן חוסל.

עד שגורלו של מוחמד דף יתברר סופית, בחמאס לא ממתינים, חייבים למלא את הוואקום שנוצר, גורמים ברצועת עזה טוענים כי בתנועת חמאס כבר מסמנים את מוחמד סינוואר, אחיו של מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, כיורשו האפשרי של מוחמד דף.

על פי גורמים בחמאס, מוחמד סינוואר הינו האחראי על האבטחה האישית של אחיו יחיא סינוואר, מנהיג חמאס, והפרוייקטור של מערך המנהרות הענק ברצועת עזה של מאות ק"מ שאתו הגה  והקים מוחמד דף.

מוחמד סינוואר, נולד במחנה הפליטים ח'אן יונס בשנת 1975, הוא חבר המועצה הצבאית של הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם", ששימש בעבר כמפקד חטיבת ח'אן יונס.

הוא האחראי לחטיפת חייל צה"ל גלעד שליט ב-25 ביוני שנת 2006 ממוצב של צה"ל באזור רפיח.

גם הוא נחשב לאחד ממתכנני הטבח ב-7 באוקטובר בישובי עוטף עזה ביחד עם אחיו יחיא סינוואר ועם מוחמד דף.

הוא חי במחתרת שנים רבות וזכה לכינוי "המת החי", אחרי שחמאס הודיעה על מותו הפיקטיבי בשנת 2014 כדי להטעות את המודיעין הישראלי. רבים ברצועה טוענים כי הוא היה הרבה יותר חשוב בזרוע הצבאית מאחיו יחיא סינוואר וכי הוא זה שניהל את המשא ומתן העקיף עם ישראל על "עסקת שליט" בשנת 2011 שבמסגרתה שוחרר גם אחיו יחיא סינוואר.

על פי גורמים בחמאס, מוחמד סינוואר ניצל מ-6 ניסיונות התנקשות בחייו, באפריל 2003 הוא ניצל מפיצוץ מטען חבלה שהוטמן בגדר ביתו בח'אן יונס, הניסיון האחרון הכושל לחסלו היה במהלך מבצע "שומר החומות" במאי 2021.

בחודש נובמבר  2023 פשטו כוחות צה"ל על משרדו של מוחמד סינוואר בעיר עזה והחרימו מתוכו חומר מודיעיני.

השלד שבארון של מוחמד סינוואר

 

גורמים בחמאס טוענים כי כשיחיא סינוואר שוחרר מהכלא הישראלי בשנת 2011, במסגרת "עסקת שליט", התלוננו בפניו בכירים בזרוע הצבאית ובהנהגת האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל, כי אחיו הצעיר מוחמד מעורב בשורה של מעשי פדופיליה והתנכלות מינית לפעילי חמאס וגם לנערים עזתים.

גורמים ביטחוניים בישראל מספרים כי יחיא סינוואר ניצל את מעמדו הגבוה בזרוע הצבאית של חמאס כדי לטייח את חקירת מעלליו  של אחיו מוחמד ומנע חקירת פנימית בנושא.

יש גם טענות של אנשי חמאס ששמם לא נכלל ברשימת משוחררי "עסקת שליט", רק משום שהאח מוחמד לא רצה שהם יהיו מחוץ לכותלי הכלא  על רקע של פרשיות מין מחשש שהם יפורסמו ברבים ברצועת עזה.

על פי גורמי ביטחון ישראלים, השב"כ למד על חלק מהפרשיות האלה, שמיוחסות למוחמד סינוואר, מפיו של מחבל חזבאללה סמיר קונטאר שסיפר לחוקריו  כי יחיא סינוואר אסר על חקירת מקרי ההתעללות המינית בין כותלי הכלא מחשש שתיחשף מעורבותו של אחיו מוחמד.

סמיר קונטאר, שהשתתף בפיגוע רצח בני משפחת הרן והשוטר אליהו שחר ז"ל בנהריה בשנת 1979, חוסל על ידי ישראל בשנת 2015 בסוריה באמצעות מטוסי חיל האוויר.

בכל מקרה , נראה כי הצמרת הצבאית של חמאס היא בפני קריסה, צה"ל והשב"כ מהדקים את המצוד אחרי יחיא סינוואר ואחיו מוחמד, ישראל מנסה בכל כוחה שלא לאפשר לצמרת הזרוע הצבאית של חמאס להתאושש מהמכות הקשות שהיא חטפה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי