יחיא סינוואר יתחיל באיוש התפקידים במוסדות חמאס

גורמים בחמאס טוענים כי יחיא סינוואר יתחיל בקרוב לבנות מחדש את מוסדות התנועה ולהעניק למקורביו תפקידים בכירים בצמרת הארגון. לדבריהם, יחיא סינוואר הפרו איראני יצטרך למצוא את הדרך ליישר קו עם תנועת "האחים המוסלמים" הסונית שאותה מייצגות קטאר וטורקיה.

 גורמים בחמאס מוסרים כי יחיא סינוואר, ראש הלשכה המדינית החדש של הארגון, יתחיל בימים הקרובים לאייש את התפקידים הפנויים במוסדות חמאס וליצור מאזן כוחות בין האגף הפרו איראני לבין האגף בהנהגת חמאס הנתמך על ידי תנועת "האחים המוסלמים"  שבראשו עומדות קטאר וטורקיה.

יחיא סינוואר יצטרך להחליט מי יהיה סגנו בלשכה המדינית, במקום צאלח אלעארורי שחוסל על ידי ישראל בשכונת א-דאחיה בביירות בחודש ינואר האחרון, ומי יהיה סגנו של זאהר אלג'בארין ראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון.

מוסדות התנועה למעשה החליטו בעצם בחירתו של יחיא סינוואר לתפקיד להעביר את מרכז הכובד של התנועה מחו"ל לרצועת עזה כדי שהשטח יקבל את ההחלטות להמשך ניהול המלחמה וזה מאפשר ליחיא סינוואר למנות את מקורביו לתפקידי מפתח.

פעילי הזרוע הצבאית של חמאס כבר נשבעו אמונים ליחיא סינוואר לאחר בחירתו לתפקיד החדש , בראש הזרוע הצבאית עומד כעת מוחמד סינוואר, אחיו של יחיא סינוואר, שהחליף את מוחמד דף שחוסל על ידי צה"ל והשב"כ.

תנועת חמאס עושה מאמץ עליון ליצור תדמית של אחדות לאומית ולטשטש את המחלוקות בצמרת התנועה בין ח'אלד משעל לבין יחיא סינוואר.

בתוקף תפקידו כראש התנועה  אמור יחיא סינוואר לאייש את התפקידים שהתרוקנו במוסדות התנועה, בעקבות החיסולים שעשתה ישראל ברצועת עזה, על פי התקנון הפנימי של התנועה.

על פי מקורות בחמאס, יחיא סינוואר ייבנה מחדש את מועצת השורא של התנועה שהיא למעשה המועצה המייעצת שגם בחרה אותו לתפקידו החדש.

סינוואר צפוי לקבל גם כמה החלטות מנהליות  שקשורות לסמכויותיו כראש הלשכה המדינית של התנועה.

מועצת השורא אמורה גם לאשר את המינויים החדשים שיעשה יחיא סינוואר.

יחסיו של יחיא סינוואר, שהינו פרו איראני, עם קטאר ועם טורקיה נחשבים ל"מוקש מדיני ופוליטי", סינוואר יצטרך למצוא את הדרך ליישר איתן קו לאחר שטירפד את המועמדות של ח'אלד משעל לתפקיד ראש הלשכה המדינית של חמאס.

ח'אלד משעל נאלץ לוותר על ההתמודדות  מול יחיא סינוואר לאחר שקיבל איומים ממנו ומאיראן, למרות שהוא מנוסה הרבה יותר ממנו בתחום המדיני ומילא את תפקיד ראש הלשכה המדינית של חמאס עד שנת 2017.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי