הנשיא ארדואן חושש מהפיכה צבאית נגדו

נשיא טורקיה ארדואן הודיע כי יטהר את שורות הצבא בעקבות אירוע שבו קצינים צעירים נשבעו אמונים למוצטפא כמאל אתא טורק מייסד הרפובליקה הטורקית. הפרשה הפכה לשיחת היום בטורקיה, האופוזיציה קוראת לארדואן לחזור בו מהחלטתו והוא טוען כי מדובר במהלך לקראת הפיכה צבאית.

נשיא טורקיה ארדואן חושש מניסיון הפיכה צבאית נגדו, הוא עדיין זוכר את ניסיון ההפיכה הצבאית נגדו שנכשל ביולי 2016 בעת ששהה בחופשה באתר הנופש מרמריס בדרום מערב טורקיה.

הצבא הטורקי דיכא אז בכוח את ניסיון ההפיכה בתוך כמה שעות אך הנשיא ארדואן לא שכח והפיק את הלקחים הדרושים.

עכשיו פרצה בטורקיה מחלוקת קשה בין הנשיא ארדואן לבין האופוזיציה על רקע אירוע שהתקיים ב-30 באוגוסט שבו השתתף הנשיא ארדואן, במכללה של הצבא הטורקי, בטקס סיום של קורס שבו מאות קציני צבא חדשים.

כמה עשרות מהקצינים הניפו במהלך הטקס את חרבותיהם ונשבעו אמונים למוצטפא כמאל אתא טורק מייסד הרפובליקה הטורקית כשהם קוראים "אנו חייליו של מוצטפא כמאל".

בעקבות הדברים התחייב הנשיא ארדואן לעשות טיהור בצבא הטורקי מהקצינים האלה, ארדואן טוען כי הנפת החרבות והשבועה שלהם מעידה על כוונה לעשות הפיכה צבאית.

במהלך טקס אחר כמה ימים אחר כך, נאם הנשיא ארדואן ושאל "בפני מי הנפתם את החרבות?" והוסיף כי מתנהלת כעת חקירה בעניין ויהיה טיהור של "הבורים" האלה, "לא נאפשר להתיש את הצבא פעם נוספת, נבוא חשבון עם כל המעורבים, מדובר ב-30 או ב-50 איש" אמר ארדואן.

הרשתות החברתיות בטורקיה עוסקות בהרחבה בנושא והאיומים של הנשיא ארדואן על טיהור של קצינים בצבא הביאו לביקורת של האופוזיציה, ראש מפלגת "העם הרפובליקני" אוזגור אוזיל קרא לנשיא ארדואן לסגת מהחלטתו והוסיף כי פגיעה בקצינים האלה היא מדיניות קיצונית "שתהווה עוול גדול ותביא לכך שהאומה הטורקית לא תסלח על כך".

ראש עירית איסטנבול אכרם אמאם אוגולו דרש מהנשיא ארדואן להפסיק לפרש כל אירוע כניסיון הפיכה נגדו.

הוא הוסיף כי "הנאמנות של הצבא וקציניו החדשים למפקד העליון מוצטפא כמאל אתא טורק היא מעל לפוליטיקה, הקצינים החדשים רצו להביע את הכבוד שהם רוחשים למייסד המדינה".

בתגובה אמר דובר מפלגת השלטון "הצדק והפיתוח" כי הנשיא ארדואן הוא המפקד העליון של הצבא על פי החוקה הטורקית ותתבצע הערכת מצב לגבי מה שקרה אבל ברור שיש להסדיר את נושא שבועת האמונים.

טורקיה לא נרגעת מהפרשה,קבוצות מקצועיות שונות כמו רופאים, עורכי דין, מורים ואחרים מפרסמות הודעות הזדהות ברשתות החברתיות עם הקצינים "הסוררים" ושבועות אמונים למוצטפא כמאל אתא טורק.

לא ברור עדיין מה הצעדים שבהם ינקוט הנשיא ארדואן כלפי אותם קצינים, אבל הוא שוב מתגלה כרודן מסוכן לבני עמו, פרשנים בטורקיה מעריכים כי פגיעה בקצינים האלה עשויה להביא לגל מחאה, התמרמרות במוסדות הצבאיים ופגיעה בתדמיתה של טורקיה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי