מתיחות בין שלטונות ירדן לתנועת "האחים המוסלמים" על רקע הפיגוע באזור ים המלח

שני המחבלים שחדרו באחרונה מגבול ירדן לאזור נאות הכיכר בערבה ופצעו בירי שני חיילי צה"ל משתייכים לתנועת "האחים המוסלמים" בירדן. תנועת "האחים המוסלמים" פועלת בירדן בשיתוף עם איראן וחמאס כדי לערער את יציבות הממלכה ההאשמית ואת יחסיה עם ישראל.

גורמים ירדנים מדווחים על התגברות המתיחות בין בית המלוכה ההאשמי לבין תנועת "האחים המוסלמים" בממלכה, שהינה תנועת האם של חמאס, על רקע הפיגוע שעשו ב-18 באוקטובר באזור נאות הכיכר, בצד הישראלי של ים המלח, שני מחבלים שמשתייכים לתנועה, במהלך הפיגוע נפצעו באורח קל 2 חיילי צה"ל ושני המחבלים חוסלו.

הפיגוע הזה אירע אחרי פיגוע קודם שאירע בחודש שעבר במסוף הישראלי של גשר אלנבי לאחר שנהג משאית ירדני בשם מאהר אלג'אזי, משבט אלחוויטאת הבדואי בדרום ירדן, הצליח להבריח אקדח במשאית שבה נהג ורצח ביריות 3 אזרחים ישראלים עד שחוסל על ידי המאבטחים בגשר.

תנועת "האחים המוסלמים" בירדן פירסמה את שמותיהם של שני המחבלים שעשו את הפיגוע בנאות הכיכר שהם חוסאם אבו רזאלה ועאמר קוואס.

הפירסום עורר את זעם השלטונות שהאשימו את תנועת "האחים המוסלמים" כי היא הפרה את החוק הירדני והקימה זרוע צבאית שמטרתה לבצע פעולות טרור ולסכן את הסכם השלום בין ירדן לישראל.

תנועת "האחים המוסלמים" פירסמה גילוי דעת שבו היא בירכה על הפיגוע בישראל אך טענה כי מדובר בפיגוע פרטני שבוצע על ידי  אנשים בגלל "מלחמת ההשמדה" שעושה ישראל בפלסטינים ברצועת עזה.

תנועת "האחים המוסלמים"פועלת בירדן במסגרת מפלגה הנקראת "חזית העבודה האסלאמית" ודוברי המפלגה טענו כי שני המחבלים אינם חברים במפלגה.

"חזית הפעולה האיסלאמית" זכתה בבחירות לפרלמנט בחודש שעבר  ב-32 מנדטים מתוך 138 כלומר, היא קיבלה שליטה של כ-25 אחוזים בפרלמנט, מדובר בהישג חסר תקדים ועל פי ההערכות יותר מ-460 אלף בעלי זכות בחירה בחרו בה.

הקמפיין של המפלגה,הדגיש את סוגיית המלחמה ברצועת עזה, את "הסכנה" הנשקפת למסגד אלאקצא ואת רעיון "המולדת החלופית" שלטענתה מקדמת ישראל ורוצה להפוך את ירדן למולדת החלופית של הפלסטינים.

המפלגה קיבלה תמיכה רבה בקרב הפלסטינים בירדן ובקרב השבטים הבדואים בדרום הממלכה , כולל בשבט אלחוויטאת שממנו יצא המחבל הרוצח מאהר אלג'אזי שרצח את  3 ישראלים במעבר הגבול בגשר אלנבי.

ההישג הגדול של "האחים המוסלמים" בבחירות לפרלמנט משקף את הלכי הרוח ברחוב הירדני מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה, חמאס הצליחה להשפיע על הרחוב הירדני ולהוציא אותו להפגנות ענק לתמיכה בזרוע הצבאית שלה במלחמתה נגד צה"ל וברעיון "פלסטין מהים עד הנהר".

במהלך המלחמה הנוכחית קמה ברית בין "האחים המוסלמים",איראן וחמאס לזעזע את שלטונו של המלך עבדאללה ולהפילו מהשלטון כדי לפתוח משטח ירדן חזית חדשה נגד ישראל, במקביל היו ניסיונות להקים תשתיות טרור בתוך שטח ירדן שיפעלו נגד השלטון ההאשמי.

ראש ממשלת ירדן ג'עפר חסאן התייחס לפיגוע בנאות הכיכר ואמר כי "אף אחד לא יעמוד, כפי שעמד המלך עבדאללה אישית לצד אחינו בפלסטין".

הוא הדגיש כי ממשלתו לא תסכים להפרת החוק ולכך שגופים מסויימים ינצלו את רגשות האנשים בשלב הרגיש הזה למטרות פוליטיות וסחר בחיי אדם בסיסמאות ללא אחריות לאומית מינימלית.

הוא הזהיר כי ההסתה מסכנת את שלום הממלכה ואזרחיה והממשלה לא תקבל זאת.

גורמי ביטחון בישראל מתייחסים בחומרה לפיגוע בנאות הכיכר ומזהירים כי החוצפה וההעזה של תנועת "האחים המוסלמים" בירדן גוברת על רקע הצלחתה בבחירות לפרלמנט והערכתה כי שלטון המלך נחלש , לכן היא מרשה לעצמה להקים תשתיות טרור בתוך ירדן.

להערכת גורמי הביטחון, תנועת "האחים המוסלמים" בירדן מעודדת כאוס ביטחוני בתוך הממלכה, בהשראת חמאס ואיראן, כדי לזעזע את שלטונו של המלך עבדאללה, לדבריהם, המלך לא יעבור על כך בשתיקה והוא צפוי לנקוט בזמן המתאים צעדים להגבלת כוחה של תנועת "האחים המוסלמים".

אחת האפשרויות החוקיות העומדות בפני המלך היא לפרק את "מפלגת העבודה האסלאמית" ולהכריז עליה כהתארגנות בלתי חוקית הפוגעת בשלום הממלכה.

בינתיים, ישראל נערכת למניעת חדירת מחבלים מגבול ירדן, הועדה שהוקמה לדון בתקציב הביטחון אמורה לאשר כספים להקמת חומה וגדר מערכת משוכללת לאורך הגבול עם ירדן למרחק של 300 ק"מ למניעת חדירות מחבלים והברחות נשק ליהודה ושומרון.

אבל גם אם יאושר התקציב, מדובר בטווח זמן של שנתיים עד שלוש עד שתוקם החומה החדשה.

בינתיים הוגברה העירנות על הגבול עם ירדן בתקופת החגים, אבל ברור לדרג המדיני בישראל כי הפיכת הגבול הזה בין ישראל לירדן לחזית לחימה חדשה ופעילה היא המשימה של איראן ושל חמאס, גם ירדן מבינה זאת ואין לה שום אינטרס להסלמה בגבולה עם ישראל, שיתוף הפעולה הביטחוני הרגיש בין ישראל לירדן עשוי כעת להתהדק נוכח הסכנות המשותפות מצד איראן ושלוחותיה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי