מלחמת הגרסאות

קרב הגרסאות בין ראש הממשלה לשרי הקבינט הביטחוני בעניין המנהרות ומידור הקבינט מעלה סימני שאלה קשים המחייבים הקמת ועדת חקירה בראשות שופט.

דו"ח מבקר המדינה בנושא איננו מספיק רק מסקנות משפטיות של ועדת חקירה יחזירו לתלם את הדרג המדיני וישמשו לקח לעתיד.


בתנועת חמאס עוקבים בהנאה רבה אחר הויכוח הציבורי בישראל בעניין המנהרות אשר נראה כי הוא יילך ויחריף לקראת פרסום דו"ח מבקר המדינה בנושא תפקוד הדרג המדיני במבצע "צוק איתן".

לא רק שתנועת חמאס הצליחה ליצור הפתעה אסטרטגית לישראל שמערכת הביטחון עדיין לא מצאה לה פיתרון סביר, היא מצליחה לזעזע את המערכת הפוליטית בישראל שנתיים לאחר המלחמה בדרום.

קרב הגרסאות בין ראש הממשלה נתניהו לבין שרי הקבינט בממשלתו הקודמת מעלה שאלות רבות אולם נראה כי כבר עתה ניתן לקבוע, עפ"י מה שקרה בשטח בפועל במהלך מבצע "צוק איתן" כי היה ליקוי מאורות מדיני וביטחוני וכי הקבינט המדיני ביטחוני בראשות נתניהו לא תפקד על פי חוק המל"ל ותקנות ועדת ליפקין שחק.

עפ"י גורמים יודעי דבר בליכוד, ראש הממשלה בנימין נתניהו נטל הימור מסוכן כשיזם בעצמו את פתיחת המתקפה התקשורתית בעניין המנהרות ותפקוד הדרג המדיני ב "צוק איתן", הוא העריך כי הציבור עייף כבר מהקמת ועדות חקירה וכי אם יפרסם ביוזמתו נתונים על ישיבות בקבינט והדיונים עם נציגי מערכת הביטחון המוכיחים כביכול את טענותיו הוא יסיר את הנושא מסדר היום, הוא גם רצה להשפיע על מבקר המדינה העוסק בכתיבת הדו"ח כדי שימתן את הביקורת עליו.

נתניהו מפחד פחד מוות מועדות חקירה בעלת סמכויות משפטיות או אפילו רק ועדות בדיקה, הציבור מתייחס ברצינות למסקנות של כל ועדה כזו והן משמשות בדרך כלל ככלי ניגוח פוליטי, מי שמתכנן להישאר עוד שנים רבות בתפקיד ראש הממשלה לא רוצה שום כתמים על תפקודו במיוחד כתמים שחתומים באופן רשמי על ידי ועדת חקירה או ועדת בדיקה בראשות שופט.

לכן, בהחלט ייתכן שעוד יתברר כי ההימור של נתניהו היה מוטעה, הוא בודאי לא העריך נכון את עוצמת ההתנגדות של חברי הקבינט שלו שיוצאים נגד טענותיו, שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון שומר על שתיקה, נתניהו נמצא לבד במערכה מול חברי הקבינט בזמן המלחמה, אשר נזהרים בכבודו, נמנעים לומר כי הוא שקרן ומעדיפים להסתתר כמו יאיר לפיד, יו"ר מפלגת "יש עתיד", אחרי המילים המכובסות "ראש הממשלה איננו דובר אמת".

לא רק נושא האמינות והאחריות של נתניהו עומד כעת למבחן הציבור מה שעומד על הפרק הוא אופן ניהול המערכות המדיניות והביטחוניות בידי ראש הממשלה, הציבור רוצה ראש ממשלה אחראי שעליו הוא יכול לסמוך, אדם שאיננו מסתיר משרי הממשלה מידע ביטחוני חשוב, שמתייעץ עמם ומשתף אותם באופן מלא בתהליך קבלת ההחלטות, הציבור רוצה בראש הפירמידה אדם שהוא יכול לסמוך עליו במאת האחוזים כשהוא שולח את בניו לצה"ל ולשדה הקרב.

קרב הגרסאות בעניין "צוק איתן" ודרישת 32 המשפחות להקמת ועדת חקירה ממלכתית מציבים סימני שאלה קשים על אמינותו של בנימין נתניהו, על נכונותו כמנהיג לשאת באחריות ועל יכולתו לנהל כראוי את מדינת ישראל במצבי חירום.

מבחן התוצאה


שתי גרסאות עומדות למעשה לדיון ציבורי, האחת, של ראש הממשלה נתניהו שמוגבה כביכול בפרוטוקולים מישיבות הקבינט והטוענת ששרי הקבינט היו מודעים לסכנת המנהרות שהוצגה בפניהם ומולה הגרסאות הפומביות של חברי הקבינט נפתלי בנט ויאיר לפיד הטוענים שנתניהו איננו דובר אמת וכי לא התקימו דיוני עומק בקבינט על סכנת המנהרות חוצות הגדר לפני יוני 2014.

בגרסא שלהם תומכים חברי קבינט נוספים השומרים על שתיקה בתקשורת אך מתדרכים את העיתונאים נגד נתניהו.

נכון שמדובר גם בקרב פוליטי נגד ראש הממשלה נתניהו אולם אי אפשר להתעלם מגודל הפיאסקו שהיה במהלך מבצע "צוק איתן",מה שחשוב הוא מבחן התוצאה, במבחן הזה נכשלה ממשלת נתניהו על כל זרועותיה, המדיניים והביטחוניים, תנועת חמאס הצליחה להפתיע את ישראל ולהחדיר מחבלים דרך המנהרות לשטח ישראל לצורך ביצוע פיגועים למרות טענת נתניהו ששרי הקבינט הביטחוני היו מודעים לסכנת המנהרות.

איך יסביר נתניהו את העובדה שלצה"ל לא הייתה תוכנית מבצעית למלחמה במנהרות? כיצד חיילי צה"ל לא עברו לפני "צוק איתן" שום הכשרה ואימונים לטפל במנהרות ושלא גובשה שום תורת לחימה צה"לית ללחימה במנהרות.

רק אחרי שהשר נפתלי בנט הקים קול זעקה בקבינט במהלך המלחמה התקבלה ההחלטה להשמיד את המנהרות, צה"ל יצא להשמדת המנהרות ואילתר תוך כדי תנועה תוכנית מבצעית לטפל בהן.

אם צודק ראש ממשלה בטענותיו וכל חברי הקבינט היו מודעים לסכנת המנהרות, מדוע הוא לא הביא לקבינט הצעת החלטה ביוזמתו להנחתת מכה מקדימה על המנהרות טרם היציאה למבצע "צוק איתן"?

מכה כזו הייתה שומטת מידי חמאס את היוזמה וההפתעה.

מבקר המדינה מזהיר את נתניהו


מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא מונה לתפקידו בזכות נתניהו ונחשב למקורבו, לאחר שנכנס לתפקידו ונחשף למעללי ראש הממשלה החל לגלות עצמאות ולגדל ציפורניים, עכשיו הוא החל לשלוף אותן.

המבקר עוקב בדאגה אחרי הניסיונות של נתניהו ומקורביו לגמד ולמזער את חשיבות הדו"ח שמכינים אנשיו על תפקוד הקבינט ועל סכנת המנהרות במבצע "צוק איתן".

מקורביו של נתניהו אף התבטאו ואמרו שמדובר ב"דו"ח לא רציני של אדם לא רציני שיש לו ריח פוליטי".

המבקר שחושש שנתניהו ינצל את הרוב שיש לו בועדה לביקורת המדינה בכנסת ויטיל חיסיון על תוכן הדו"ח כדי להסתיר מהציבור את מחדליו, אמש הוא שיגר לראש הממשלה אזהרה באמצעות ערוץ 2 כי אם נתניהו ינקוט במהלך הזה הוא ימליץ על הקמת ועדת חקירה ממלכתית.

האזהרה הזו מעידה יותר מכל כי הדו"ח  הסופי יכלול כנראה ביקורת קשה על תפקוד הקבינט ואופן הטיפול במנהרות.

למה צריך חקירה רצינית?


צריך להקים ועדת חקירה מכמה סיבות, ראשית צריך לברר את האמת לאמיתה,חוק ועדות החקירה קובע כי יש להקים ועדת חקירה כל אימת שמתעורר ענין ציבורי חשוב.

נגד ראש הממשלה מופנות האשמות חמורות על ידי חברי קבינט בכירים, למרות שמשה בוגי יעלון ואביגדור ליברמן שומרים על שתיקה, והציבור זכאי לדעת את האמת, במיוחד המשפחות השכולות שאיבדו את יקיריהן ב"צוק איתן", אולי יתברר שנגרם עוול לראש הממשלה שרמת האמינות שלו בישראל איננה גבוהה בלשון המעטה אחרי סיפוריו על המופתי חאג' אמין אלחוסייני על החיילים הבריטיים שראה בירושלים וכיוצ"ב.

אולי יתברר שנתניהו דובר אמת ושבנט ולפיד הם שמשקרים.

בכל מקרה שאלת האחריות היא חשובה וצריך לברר מי האחראי למחדל המנהרות.

סיבה נוספת הינה שסכנת המנהרות של חמאס לא חלפה, היא רק העצימה, החמאס עסוק בחפירת עשרות מנהרות חדשות, עפ"י הפרסום בערוץ 2 מפי גורם ביטחוני בכיר הוא חופר כ10 ק"מ של מנהרות בחודש, לישראל אין שום תשובה ראוייה לנושא המנהרות, רק חקירה מעמיקה והפקת לקחים מ"צוק איתן" יזרזו את הדרג המדיני והביטחוני להיערך כיאות לסבב המלחמה הבא.

זו גם הזדמנות לחקור את המחדלים של ממשלת נתניהו לאחר מבצע "צוק איתן", למשל, כיצד היא אפשרה הכנסת מלט וברזל לרצועה שהגיעו לידי חמאס לצורך בניית המנהרות החדשות.

והסיבה השלישית היא נושא הקבינט הביטחוני, גם בועדות חקירה בעבר כמו ועדת אגרנט וועדת וינוגרד לחקר מלחמת לבנון השנייה היו מסקנות שהכשלים המבצעיים נבעו ממידור הקבינט הביטחוני, זו תופעה מוכרת שעוברת כחוט השני אצל כמה ראשי ממשלה, הגיע הזמן לעשות סדר ולחדד את ההוראות וההנחיות בנושא הקבינט הביטחוני שנתניהו מנהל אותו כאחוזתו הפרטית תוך הפרת חוק המל"ל והנחיות ועדת ליפקין שחק, ראה לדוגמא כיצד נוהל הקבינט בנושא ההסכם עם טורקיה וכיצד השבוע הוא התנהל בנושא המלצות ועדת שמגר בנושא השבויים והנעדרים.

חמש שנים שוכבות ההמלצות של הועדה הזו בחיקו של ראש הממשלה נתניהו מבלי שעשה דבר, לא אימץ אותן ולא דחה אותן ורק עכשיו הביאן לדיון בקבינט אשר החליט שלא להחליט.

האם ככה מנהלים קבינט ביטחוני? האם זו מנהיגות? דו"ח של מבקר המדינה איננו מספיק, נתניהו יקבור את המלצותיו בתוך זמן קצר, רק ועדת חקירה בראשות שופט עם סמכויות משפטיות שתגיע לחקר האמת, שתפיק לקחים ותגיש המלצות תיישר את הדרג המדיני לכיוון הנכון, למרבה הצער רק כשהכיסא מתחיל לבעור מתחתיו מתעורר בנימין נתניהו לפעול בהתאם לנהלים וההנחיות.



הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי