אין מנוס מועדת חקירה ממלכתית

התחקיר הפנימי של צה"ל על מחדל המנהרות ודו"ח מבקר המדינה החמור על מבצע "צוק איתן" מחייבים הקמת ועדת חקירה ממלכתית.

הדרג המדיני בראשות נתניהו מנסה לגלגל את האחריות על צה"ל בעוד הוא עצמו לא הפיק את הלקחים ממלחמת לבנון השנייה.


החשיפה העיתונאית המוצלחת של גל"צ השבוע  של התחקיר הצה"לי  הפנימי שעשה האלוף (מיל') יוסי בכר בעניין המנהרות ברצועת עזה מחזקת את טיוטת דו"ח מבקר המדינה בעניין תפקוד הקבינט והטיפול במנהרות במבצע "צוק איתן" ומובילה כל בר דעת למסקנה ההגיונית כי אין מנוס מהקמת ועדה חקירה ממלכתית שתבחן את כל ההיבטים המדיניים והצבאיים של מבצע "צוק איתן", את המחדלים של ראש הממשלה, הקבינט, המל"ל וראשי מערכת הביטחון.

התחקיר הזה שם ללעג ולקלס את כל התדרוכים הרבים שטרח ראש הממשלה נתניהו לעשות למערכות התקשורת ועשרות עיתונאים ופרשנים לאחרונה כדי לנקות את עצמו מכל אחריות למחדלי "צוק איתן".

עכשיו שוב רוחץ נתניהו בניקיון כפיו, הוא טוען ששמע על התחקיר הצה"לי לראשונה בגל"צ, שרי הקבינט טוענים שלא עודכנו בתחקיר הזה, צה"ל טוען כי הציג את התחקיר בפני שהב"ט לשעבר משה יעלון אולם האחרון טוען שאין זה מתפקיד הקבינט לדון בתחקיר צה"לי פנימי,שר הביטחון הנוכחי אביגדור ליברמן לא עודכן על התחקיר בתקופת החפיפה.

הדרג המדיני מגלגל את האחריות ממנו והלאה בתירוצים שונים, אם הביקורת הציבורית עליו תלך ותתגבר הוא ינסה בסופו של דבר למצוא איזה ש"ג כדי לזרוק עליו את האחריות.

השר היחיד שמסתייג מהמגמה הזו הינו שר החינוך נפתלי בנט שקורא שלא לגלגל את האחריות לעבר הצבא, "הלוחמים ראויים שהדרג המדיני ישתפר" הוא אומר, בהחלט מילים כדורבנות.

התחקיר של האלוף(מיל'( יוסי בכר הוא מקצועי ורציני ונעשה שלושה חודשים לאחר מבצע "צוק איתן" והוא נותן גושפנקא למה שהיה כבר ידוע, צה"ל הגיע למלחמה לא מוכן, ללא תוכניות להילחם במנהרות, ללא אמצעי לחימה מתאימים, ללא הכשרת הכוחות והכנת כוחות ייעודיים שיתמודדו עם התופעה.

לכך אחראי הדרג המדיני בראשות בנימין נתניהו, הדרג המדיני הוא זה שצריך לדאוג ולוודא שהצבא ערוך כראוי למלחמה.

אי הפקת לקחים ממלחמת לבנון השנייה


מחדלי מבצע "צוק איתן" מזכירים את מחדלי מלחמת לבנון השנייה, הדרג המדיני נאלץ אז להקים ועדת חקירה ממלכתית בראשות השופט בדימוס אליהו וינוגרד שהיו חברים בה פרופ' רות גביזון, פרופ' יחזקאל דרור והאלופים(מיל') מנחם עינן וחיים נדל.

דו"ח הביניים שפרסמו היה נוקב ומצא ליקויים חמורים בהתנהלות הדרג המדיני, כולל הקבינט, ואח"כ פורסם דו"ח סופי עם המלצות.

הדרג המדיני נאלץ להקים ועדה בראשותו של הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין-שחק שתתרגם את מסקנות ועדת וינוגרד לנהלים ופעולות מעשיות, הועדה פרסמה דו"ח ממצה ובו בין היתר פירוט קונקרטי כיצד הקבינט צריך להכין את דיוניו, הדו"ח אומץ על ידי ראש הממשלה .

באותה התקופה גם קודם חוק המל"ל שתאם את מסקנות דו"ח וינוגרד והמלצות ועדת ליפקין-שחק ובסופו של דבר חוקק החוק הקובע את כל מערכת סדרי העבודה לפיהם הדרג המדיני צריך לתפקד במצבי החלטה ומצבי חירום.

המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) חוזקה וקיבלה את הסמכות והחובה להכין את הקבינט והשרים.

במהלך מבצע "עמוד ענן" תפקדו המל"ל והקבינט כיאות תוך יישום הולך וגובר של ההמלצות, הקילקולים החלו שנתיים לאחר מכן במבצע "צוק איתן".

ממצאי מבקר המדינה מגלים שורה של אי סדרים ופעולה המנוגדים לדרישות החוק, בפועל, תפקוד הקבינט במבצע "צוק איתן" היה גרוע ומקוטע יותר מאשר של הקבינט במלחמת לבנון השנייה.

בתקופת מלחמת לבנון השנייה לא היה קיים חוק המל"ל ולא היו המלצות ועדת ליפקין-שחק אולם במבצע "צוק איתן" הם היו קיימים, היו חוק ונוהלים מחייבים, ראש הממשלה בנימין נתניהו בחר להתעלם מהם, הוא מידר את השרים, לא היו הכנות ראויות ולא היו חלופות להחלטות שנתקבלו.

מהקבינט הביטחוני יצאו כל הזמן הדלפות לתקשורת על התכנונים העתידיים של צה"ל וכוונות הדרג המדיני, ההדלפה החמורה ביותר הייתה של המצגת שהוצגה בקבינט על אפשרות כיבוש כל הרצועה, מחירה וההחלטה שהדרג המדיני מתכוון להימנע מכך.

תנועת חמאס קיבלה מודיעין מעולה מההדלפות של הקבינט.

עד היום לא נחקרה פרשת הדלפת המצגת לערוץ 2, אך כל מי שעיניו בראשו יכול לשער בנקל מאיזה מקור מדיני רם דרג היא הגיעה ולמי היה האינטרס להדליפה.

בשורה התחתונה כל ההתנהלות הזו של הקבינט בראשות בנימין נתניהו גרמה לנזקים כבדים, למחיר גבוה בדמים ולתוצאה הלא משכנעת של המלחמה.

סוגיית הכשל בטיפול במנהרות עולה מהתחקיר של אלוף (מיל) יוסי בכר וטיוטת דו"ח מבקר המדינה אולם ישנם היבטים נוספים שנפלו בהם כשלים חמורים שלא התפרסמו עדיין.

מעל לכל ניצבת סוגיית הניהול הקלוקל ובניגוד לחוק של הקבינט הביטחוני,ראש הממשלה הוא האחראי לניהול הקבינט אך על המל"ל מוטלת האחריות לעשות את כל עבודת המטה ולוודא שהקבינט פועל כהלכה, אם היו כשלים הרי שזהו מחדל חמור של המל"ל שכן זוהי אחריותו הישירה.

לאור העובדות שכבר עולות מתחקיר צה"ל בעניין המנהרות ולאור העובדה שמערכת ביקורת המדינה לא פעלה לרוחב כל הנושאים ועל ידי אנשים בשיעור הקומה הגבוה ביותר בנושאים אלה וגם לא הייתה לה הסמכויות המוקנות לועדת חקירה ממלכתית, אין מנוס אלא להקים ועדה כזו שתרד לחקר האמת.

הרי הערעורים שהוגשו על ידי המבוקרים למבקר המדינה מסמסו מחומרת הדו"ח.

שר החוץ דאז אביגדור ליברמן מתח ביקורת חריפה על ראש הממשלה נתניהו במהלך מבצע "צוק איתן", הוא צדק, חוק המל"ל מחייב הצגת מודיעין ממצה בכל דיון ע"י המודיעין,הצגת חלופות לכל החלטה, ניתוחן והשוואה ביניהן, דבר שלא נעשה.

ראש הממשלה ביחד עם שר הביטחון יעלון והרמטכ"ל בני גנץ פעלו כצוות מצומצם, שרי הקבינט מודרו והכשלים נחשפו כשמחבלי חמאס הצליחו להפתיע את צה"ל והדרג המדיני.

מי האחראי העיקרי?


בעוד הצבא מנסה להפיק לקחים מהכשלים במבצע "צוק איתן" הדרג המדיני מנסה לטשטש את התמונה.

הדרג המדיני מנסה גם לגלגל את האחריות על הדרג הצבאי, אחרי חול המועד יעביר מבקר המדינה טיוטה נוספת, כמעט סופית ,למבוקרים על מסקנות בדיקתו של ההיבטים השונים של מבצע "צוק איתן".

עפ"י גורמים מדיניים בירושלים נראה כי הדרג המדיני בראשות בנימין נתניהו מנסה להסיט בתשובותיו למבקר המדינה את האש לעבר ראשי הצבא ובמיוחד לעבר הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ ולעברו של האלוף אביב כוכבי ששימש במלחמה כראש אמ"ן.

עפ"י אותם גורמים,מטרתו של נתניהו היא להתחמק מחלק מהאחריות לכשלים במבצע "צוק איתן" ולהקשות על כניסה חלקה לפוליטיקה של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ.

לפי גורמים בליכוד בנימין נתניהו שוקל לנסות ולהטיל איפול על דו"ח מבקר המדינה בעניין "צוק איתן" באמצעות הרוב הקואליציוני בועדה לביקורת המדינה, אולם צפוי שהאופוזיציה וגורמי התקשורת ערוכים לאפשרות הזו וילחמו בה בכל כוחם, גם מבקר המדינה עצמו עשוי במקרה כזה להמליץ בפומבי על הקמת ועדת חקירה ממלכתית ולהכשיל את ניסיון הטיוח של נתניהו.

התחושה בקרב הציבור היא שלקחי מלחמת לבנון השנייה לא הופקו ולא יושמו ובכלל זה הקמת מועצה לביטחון לאומי(מל"ל) מקצועית ואיכותית.

לכן, הכרחי להקים ועדת חקירה ממלכתית שתגיע גם למסקנות אישיות כלפי מי שהפר אמונים בהתעלמו ביודעין ובכוונת מכוון מדרישות החוק שקודשו בדם.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי