הסנקציה השביעית

ממשל טראמפ הודיע על סגירת משרדי אש"פ בוושינגטון כעונש על סירובם לחזור למו"מ עם ישראל ופנייתם לבית הדין הבינלאומי בהאג.

הרש"פ ומדינות ערב מגלות חולשה והנשיא האמריקני שועט קדימה לישום בפועל של "עסקת המאה".

הנשיא טראמפ ממשיך במלחמה הפתוחה נגד הרש"פ והעומד בראשה תוך כדי שהוא מנצל את חולשתה ורפיסותן של מדינות ערב כדי להפעיל לחץ על מחמוד עבאס בניסיון לקדם את תוכניתו המדינית החדשה לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני.

בעוד בישראל ובאש"פ מציינים מלאת 25 שנים לחתימה על הסכם אוסלו, הודיע משרד החוץ האמריקני ב-10 ספטמבר על סגירת משרדי נציגות אש"פ בוושינגטון,בכיר אמריקני מסר כי המשרדים יסגרו עד ה-10 באוקטובר השנה.

מדובר בסנקציה ה-7 במספר נגד הפלסטינים מאז שהנשיא טראמפ נכנס לבית הלבן, שורת הסנקציות עד עכשיו כוללת את ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל, קיצוץ חלקי בתקציב אונר"א, העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים,הפסקת כל הסיוע הכספי האמריקני לאונר"א, הפסקת הסיוע הכספי לרש"פ בסך 200 מיליון דולר והפסקת המימון לבתי החולים במזרח ירושלים בסך 25 מיליון דולר.

ההחלטה של הממשל הייתה צפויה, בשנה שעברה הזהירו האמריקנים את הרש"פ כי הם שוקלים לסגור את משרדי אש"פ בוושינגטון אם הפלסטינים לא יכנסו לתהליך שלום רציני עם ישראל,לכך נוספה האזהרה מפני פניה פלסטינית לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בדרישה להעמיד לדין בכירים ישראלים.

בהודעת משרד החוץ האמריקני נאמר כי ההנהגה הפלסטינית לא קידמה צעדים לחידוש המו"מ עם ישראל וגינתה את תוכנית השלום האמריקנית עוד טרם הוצגה.

ההחלטה האמריקנית עוררה זעם רב בהנהגה הפלסטינית, הממשל האמריקני ממשיך להנחית עליה סנקציות מבלי שהיא מצליחה להתאושש.

צאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, אמר בתגובה על החלטת הממשל: "מדובר בהסלמה מסוכנת המראה כי ארה"ב מוכנה לפרק את המערכת הבינלאומית כדי להגן על פשעי ישראל ועל התקפותיה על העם הפלסטיני".

התגובה הפלסטינית המעשית המיידית על ההחלטה לסגור את משרדי אש"פ בוושינגטון הייתה הגשת תלונה נוספת לבית הדין הבינלאומי בהאג נגד הריסת הכפר ח'אן אלאחמר ליד ירושלים הצפויה בעקבות החלטת בג"צ בנושא.

אחמד מג'דלאני, חבר הועד הפועל של אש"פ, הודיע כי צוות פלסטיני החל להכין תלונות שיוגשו לבית הדין הבינלאומי בהאג נגד ישראל וכי הרש"פ תבטל את כל ההבנות שהיו עם הממשלים הקודמים בארה"ב בדבר ההתחיבות של הפלסטינים שלא לבטל את התיאום הביטחוני עם ישראל.

ברחוב הפלסטיני יש זעם רב על רפיסותה של הרש"פ, פלסטינים השוהים בארה"ב יצטרכו למצוא עכשיו דרך חדשה כדי לקבל שירותים קונסולריים אחרי סגירת משרדי אש"פ בבירה האמריקנית.

למעשה, ההודעה האמריקנית על סגירת משרדי אש"פ נועדה להשיג שתי מטרות עיקריות:

א.ניסיון לאלץ את הפלסטינים לשוב לשולחן המו"מ.

ב.הטלת "עונש" על הרש"פ על שהגישה תלונות נגד ישראל לבית הדין הבינלאומי בהאג וניסיון להרתיעה מפני הגשת תלונות נוספות בעתיד.

גורמים בתנועת פת"ח מותחים ביקורת על מחמוד עבאס על כך שלמרות שהחלטת הממשל הייתה צפויה הוא לא נערך מראש, לדבריהם הוא יכול היה להקדים את הממשל ולסגור ביוזמתו את משרדי אש"פ בוושינגטון כחלק ממחאתו על ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל.

לדבריהם, מחמוד עבאס עסוק כל היום במאבק נגד חמאס ברצועת עזה ובניסיונותיו לטרפד השגת הסכם רגיעה בין חמאס לישראל.

עפ"י הגורמים בפת"ח, מחמוד עבאס יכיל את הסנקציה האמריקנית החדשה, אין לו שום עניין לנתק לגמרי את קשריו עם הממשל האמריקני למרות שרשמית הוא מחרים את ממשל טראמפ מאז ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל.

ב-10 בספטמבר חזר לרמאללה הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני לאחר ביקור בארה"ב.

רשמית הוגדרה מטרת הביקור כיציאה ל "טיפול רפואי", אך הגנרל מאג'ד פרג', שהאמריקנים רואים בו את המועמד המועדף לרשת את מחמוד עבאס,קיים סידרה של פגישות עם בכירים ב-CIA בנושא המלחמה בטרור.

עפ"י גורמים בכירים ברש"פ,הוא ניסה בין היתר להקים ערוץ חשאי בין הנשיא טראמפ לבין מחמוד עבאס כדי למצוא נוסחה שתאפשר החזרת הקשרים לקדמותם, אולם,יו"ר הרש"פ הציב תנאים קשים שהנשיא טראמפ לא היה מוכן לקבלם.

למרות הקרע בין ממשל טראמפ לרש"פ, הממשל ממשיך לממן ישירות את מנגנוני הביטחון הפלסטינים ובמיוחד דואג לכוחות הביטחון שבראשם עומד הגנרל מאג'ד פרג'.

המנגנונים האלה ושיתוף הפעולה הביטחוני עם השב"כ הישראלי הם תעודת הביטוח של מחמוד עבאס וכך הוא מצליח לשמור על יציבות שלטונו מפני האיומים של חמאס והג'יהאד האסלאמי לחסלו ולהשתלט על שטחי הרש"פ בגדה.

הסנקציות האמריקניות על הרש"פ עדיין לא הגיעו לקיצן, האתר "אלח'ליג' און ליין" דיווח ב-11 בספטמבר מפי גורמים בתנועת פת"ח כי בתחילת השנה הבאה יודיע הנשיא טראמפ על הגעה להסכם עם מדינות ערב שמארחות פליטים בשטחן כמו, לבנון, סוריה וירדן בדבר יישוב הפליטים הפלסטינים בשטחן תמורת סיוע כלכלי אמריקני נכבד.

ירדן היא המתנגדת התקיפה לרעיון, אך הנשיא טראמפ מנסה לנצל את המשבר הכלכלי הקשה בממלכה ההאשמית כדי לשכנע אותה להסכים לתוכניתו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי