הרש"פ בעימות חזיתי עם הממשל

יו"ר הרש"פ החליט לצאת לעימות "ראש בראש" עם הנשיא טראמפ ולהחריף את המאבק נגד ישראל בפורומים הבינלאומיים.

חשש ברש"פ מפני צעדי ענישה אמריקנים חדשים נגד בכירים ברש"פ ובאש"פ.

עפ"י גורמים ברש"פ, מחמוד עבאס הולך בשבועות הקרובים לעימות דיפלומטי חזיתי עם ממשל טראמפ שיגיע לשיאו במהלכים שמתכננת הרש"פ באו"ם בעניין התמיכה באונר"א ובנאום החריף שישא מחמוד עבאס בעצרת הכללית של האו"ם ב-27 בחודש.

כבר עתה החליטה הרש"פ לאתגר את ממשל טראמפ על החלטתו לסגור את משרדי אש"פ באו"ם והגישה תלונה נוספת לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג על כוונת ישראל להרוס את הכפר הבדואי ח'אן אלאחמר הסמוך לירושלים.

גורמים ברש"פ אומרים כי ממשל טראמפ מתייחס לרש"פ כאל ארגון טרור ולכן סגר את מדרדיה בוושניגטון וכי הוא קיצוני יותר ביחס אליה מאשר ממשלת הימין בישראל.

החשש ברש"פ הוא כי הנשיא טראמפ יחריף את הצעדים נגד הרש"פ בשני מישורים:

א.הממשל יטיל סנקציות כספיות על בכירים באש"פ וברש"פ וימנע מהם כניסה לתחומי ארה"ב.

ב.הממשל יפעיל לחץ על מדינות אירופה ומדינות ערב להטיל סנקציות על הרש"פ כמו סגירת נציגויותיה או מניעת כניסה של אישים מטעמה לשטח אותן מדינות.

הממשל נחוש לנסות ולכפות על הפלסטינים את החזרה לשולחן המשא ומתן ודיון ב"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, מחמוד עבאס מצדו נחוש לסכל את התוכנית המדינית החדשה של הנשיא האמריקני ולהעמיד מולה חלופה שתזכה לתמיכת האיחוד האירופי, רוסיה, סין ויפאן.

עפ"י גורמים ברש"פ, מחמוד עבאס יעצור בדרכו לדיוני העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בפאריז שם יפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון.

מחמוד עבאס רוצה להחיות מחדש את יוזמת צרפת לכינוס ועידת שלום בינלאומית שארה"ב לא תהיה בה נותנת החסות הראשית והמתווכת נוכח עמדה המוטית לגמרי לטובת ישראל.

צרפת ערכה כינוס מכין לועידה הזו בפאריז בתחילת 2017 בהשתתפות 70 מדינות ובזמנו החרימה ישראל את הכינוס.

במקביל החלה הרש"פ במגעים דיפלומטיים עם רוסיה, סין ויפאן כדי שיתמכו ברעיון הזה.

מחמוד עבאס צפוי גם להיפגש עם נשיא מצרים א-סיסי לפני יציאתו לדיוני העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק כדי לעדכן אותו בתוכניותיו ולתאם עמו את המהלכים המדיניים החדשים.

הכוונה של הפלסטינים היא גם להעביר החלטה חדשה בעצרת הכללית של האו"ם התומכת באונר"א נוכח החלטת ממשל טראמפ להפסיק את הסיוע הכספי לארגון הזה ולנסות לגייס לו מקורות מימון אחרים.

מחמוד עבאס אמור לשאת נאום תקיף בעצרת הכללית של האו"ם נגד ממשל טראמפ והחלטותיו,גורמים בתנועת פת"ח מעריכים כי מחמוד עבאס יסטה מהשפה הדיפלומטית  וינקוט בביטויים קשים נגד נשיא ארה"ב.

עפ"י הגורמים האלה, מחמוד עבאס ינסה להניע באמצעות נאומו גל מחאה פלסטיני במזרח ירושלים תוך הפניית האשמות קשות לישראל על הריסת הכפר הבדואי ח'אן אלאחמר הסמוך לירושלים ועל ביקורי יהודים בהר הבית בתקופת החגים.

מחמוד עבאס מנסה לייצר כלים מדיניים למאבק בישראל ובממשל טראמפ ע"י פניה לבית הדין הבינלאומי הפלילי להאג, שם ארה"ב איננה יכולה להטיל וטו ולנסות ולהכפיש את ישראל ולהביא את בכיריה לדין פלילי באשמת פשעי מלחמה.

מדובר במאבק קשה מאוד, עפ"י גורמים אמריקנים הממשל איננו מתכוון לוותר והההערכה היא שהוא יקדים את מחמוד עבאס ויטיל סנקציות אישיות קשות על בכירי הרש"פ ואש"פ כדי לאלצם לעצור את ההליכים המשפטיים בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי