ישובי עוטף עזה על הכוונת

ככל שמתארך המבוי הסתום במגעים של ארגון חמאס להשגת פיוס עם פת"ח והסדרה עם ישראל גוברת הסכנה לישובי עוטף עזה.

החמאס מתכנן פעולה צבאית מוגבלת של השתלטות על כמה ישובים ישראלים ולקיחת בני ערובה כדי לשבור את המבוי הסתום.

כבר חצי שנה, מאז "יום האדמה" ב-30 במרץ, סובלים תושבי הישובים בעוטף עזה מטרור ההצתות של חמאס באמצעות בלונים ועפיפוני תבערה אשר שרפו שטחים גדולים של גידולים חקלאיים וחורש טבעי.

זאת בנוסף לחששות מפני מנהרות חודרות של חמאס שנועדו לחדור לתוך הישובים וירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר הישובים.

ב-13 במאי השנה, בשעות הערב, אף הטילו רחפנים של חמאס מטעני נפץ באחד מישובי עוטף עזה, אחד המטענים התפוצץ אך לא נגרם נזק.

בשבועיים האחרונים החריף ארגון חמאס את רמת האלימות מרצועת עזה בעקבות המבוי הסתום במגעים להסדרה מול ישראל ופיוס עם תנועת פת"ח.

אל גדר הגבול הוזרמו מדי יום שישי כ-20 אלף מפגינים,המפגינים השליכו עשרות מטעני חבלה ורימונים לעבר חיילי צה"ל וגדל באופן משמעותי שיגור בלוני ועפיפוני התבערה לעבר ישובי עוטף עזה ובהם בלונים נושאי מטעני נפץ.

"היחידה להתשה ליילית" שהקים ארגון חמאס פרסמה ב-28 בספטמבר סרטון שבו קראה לתושבים בישובי עוטף עזה לפנות את בתיהם בכל יום בשעה שמונה בערב ולשוב אליהם רק לאחר שהיחידה תחליט.

עוד נאמר בסרטון כי היחידה מתכננת השלכת פצצות סירחון שמכילות חומרים רעילים וריסוס השדות והעצים בשטח ישראל, עוד הובטח בסרטון כי היחידה תשגר על בסיס יום-יומי בלונים ועליהם רימוני הלם לעבר ישובי עוטף עזה.

אולם, מה שצריך להדאיג עוד יותר הינו המגמה של ארגוני הטרור בראשות חמאס והג'יהאד האסלאמי להגביר את ההתקפות על ישובי עוטף עזה עד לכיבושם בעתיד.

את הביטוי הגלוי למגמה להמאיס על תושבי עוטף עזה את החיים בישוביהם כמשקל נגד למצב העגום של תושבי רצועת עזה נתן זיאד נח'אלה המנהיג החדש של הג'יהאד האסלאמי בנאום בכורה שנשא ב-5 באוקטובר, נאום ראשון מאז שנבחר לראש הארגון.

זיאד נח'אלה שהינו יליד רצועת עזה מתגורר בלבנון, הוא ממשוחררי "עסקת ג'בריל" וממייסדי הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, מאז 1995 הוא משמש כסגנו של ראש הארגון רמאדן שלח אשר בחודשים האחרונים שרוי בתרדמת עקב אירוע מוחי, בשבוע שעבר נבחר זיאד נח'אלה בבחירות פנימיות לעמוד בראש הארגון והוא ממשיך את הקשר ההדוק של ארגונו לאיראן ולארגון החמאס.

בנאומו אמר נח'אלה את הדברים הבאים:

"המוות הוא החיים בעבור עמנו והחיים למען ילדינו והכניעה היא המוות,כוח ההתנגדות חייב לקחת את האחריות על כך, יש לו את היכולת להפוך גם את עוטף עזה ואת ההתנחלויות למקום שלא ראוי לחיות בו"

על הדברים ברוח הזו חזר גם ח'אלד אלבטש, בכיר ארגון הג'יהאד האסלאמי וראש המטה העליון של צעדת השיבה בנאום בעזה שנשא ב-5 באוקטובר: " לא נשלם לבדנו את מחיר המצור המקפח שמוטל על רצועת עזה-האויב הוא שישלם אותו, המתנחלים בעוטף עזה הם שישלמו אותו".

התרחיש הגרוע ביותר

גורמים בארגון חמאס אומרים בגלוי כי הזרוע הצבאית של הארגון מתכננת "הפתעה גדולה" לישראל בעוטף רצועת עזה.

לדבריהם, יחיא סינוואר ומוחמד דף שהינם ראשי הזרוע הצבאית של הארגון, מתכננים כבר מזה מספר חודשים מתקפת פתע מהירה (דרבה אסתבאקיה-בערבית) על ישובי עוטף עזה שבמהלכה יחדרו כוחות העילית של הזרוע הצבאית (נוח'בה-בערבית) לשטח ישראל באמצעות מנהרות שעדיין לא התגלו על ידי כוחות צה"ל, הם יכבשו כמה ישובים ויחטפו אזרחים וחיילים באמצעות המנהרה לתוך שטח עזה,הפעולה תתבצע גם באמצעות מהלך הטעיה של  חדירה של עשרות פעילי הזרוע הצבאית על הקרקע לשטח ישראל, דרך גדר הגבול, כדי להעסיק ולהסיח את דעתם של חיילי צה"ל.

מדובר בתכנון נועז שמטרתו לסחוט את ישראל באמצעות לקיחה בשבי של עשרות בני ערובה ולאלץ אותה להסיר מיידית את המצור מעל הרצועה.

לדברי הגורמים בחמאס, פעילי "יחידת ההתשה הליילית" מרגילים את חיילי צה"ל לנוכחותם הקבועה על גדר הגבול ובעיתוי המתאים הם יפרצו את גדר המערכת ויחדירו לתוך שטח ישראל עשרות פעילים של הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם" במקביל לחדירה מן המנהרות.

ביטוי גלוי לתוכנית המבצעית של חמאס נתן הפרשן הפוליטי העזתי פאיז אבו שמאלה המקורב להנהגת חמאס.

בראיון שהעניק לאחד מערוצי הטלוויזיה ברצועת עזה ב-16 בספטמבר, הוא הזהיר כי אם לא יוסר המצור רצועת עזה תהייה בעימות כולל עם ישראל שיכלול גם שיגור רקטות לעבר תל אביב ונתב"ג.

אולם, לדבריו, גולת הכותרת של העימות הצבאי הזה תהיה כיבוש "ההתנחלויות" בעוטף רצועת עזה ולקיחת "מתנחלים" בשבי.

"תהייה זו הפתעה לישראלים והצבא הישראלי יצטרך להודות שרצועת עזה שינתה את המשוואה, האדמות של ההתנחלויות יושבו לידי הפלסטינים" התרברב אבו שמאלה.

מערכת הביטחון הישראלית מודעת היטב לתוכנית הזו של ארגון החמאס והיא נערכת לכך, זוהי אחת הסיבות שבסוף השבוע שעבר הורה הרמטכ"ל רב אלוף גדי אייזנקוט לתגבר בכוחות צבא גדולים את אזור עוטף רצועת עזה.

גם הקבינט הביטחוני דן בכוונות ההתקפה של חמאס ובאפשרות לפנות במידת הצורך כ-30 אלף אזרחים מישובי עוטף עזה כדי להרחיקם מקו האש.

ככל שנמשך המבוי הסתום גוברת הסכנה שהחמאס יבצע את תוכניתו כדי לשבור את המבוי הסתום ולהרוויח קלפי מיקוח חשובים מול ישראל.

גורמים בחמאס מעריכים כי אם תוכניתם  לחטוף אזרחים וחיילים מישובי עוטף עזה תצליח,ישראל תפתח במבצע צבאי גדול, כפי שעשתה במלחמת לבנון השנייה ב-2006 לאחר שארגון חזבאללה חטף את החיילים רגב וגולדוואסר ז"ל סמוך לגבול עם לבנון, אך בסופו של דבר ישראל תצטרך להיכנע ולהסיר את המצור מעל הרצועה ולשחרר אסירים ביטחוניים בתמורה לשחרור בני הערובה הישראלים ובכל מקרה ניצחונו של ארגון החמאס מובטח.

לכן, חשוב להגביר בתקופה זו את העירנות על גבול הרצועה ואת המעקב המודיעיני כדי לאתר את הכוונות של ארגון חמאס לפני שיספיק לבצע את תוכניותיו כלפי ישובי עוטף רצועת עזה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי