עוד ניסיון להגיע לרגיעה

ישראל וחמאס מפגינים איפוק בניסיון לקדם הגעה להסכם רגיעה ברצועת עזה בתיווך מצרי.

חמאס לא יפסיק את קמפיין "צעדות השיבה" אך הוא מוכן להוריד את רף האלימות, בתמורה פתחה ישראל את המעברים והיא צפויה לאשר הכנסת סולר לרצועה.

במערכת הביטחון הישראלית מעדיפים להסתכל על חצי הכוס המלאה של אירועי יום השישי האחרון על גבול רצועת עזה.

גורמים במערכת הביטחון התעלמו מהעובדה שהיו 3 מקרים שבהם חצו פלסטינים את גדר הגבול לתוך ישראל ועוד ניסיונות של מפגינים לפגוע בגדר והעדיפו לומר כי מדובר  באחד מימי ההפגנות הרגועים ביותר שהיו מאז החל קמפיין "צעדת השיבה".

ואכן, ניכר שהלחץ שהפעילה מצרים על ארגון חמאס  "עבד", דבר שבא לידי ביטוי בדברים הבאים.

א.ארגון חמאס מנע ממפגינים רבים להגיע אל גדר הגבול ומרבית המפגינים עזבו את השטח כשעה וחצי לאחר שהתחילו ההפגנות.

ב.מספר הנפגעים הפלסטינים ביום שישי האחרון היה נמוך ולא היו הרוגים.

ג.לכך יש לצרף את העובדה שארגון חמאס נמנע בשבוע לשעבר מלשגר רקטות לעבר ישראל לאחר שחיל האוויר הישראלי תקף מטרות חמאס בעומק הרצועה בתגובה לירי 2 רקטות לעבר באר שבע ומרכז הארץ, בכך חרג ארגון חמאס מהעיקרון שקבע "ירי תמורת ירי".

עם זאת טרור ההצתות באמצעות בלוני ועפיפוני התבערה נמשך.

ישראל מיהרה להגיב לנכונות של חמאס להפחית את רמת האלימות והודיעה ב-21 באוקטובר על פתיחה מחדש של מעברי ארז וכרם שלום, עפ"י גורמים במערכת הביטחון, אם תימשך הרגיעה היחסית תחודש גם אספקת הסולר התעשייתי במימון קטארי לרצועת עזה כדי להגדיל את אספקת החשמל לתושבי הרצועה.

צריך להיזהר מלהביע אופטימיות מוגזמת מאירועי יום שישי האחרון, הורדת רף האלימות ע"י חמאס היא זמנית בלבד, ארגון חמאס מעוניין בהשגת הסכם רגיעה בינו לבין ישראל שיביא להפחתה משמעותית במצור המוטל על רצועת עזה, היעד הזה לא השתנה וארגון חמאס מנסה להשיג אותו עכשיו באמצעות התיווך המצרי.

עפ"י גורמים בחמאס, ראש המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל אמור לבקר השבוע ברצועה ולהיפגש עם הנהגת חמאס במאמץ לקדם את נושא הרגיעה עם ישראל.

אולם, ראש המודיעין המצרי הציב כתנאי לביקורו ברצועה את הפחתת האלימות בגבול עם ישראל.

בכיר חמאס טאהר אלנונו אמר ב-21 באוקטובר: "אנו בוחנים את ביסוס הפסקת האש( עם ישראל)  במסגרת ההסכמה הלאומית הכללית, כשנגיע להבנות נודיע על כך בשקיפות, אם ישראל תעשה מעשה טפשי היא תמצא את עצמה בפני ההתנגדות ובראשה "עז א-די אלקסאם".

אירועי יום שישי האחרון מוכיחים שוב כי ארגון חמאס שולט באופן מלא במצב הביטחוני  וב "גובה הלהבות" של קמפיין "צעדות השיבה" עד לרמת בלון התבערה הבודד.

בכיר חמאס אחמד בחר הבהיר ב-21 באוקטובר את הטקטיקה של הארגון ואמר "מי שחושב שצעדות השיבה יפסקו מבלי שהשיגו את מטרתן-חי באשליות".

נראה כי זוהי הטקטיקה של ארגון חמאס בימים הקרובים, הארגון ימשיך ב"צעדות השיבה" אך יהיה מוכן להפחית את רף האלימות כדי לתת סיכוי חדש למאמצי התיווך של מצרים להשיג הסכם רגיעה בין ישראל לחמאס.

גורמים בחמאס מסבירים כי הארגון איננו יכול להפסיק את צעדות השיבה ללא הקלה משמעותית במצור על הרצועה, הלחץ ברחוב העזתי על הנהגת הארגון הוא גדול ויש דרישה ממנה לקטוף את ההישגים המדיניים כבר עכשיו כדי להקל את המצוקה ההומניטארית.

גם ישראל נותנת סיכוי למהלך התיווך המצרי, למרות שצה"ל ריכז עשרות טנקים ונגמ"שים על גבול הרצועה ביום שישי האחרון לא נעשה בהם שום שימוש, ירי הצלפים של צה"ל היה מדוייק מבלי להרוג מפגינים שהתקרבו אל גדר הגבול ושניסו לפרוץ אותה.

למרות ירי הרקטות לעבר באר שבע ומרכז הארץ, נמנע הקבינט הביטחוני מלהסלים את המצב בגבול הרצועה כדי שלא לחבל במאמצי התיווך של מצרים, ארגון חמאס העריך כי ישראל תגיב בחריפות על ירי הרקטות, הוא פינה את מפקדותיו וראשיו ירדו למחתרת, בחמאס העריכו כי ישראל תתקוף שוב בניינים רבי קומות בעזה אולם ישראל הפתיעה ולא עשתה שום פעילות התקפית.

נראה כי ישראל וארגון חמאס אינם מעוניינים בעימות צבאי כולל, מה שקורה בשבועות האחרונים הינו "כיפוף ידיים" שמנסה ארגון חמאס לכפות על ישראל מבלי רצון להיכנס לקרב אגרופים צבאי אמיתי.

למרות שאין לקבינט הביטחוני הישראלי אסטרטגיה  ברורה לגבי רצועת עזה, ולמרות שיש בו חילוקי דעות חריפים בין שר הביטחון ליברמן לבין ראש הממשלה והשרים האחרים, הרי שברור כי מדיניות הקבינט הביטחוני הישראלי היא להימנע ממלחמה ברצועת עזה.

הקבינט הביטחוני איננו מעוניין לכבוש את רצועת עזה ולהפיל את שלטון חמאס אלא להשיג שקט מוחלט על גבול הרצועה כפי שהיה לאחר מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014.

סביר להניח שבשבועות הקרובים יתנו ישראל וחמאס צ'אנס ליוזמה המצרית וינסו להגיע להבנות על רגיעה, אם יכשלו מאמציה של מצרים נראה שלישראל לא תהייה ברירה אלא לצאת למבצע צבאי גדול נגד ארגון חמאס שאיננו מתכוון להפסיק את קמפיין "צעדות השיבה" ואת טרור ההצתות.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי