פתיחת חזית חדשה ברמת הגולן

סוריה מאשימה רשמית את ישראל כי מטוסיה תקפו מטרות צבאיות באזור דמשק ודורשת מאו"ם לגנותה.

ישראל מודאגת מהמשך ההכנות האיראניות לפתוח חזית חדשה נגדה ברמת הגולן והיא מאותתת כי לא תסכים לכך.

ארגון חזבאללה פרסם בסוף השבוע סרטון שבו איומים הכולל צילומים של כוחות צה"ל, ליד בסיסים שונים, בהם גם הקריה בתל אביב, לצד כתוביות  בעברית שבהן נכתב "אם תעזו לתקוף-תתחרטו".

מדובר בסרטון לוחמה פסיכולוגית של הארגון השיעי הקיצוני, שבעקבות התקיפה הישראלית בסוריה ב-30 בנובמבר חושש שישראל תנחית מכה מקדימה ותתקוף את מפעלי הנשק שאיראן מקימה בלבנון לשיפור רמת דיוק הרקטות והטילים שבידיו.

סוריה היא שהודיעה רשמית על התקיפה האחרונה המיוחסת לישראל באזור דמשק ואף פנתה בדרישה למזכ"ל האו"ם ומועצת הביטחון לגנות את התקיפה.

הסורים טענו כי יירטו את כל הטילים שירו מטוסי חיל האוויר לעבר המטרות  וכי הפילו מטוס ישראלי, דובר צה"ל הכחיש את הטענה כי הופל מטוס ישראלי ולא התייחס לתקיפה, בפועל נמצאו שרידים של טיל קרקע אוויר סורי בשטח הישראלי ברמת הגולן.

ערוץ הטלוויזיה "אלערביה" דיווח כי ישראל תקפה "מחסני נשק איראניים" זמן קצר לאחר שמטוס תובלה איראני, שנמצא בשירות "משמרות המהפיכה", נחת בלבנון כשהוא נושא ככל הנראה ציוד לשיפור רמת הדיוק של הרקטות שבידי חזבאללה.

אם אכן ישראל חידשה את ההתקפות האוויריות על מטרות איראניות בסוריה הרי שהדבר מעיד על הנחישות הישראלית למנוע את ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה וכוונת איראן לפתוח,באמצעות חזבאללה וכוחות פרו איראניים, חזית חדשה נגד ישראל מרמת הגולן.

רוסיה שומרת עד כה על שתיקה ולא הגיבה על ההתקפה האווירית החדשה המיוחסת לשיראל בסוריה.

את אפשרות חימום החזית החדשה מרמת הגולן נגד ישראל מחזקים דברים שאמר מפקד בכיר בצבא סוריה בראיון לסוכנות הידיעות האיראנית ב-31 בנובמבר.

הגנרל מוחמד עבאס אמר כי רמת הגולן הישראלית תוחזר ליד הסורים באמצעות שימוש בכוח צבאי.

"רק בשבועות האחרונים, אנשינו ברמת הגולן הכבושה חזרו להפגין נגד עריכת בחירות (מקומיות), מה שמוכיח את החשיבות הרבה שהם רואים בזהותם הלאומית האמיתית" אמר עבאס כשהוא מתייחס להפגנות הדרוזים תושבי רמת הגולן.

"הגולן, כמו אזורים אחרים בסוריה, נמצא על סדר יומם של הממשלה והצבא הסורי, אני יכול להגיד היום שאנו מתקרבים לשחרור רמת הגולן, יש לנו מנהיג חזק בסוריה, צבא חזק, עם נאמן ובעלות ברית חזקות שעומדות לצידנו, סוריה קרוב לודאי תקבל חזרה את הגולן".

עפ"י גורמים ביטחוניים,איראן ממשיכה את ההתבססות הצבאית שלה בסוריה שאותה מוביל הגנרל קאסם סולימאני מפקד כוח "קודס" ב "משמרות המהפיכה" האיראניים.

במקביל נפרסים אנשי מליציות שיעים, במדים של הצבא הסורי, סמוך לגבול עם ישראל, לקראת ביצוע התקפות טרור על סיורי צה"ל על הגבול ועל ישובים ישראלים ברמת הגולן.

התקפת אזהרה

עפ"י מקורות ערביים, בהתקפה האווירית הישראלית האחרונה באזור דמשק לא נפגעו שום מטרות צבאיות, מערך ההגנה הסורי ביחד עם המומחים הרוסים, גם לא הפעיל את סוללות הנ"מ החדשות מסוג 300-S שרוסיה העבירה באחרונה לסוריה.

רוסיה הרחיבה באחרונה את רשת ההגנה שלה בסוריה,עפ"י דו"ח חדש של המכון האמריקני ISW שפורסם בסוף השבוע,מוסקבה הכפיפה את ההגנה האווירית הסורית לשליטתה ושילבה בה נ"מ מתקדם, אמצעים ללוחמה אלקטרונית ומערכות משוכללות שהיו בעבר תחת הפיקוד הסורי. מערכת ההגנה האווירית החדשה מקשה על פעולות חיל האוויר הישראלי בשמי סוריה.

העיתון הלבנוני "אלאח'באר" המקורב לחזבאללה טען ב-31 בנובמבר כי ההתקפה האווירית הישראלית בסוריה הייתה איתות ישראלי לרוסיה ולסוריה כי לישראל יש את היכולת לפגוע במטרות בסוריה ובלבנון אם תימשך ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה לקראת פתיחת חזית חדשה נגד ישראל ואם תמשיך איראן בהקמת מפעלי נשק לדיוק הרקטות בלבנון.

ישראל נכשלה בניסיונותיה לשכנע את מוסקבה לחזור להבנות שהיו לפני הפלת מטוס הביון הסורי לפני כ-3 חודשים.

המשוואה האווירית שהייתה קיימת עד אז בסוריה השתנתה,רוסיה דחתה את כל ההצעות החדשות של ישראל שמרגישה כי היא נדחקת אל הקיר והיא חייבת לשמור על האינטרסים הביטחוניים שלה.

ישראל צמצמה עד כה את התקיפות האווירות שלה בסוריה כדי שלא להתעמת עם הרוסים, נראה כי המשבר ביחסי ישראל רוסיה הוא הרבה יותר חמור ממה שהעריכה ישראל בתחילה.

הרוסים אינם מגלים גמישות ואינם מוכנים לכללי משחק חדשים בסוריה, נראה כי איראן מנצלת זאת לרעה והיא מגבירה את הפעילות שלה להתבסס צבאית בסוריה ולהקים  מערך של מליציות פרו איראניות, ובראשן ארגון חזבאללה, סמוך לגבול עם ישראל לקראת פתיחת חזית חדשה.

לכן,המסר הישראלי הוא ברור והוא נקלט אצל כל הצדדים הנוגעים בדבר, הוא נועד לגשש שוב אם יש שינוי בעמדת רוסיה והוא בהחלט מבשר כי אם רוסיה לא תצליח לרסן את איראן ולמנוע את הקמת התשתית של חזבאללה סמוך לגבול הישראלי ברמת הגולן, ישראל תאלץ לפעול בכל הכוח נגד ההתבססות האיראנית בסוריה, למרות הצבת סוללות ה 300-S, ההפצצה האווירית הישראלית בסוריה בהחלט מבשרת את אפשרות ההסלמה בקרוב בחזית הצפון.

.

 

,

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי