יוזמה ל"הצלת" נדל"ן פלסטיני במזרח ירושלים

הפלסטינים יוזמים הקמת קרן מיוחדת שתרכוש בתים ומגרשים במזרח ירושלים כדי למנוע את מכירתם ליהודים.

גורמים ברש"פ אומרים כי מחמוד עבאס לא יכנע לדרישות של ארה"ב וישראל וכי המתווך עיצאם עקל שמואשם במכירת בתים ליהודים יועמד לדין וייענש.

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח איו בכוונת הרש"פ להיכנע לדרישה האמריקנית לשחרר ממעצר את עיצאם עקל המואשם במכירת בתים ליהודים בעיר העתיקה בירושלים או להיכנע ללחץ הישראלי בעניין הזה.

לטענתם, הדבר משרת היטב את מחמוד עבאס שרוצה להצטייר בעיני הציבור הפלסטיני כמי שנלחם על ירושלים, בעקבות ההכרזה עליה כבירת ישראל, במיוחד לאור העובדה שבמשבר המגנומטרים שהוצבו בהר הבית ביולי 2017 הוא גילה רפיסות ולא הייתה לו כל השפעה על מהלך העניינים.

הרש"פ שומרת על שתיקה באופן רשמי אך פעילי הפת"ח מדברים עם אמצעי התקשורת, חאתם עבד אלקאדר, בכיר פת"ח במזרח ירושלים, אמר ב-29 בנובמבר לסוכנות "קודס פרס" כי הוא מגנה את דרישתו של דיוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל, מהרש"פ לשחרר לאלתר את עיצאם עקל ממעצר "זוהי התערבות חמורה בעניינים הפלסטינים הפנימיים, לרש"פ יש סמכות משפטית בנושא" הוא הדגיש.

מקורביו של מחמוד עבאס מציגים את הנושא כקרב אדיר שמחמוד עבאס"עומד בו בגבורה", סוכנות הידיעות הרשמית "וופא" ציטטה ב-30 בנובמבר גורמים בכירים האומרים כי הרש"פ ומנגנון המודיעין הכללי בראשותו של מאג'ד פרג' נתונים ללחצים ואיומים עצומים כדי שישחררו ממעצר את עיסאם עקל, בתנועת פת"ח מעריכים כי הוא יועמד לדין וייענש כדי להרתיע מתווכים אחרים מלמכור בתים או קרקעות ליהודים במזרח ירושלים.

בתוך כך, קבוצה של אנשי עסקים ופעילי פת"ח במזרח ירושלים נערכת להקים קרן מיוחדת כדי למנוע מכירת נדל"ן במזרח ירושלים ליהודים.

עפ" גורם בפת"ח,צוות מקצועי מיוחד כבר עשה סקר לגבי מצב הנדל"ן במזרח העיר בכל הקשור לבתים ולמגרשים.

הרעיון מאחורי היוזמה הוא שהקרן המיוחדת תקנה את הבתים והמגרשים המוצעים למכירה וכי כל בית או מגרש שייקנה יירשם כהקדש (ווקף-בערבית) של תושבי ירושלים המוסלמים ואסור יהיה למכור אותו.

גורמים בפת"ח אומרים כי הקרן "תציל" את הנדל"ן הזה מידי גורמי ימין ישראלים העוסקים ברכישות בתים ומגרשים במזרח ירושלים, לדבריהם יש דאגה רבה מניסיונות של יהודים להתיישב בתוך תחומי העיר העתקיה או מחוצה להם כמו למשל בכפר סילוואן או בשכונת א-טור.

עפ"י נתונים פלסטינים, מאז 1967 ועד היום נמכרו כ-80 בתים במזרח ירושלים ליהודים מתוך כ-6000 בתים.

בשנים האחרונות חלה עליה במכירת בתים בעיר העתיקה ליהודים בגלל היחלשות השליטה הפלסטינית במזרח ירושלים לאחר מותו של יאסר ערפאת, ובעקבות הפעילות של גורמי הביטחון הישראלים נגד הפעילות השלטונית של הרש"פ במזרח ירושלים.

ייתכן שהקרן החדשה שתקום תהיה קשורה גם לאחת ממדינות ערב כמו סעודיה או קטאר כדי להשיג מימון ונזילות כספית שתאפשר לה לבצע עסקות רכישה מידייות של נדל"ן.

נכון לעכשיו, הקרב על השליטה במזרח ירושלים בין ישראל לרש"פ רק מחריף והולך, לישראל יש גיבוי אמריקני מלא למהלכים במזרח העיר אך הפלסטינים בטוחים כי הם ינצחו בסופו של דבר.

"עד מתי יישאר הנשיא טראמפ בשלטון?" אומר גורם בכיר בפת"ח, "יש לנו סבלנות ובסופו של דבר תושבי מזרח ירושלים לא יכנעו ולא יוותרו על מעמדה של העיר כבירת המדינה הפלסטינית העתידית, משבר המגנומטרים בהר הבית הוכיח זאת היטב וגם המאבק על הריסת הכפר הבדואי ח'אן אלאחמר".

מחמוד עבאס מרוצה מההתפתחויות האחרונות, לא בכל יום יש לו הזדמנות להוכיח כי הוא נלחם למען ירושלים ומסגד אלאקצא.

מבצע המעצרים הנרחב של אנשי הביטחון הפלסטינים שפעלו במזרח העיר ומעצרו של מושל המחוז עדנאן ע'ית' הפתיע את הרש"פ, אך אין די במהלך הזה כדי לעצור את פעילותה השלטונית במזרח העיר, כפי שהדברים נראים, הרש"פ איננה נרתעת מעימות עם ישראל בנושא ומערכת הביטחון בישראל תצטרך לנקוט צעדים הרבה יותר קשים כלפי הרש"פ כדי שתשחרר את עיצאם עקל ממעצרו ותתחייב להימנע מצעדים כאלה בעתיד.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי