השב"כ והחמאס ברצועת עזה

משרד הפנים של חמאס פרסם גזרי דין של 14 משתפי פעולה עם ישראל כדי להרתיע את התושבים ברצועה ולהבליט את "שליטתו" במצב הביטחוני.

אולם, דווקא עיון בחומר שפרסם חמאס מעיד על כך שהשב"כ הישראלי מצליח להפעיל ביעילות ובתחכום משתפי פעולה ברצועה שמביאים לו חומר מודיעיני איכותי על ארגון החמאס.

ככל שנוקף הזמן, מתברר שארגון חמאס נתון בלחץ גדול בדעת הקהל הפלסטינית כתוצאה מחשיפת הפעילות המיוחדת של כוח צה"ל באוזר ח'אן יונס,מסע התעמולה והלוחמה הפסיכולוגית המוגזמת שהוא עושה נגד ישראל בנושא יוצרים תחושות בקרב תושבים ברצועה כי הארגון נקלע לצרות מבחינה מודיעינית וכי המודיעין הישראלי פעל ברצועה מתחת לאפו תקופה ממושכת.

תושבים ברצועה מספרים כי גאוותו של הארגון נפגעה כשהוא נחשף לחלק מהיקף הפעילות המודיעינית של היחידה המיוחדת של צה"ל,תושבים בעזה שואלים היכן היו מנגנוני הביטחון של חמאס? כיצד איבדו את עירנותם ומדוע לא נקטו מספיק אמצעים למנוע את חדירת חיילי צה"ל לרצועה?  מסתבר כי חיילי הכוח המיוחד של חמאס שנועד לשמור על הפרצות בגבול הרצועה עם ישראל כלל לא הבחינו בשום חדירה של כוח ישראלי לתוך הרצועה.

כלל לא בטוח שטענת החמאס נכונה כי חיילי הכוח המיוחד של צה"ל נכנסו לרצועה דרך מעבר ארז והציוד (האזנה) שלהם דרך מעבר כרם שלום, גורמים בפת"ח אומרים כי חמאס מצביע על "הפרצה" כביכול במעברים בגבול עם ישראל כדי לגלגל את האחריות ממנו לעבר הרש"פ שיש לה פקידים במעברים האלה ולרמוז כי היא סייעה לחיילי צה"ל לחדור לרצועה.

משרד הפנים של חמאס כינס ב-3 בדצמבר מסיבת עיתונאים כדי להודיע לציבור העזתי מה עלה בגורלם של 14 משתפי פעולה עם ישראל שנלכדו ע"י מנגנוני הביטחון של חמאס.

מדובר במשתפי פעולה שפעלו ברצועה משנת 2000 עד שנת 2017.

מסיבת העיתונאים נועדה להבליט באמצעי התקשורת כי הארגון שולט כביכול באופן מלא ברצועה וכי הוא מצליח ללכוד כל מי שמרגל עבור ישראל או מסייע באופן כלשהו למנגנוני המודיעין שלה.

איאד אלבזם, דובר משרד הפנים של חמאס הודיע כי ארגונו "יטהר את רצועת עזה מכל משתפי הפעולה" עם ישראל, "אנחנו נגן על הגב של ההתנגדות יהיו הקורבנות אשר יהיו, משתפי הפעולה צריכים להבין כי הכיבוש הישראלי איננו יכול להגן עליהם וכי יד הצדק והחוק תגיע אליהם היכן שיהיו" הוא התרברב.

בהודעת משרד הפנים הודגש כי משתפי הפעולה עם ישראל עשו מעשים חמורים ומסרו מידע בעל ערך רב שהביא לכך שישראל פגעה במטרות חשובות של ארגון חמאס והרגה פעילים של הארגון.

במסיבת העיתונאים נמסרו נתונים כי על 6 משתפי פעולה עם ישראל נגזרו עונשי מוות בירי ובתליה וכי על 8 משתפי פעולה נוספים נגזרו עונשי מאסר בין 6 ל-15 שנים עם עבודת פרך.

יעדי הפעולה של השב"כ הישראלי

מהחומר הגלוי שפרסם משרד הפנים של חמאס על הפעילות של משתפי הפעולה עם ישראל, ניתן להסיק במה התעניין השב"כ הישראלי ומה היעדים שעליהם הוא אסף חומר מודיעיני.

א.המנהרות

ב.מקום אחסון הרקטות ואתרי השיגור שלהן

ג.פעילי הזרוע הצבאית של חמאס ומפקדיה, מקומות המגורים שלהם, כלי הרכב שבהם הם נוסעים, מספרי הטלפון הנייד שלהם והפעילות השוטפת שבה עסקו.

ד.פעילות ובסיסי כוח הקומנדו הימי של חמאס.

ה.מידע על אזור מגוריו של מאזן פוקהא מבכירי הזרוע הצבאית.

ו.זהות הדייגים הבכירים ברצועת עזה.

שיטות  הגיוס וההפעלה

 מהחומר שפורסם עולה כי משתפי הפעולה ברצועה גוייסו לשב"כ הישראלי באמצעות הפייסבוק או באמצעות שיחות טלפון מישראל.

את המגע הטלפוני הראשוני יצרו נשים דוברות ערבית שהיו בצידו השני של הקו,לדוגמא, במקרה אחד הזדהתה הדוברת כעובדת בארגון צדקה ובמקרה אחר כעורכת דין בחברת יצוא ויבוא.

משתפי הפעולה קיבלו את משימותיהם באמצעות הטלפון ,תוך שימוש בכרטיסי SIM  של חברת "אורנג'" שהועברו לרשותם, הם ביצעו את המשימות עבור תשלום כספי שאותו היו מקבלים בנקודות קבועות מראש (משלשים) שאליהן הונחו להגיע.

המשת"פ שנמלט לישראל

בהודעה שמסר משרד הפנים של חמאס הוא מודה כי אחד ממשתפי הפעולה הצליח להימלט מהרצועה לישראל.

מדובר באדם בשם "אדהם" שגוייס לשב"כ ב-2008 ע"י דודתו שהינה אזרחית ישראלית מקרב ערביי ישראל.

על הדודה, אמאל שמה, בת 55, נגזר עונש מוות בתלייה שלא בפניה. 

המטרה של משרד הפנים של חמאס בפרסום המידע הזה הייתה להראות לתושבי הרצועה כי הוא במצב של "שליטה מלאה" על המצב הביטחוני ולהרתיע תושבים מפני אפשרות ההתגייסות לשירות השב"כ הישראלי באמצעות הענישה החמורה.

אולם,דווקא המידע הזה מעיד כי השב"כ הישראלי עובד ביעילות ובתחכום ברצועת עזה ומצליח לגייס לשורותיו משתפי פעולה שמספקים לו מידע חשוב, הגיוס וההפעלה של הסוכנים נעשים מרחוק, מעבר לגבול, מבלי שרכזי השב"כ יסכנו את עצמם.

לא ברור עוד כמה זמן מתכוון ארגון חמאס להמשיך בלוחמה הפסיכולוגית המוגזמת נגד ישראל כדי לחפות בעצם על כשלונותיו, צריך לזכור כי הכוח המיוחד של צה"ל שפעל באזור ח'אן יונס נחשף במקרה ולא בזכות פעילות מודיעינית של חמאס.

תושבי הרצועה כבר התרגלו לשמוע את ההסברים והתירוצים של חמאס שאינם כבר מעניינים אותם במיוחד,כבר מתחילים להישמע קולות בקרב הציבור הפלסטיני שמוטב שארגון חמאס יפסיק את הלוחמה הפסיכלוגית הזו וימצא דרך אחרת כדי לשקם את אמינותו מכיוון שהוא כבר "סחט את הלימון עד הטיפה האחרונה" והפך את הנושא לנדוש ומשעמם.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי