הגדה מתחממת

ארגון חמאס מנסה לפתוח חזית חדשה בגדה בהנחיית איראן באמצעות שורה של פיגועי טרור ובין היתר לערער את שלטונו של מחמוד עבאס.

לשב"כ הישראלי היו הישגים חשובים במלחמה בטרור בגדה, הרש"פ לא התערבה בפעילות צה"ל נגד המחבלים אך אסור שהיא תיגרר אחר הקולות הקיצונים בתנועת פת"ח.

הפיגוע בצומת אסף באזור רמאללה, שבו נהרגו 2 חיילי צה"ל ועוד 2 נפצעו, הינו פיגוע טרור חמור שמאפייניו ודרך הפעולה דומים לאופן שבו התבצע הפיגוע לפני כמה ימים בצומת עופרה.

צה"ל הטיל כתר על רמאללה והזרים כוחות גדולים לאזור, המרדף נמשך אחרי חוליית המחבלים שעשתה את הפיגוע.

ייתכן שהמבצעים משתייכים לאותה חוליית חמאס שאליה השתייך המחבל צאלח ברגותי שחוסל אמש ע"י כוח הימ"מ בכפר סורדא, גורמים פלסטינים ברמאללה טוענים כי הוא היה רק הנהג בפיגוע בצומת עופרה וכי יש עוד חברי חולייה שלא נעצרו ע"י השב"כ, אולם ייתכן גם כי מדובר ב חולייה רדומה אחרת שיצאה לנקום את מותם של המחבלים צאלח ברגותי ואשרף נעאלווה שחוסלו אמש לקראת יום הקמת ארגון החמאס החל מחר.

החשש בקרב גורמי הביטחון שהצלחת הפיגוע תעודד מחבלים נוספים לצאת לשטח ולנסות לחקות אותו.

הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה מאיימת כי בידיה "עוד דברים רבים שיכולים להזיק לאויב" והבטיחה פיגועים נוספים, לכן צריך צה"ל כוחות גדולים בשטח כדי לחסל במהירות את תשתית הטרור הסמוייה של חמאס בטרם תוציא פיגועים נוספים.

גם הרש"פ התייצבה פומבית להגן על המחבלים,ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה פרסם תגובה על הפיגוע הרצחני בגבעת אסף שבה שיבח את המחבלים ואמר"אנו מספידים את השהידים שלנו", לשכתו של מחמוד עבאס פרסמה הודעה כי "הכניסות של צה"ל לשטח הפלסטיני הם שהובילו לשרשרת האלימות".

גל טרור חדש?

אי אפשר להתעלם מכך שיש עליה בפעילות הטרור בגדה, בתוך 4 ימים נרצחו 3 ישראלים,הרמטכ"ל גדי איזנקוט הזהיר בדיון קבינט בחודש ספטמבר כי קיימת סבירות של עד 80 אחוזים לסבב אלים בגדה.

גם נתוני השב"כ מראים כי בחודש אוקטובר זינק מספר הפיגועים בגדה ל-95 פיגועים.

למרות הפיגוע בצומת אסף אסור להתעלם מכך שלשב"כ היו הצלחות גדולות בימים האחרונים וכי אנשיו עשו עבודה מקצועית שהביאה לפגיעה במחבלים ובתשתית הטרור של חמאס בגדה.

חיסול המחבל אשרף נעאלווה

שירות הביטחון הכללי רשם ביממה האחרונה הצלחה לאחר שהצליח לחסל , במבצע משותף עם הימ"מ, את המחבל אשרף נעאלווה בעת שהסתתר בבית במחנה הפליטים עסכר ליד שכם.

עפ"י גורמי ביטחון,המחבל שהיה חמוש במקלע מסוג "קרלו", תכנן לבצע פיגוע נוסף, הוא נהרג בעת מעצרו, גופתו נלקחה ע"י צה"ל ועפ"י גורמים פלסטינים במקום נעצרו עוד 3 אחים ממשפחת בושכאר שסייעו לו להסתתר בביתם.

אשרף נעאלווה , תושב שכונת שוויכה בטול כרם, הצליח להימלט במשך חודשיים אחרי שרצח את קים לבנגרונד-יחזקאל ז"ל ואת זיו חג'בי ז"ל באזור התעשייה בברקן.

ארגון חמאס אימץ אותו לחיקו וקרא לתושבי הגדה לסייע לו להסתתר, בחמאס טענו כי הוא "סמל ההתנגדות" שהצליח להתל בישראל וברשתות החברתיות הופצו תמונותיו וקריאות לחקות את דרכו.

גם אביו, אימו ואחיו נעצרו לפני כחודש ובחקירה התברר כי ידעו על כוונתו לבצע את הפיגוע ולא מנעו זאת ואף ניסו לשבש את החקירה, הם יועמדו לדין.

בית המשפחה יהרס לאחר שבג"ץ דחה לפני שבוע את עתירת המשפחה נגד הריסת ביתם.

פענוח הפיגוע בצומת עופרה

השב"כ גם הצליח לפענח את הפיגוע בצומת עופרה שבו נהרגו התינוק ישראלי עמיעד ישראל איש-רן ז"ל , אימו שירה איש-רן נפצעה קשה ועימה נפצעו עוד 6 ישראלים, את הפיגוע ביצעה חולייה של ארגון חמאס שיצאה מהכפר כובר באזור רמאללה.

אחד מחברי החולייה, צאלח ברגותי בן 29, חוסל ע"י הימ"מ בעת שנסע במונית על הציר הראשי בכפר סורדא, חבר נוסף בחולייה, וועד ברגותי, נעצר בסופרמרקט בכפר סורדא.

בפשיטה של צה"ל על הכפר כובר נעצרו אביו ואחיו של המחבל צאלח ברגותי ועוד 2 מחמולת ברגותי.

בחיפושים בעיר רמאללה תפסו כוחות הביטחון את הרכב שבו השתמשו המחבלים לביצוע הפיגוע בצומת עופרה.

חמולת ברגותי הגדולה מהכפר כובר מפוצלת מבחינה פוליטית, חלק ממנה תומך בתנועת פת"ח ומייצג אותו מרוואן ברגותי שהיה מזכ"ל פת"ח בגדה וראש הזרוע הצבאית של פת"ח ומרצה עונש של 5 מאסרי עולם בכלא הישראלי על רצח אזרחים ישראלים באינתיפאדה השניה.

המחנה השני תומך בתנועת חמאס.

עפ"י גורמים פלסטינים, יש קרבה משפחתית של מחבל צאלח אלברגותי שחוסל אמש באזור רמאללה למחבל נאיל ברגותי וותיק האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל.

נאיל ברגותי, ריצה עונש של 33 שנים בכלא הישראלי לאחר שרצח קצין ישראלי ב-1978, הוא השתייך לארגון פת"ח אך בכלא ערק לשורות חמאס והפך לאחד ממנהיגיו.

הוא שוחרר ב"עסקת שליט" ב-2011 אחר נעצר שוב ע"י השב"כ לאחר חזר לפעילות טרור.

מכה לחמאס ולאיראן

לכידת המחבלים וחיסולם היא מכה לארגון חמאס ולאיראן שהינחתה את חמאס להצית את הגדה כדי ליצור לישראל חזית נוספת בעוד היא מתמודדת בדרום עם רצועת עזה ובצפון עם מנהרות הטרור של חזבאללה וההתבססות האירנית בסוריה במגמה לפתוח חזית נוספת נגד ישראל מרמת הגולן.

בשבועיים האחרונים גברה הביקורת בישראל על כך שגורמי הביטחון לא מצליחים ללכוד את המחבל אשרף נעאלווה, אך השב"כ עבד ביסודיות ובמקצועיות והצליח להגיע אליו לפני שביצע פיגוע נוסף.

חיסולו הוא כישלון גדול של חמאס אשר אימץ אותו אל חיקו וניסה להפוך אותו ל "סמל ההתנגדות" ומודל לחיקוי.

בשבועות האחרונים פרסם חמאס קמפיין ברשתות החברתיות שבו קרא לציבור הפלסטינים לסייע למחבל אשרף נעאלווה להסתתר ולהמשיך את דרכו, אך ידו הארוכה של השב"כ  הגיעה אליו.

פעולות השב"כ הן גם מכה לצאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס וראש הזרוע הצבאית בגדה שמפעיל את "החוליות הרדומות" באמצעות "מטה הגדה" ברצועת עזה וממשרד חמאס באיסטנבול שבטורקיה, את "החוליות הרדומות" מגייסים ומפעילים משוחררי "עסקת שליט" שגורשו לרצועת עזה ולטורקיה.

גם שיתוף הפעולה הביטחוני עם הרש"פ פעל בהצלחה,  צה"ל פעל במרכז רמאללה , החרים סרטונים ממצלמות האבטחה בסוכנות הידיעות הרשמית "וופא" ופעל באזור המוקאטעה וביתו של מחמוד עבאס כדי לאתר את המכונית שבה השתמש המחבלים לצורך הפיגוע בעופרה, ללא התנגדות פיזית של מנגנוני הביטחון הפלסטינים.

הרש"פ פרסמה הודעות מחאה על פעילות צה"ל אך מדובר ב"מס שפתיים" כדי להרגיע את הציבור הפלסטיני, גם למחמוד עבאס היה אינטרס שישראל תחסל בהקדם את חוליית החמאס שפעלה מאזור רמאללה.

ההתנהגות של תנועת פת"ח שונה מההתנהגות של הרש"פ היא יותר מיליטנטית, בכרוז שפרסמה התנועה היא קראה לתושבי הגדה להגביר עירנות מפני פשיטות שמבצע צה"ל בשטחי הרש"פ בגדה, תוך הפעלת יעדות הגנה לצורך זה.

עוד קוראים בפת"ח לתושבים להימנע מלספק מידע לכוחות צה"ל, לדוגמא באמצעות מחיקת הסרטונים ממצלמות האבטחה.

לאן פני הדברים

חקירת המחבלים שלכד השב"כ בימים האחרונים ותגבור הכוחות המסיבי וכיתורה של רמאללה, יביאו בסופו של דבר לכך שהשב"כ יחשוף את תשתית החבלה הגדולה שהקים ארגון חמאס באזור רמאללה.

אולם, הכתובת כתובה על הקיר,חמאס בהשראת איראן מרגיע בינתיים את רצועת עזה ופותח חזית חדשה בגדה באמצעות הפעלת "החוליות הרדומות" שהקים.

חמאס הכריז על מחר כ"יום זעם" בגדה וקרא לתושבים לצאת לנקודות החיכוך ולהתעמת עם כוחות צה"ל, הרבה תלוי בשאלה מה תעשה הרש"פ מחר והאם תנסה להרגיע ולמנוע את החיכוך עם חיילי צה"ל.

ארגון חמאס יעשה כל מה שביכולתו להבעיר את השטח.

דיכוי הטרור ע"י צה"ל חייב להיות אגריסיבי, גם במחיר כניסה לשטחי A והטלת עוצר על העיר רמאללה כולה אם יש צורך בכך.

גם האינטרס של מחמוד עבאס הוא שלא יהיו תשתיות טרור בשטחי הרש"פ, ארגון חמאס מעוניין להפיל בין היתר את שלטונו, הוא נלחם גם נגד הרש"פ ולא רק נגד ישראל.

ישראל צריכה להזהיר את מחמוד עבאס שלא להיגרר אחרי הכוחות הקיצוניים בתנועת פת"ח, ,לגלות מנהיגות בתוקף היותו ראש התנועה ולהרגיע את השטח לפני שהעניינים יצאו מכלל שליטה, בכירי פת"ח מגבירים את ההסתה וההקצנה נגד ישראל כדי להיות פופולאריים ברחוב הפלסטיני לקראת קרב הירושה.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי החשש הגדול של מחמוד עבאס הוא מפני מבצע דוגמת "חומת מגן" ומכך שישראל תכבוש את העיר רמאללה ואת המוקטאעה ותגרש את מחמוד עבאס ובכך יבוא הקץ של שלטונו.

לכן, המסר הישראלי חייב לעבור כי ישראל רצינית וכדאי לו לפעול לפני שיתממשו חששתיו.

".

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי