ארה"ב יוצאת מסוריה

יציאת כוחות ארה"ב מסוריה היא מהלך מסוכן המגביר את סכנת פרוץ עימות כולל בחזית הצפון.

ישראל נותרה לבדה להתמודד עם איראן שתנצל בודאי את נסיגת כוחות ארה"ב כדי לחזק את נוכחותה בסוריה ולצייד את חזבאללה בלבנון בנשק מתקדם.

ישראל קיבלה התראה קצרה על כוונתו של הנשיא טראמפ להסיג  את אחרון החיילים האמריקנים מסוריה, למורת רוחה של ישראל וגורמים בכירים בממשל הודיע הנשיא האמריקני על החלטתו לפנות את 2000 חיילי הכוחות המיוחדים מסוריה בתוך חודשיים ימים.

הנשיא נימק את החלטתו בהשגת ניצחון על ארגון דאע"ש בסוריה שזו הייתה המטרה העיקרית של הכוח האמריקני עוד מתקופת הנשיא אובאמה.

ההכרזה של הנשיא טראמפ על הניצחון על דאע"ש איננה מדוייקת בלשון המעטה, לארגון דאע"ש יש עדיין נוכחות צבאית חזקה בסוריה.

שר ההגנה האמריקני ג'ים מאטיס התנגד למהלך של הנשיא של הסגה מהירה של הכוחות האמריקנים מחשש שהדבר ייצור וואקום בסוריה שאליו יכנסו, חייליו של הנשיא בשאר אסד, איראן והנשיא פוטין.

באמצעות המהלך הזה, ביטל הנשיא טראמפ את כל ההשערות כי חיילי ארה"ב ישארו על אדמת סוריה עד שהכוחות האיראניים יסוגו ממנה.

ההערכה הרווחת בעולם הערבי היא שהנשיא טראמפ סגר עסקה עם נשיא טורקיה ארדואן כדי למנוע התנגשות צבאית בין הצבא הטורקי לבין החיילים האמריקנים בסוריה שמאמנים את הכוחות הכורדים, לאחר שורה של איומים שהשמיע נשיא טורקיה ארדואן לתקוף את ארגון "צבא סוריה הדמוקרטי" בצפון מזרח סוריה שגם אתו מאמנים חיילי ארה"ב.

הנפגעים המידיים מהחלטת הנשיא טראמפ הם הכורדים בסוריה,מבחינתם מדובר בתקיעת סכין אמריקנית בגבם, התחושה שלהם היא כי הם נבגדו והושארו לבדם להתמודד עם טורקיה בראשותו של ארדואן הרואה בהם ארגון טרור.

עיתוי ההחלטה של הנשיא טראמפ להסגת כוחות ארה"ב בסוריה הוא מסוכן מבחינתה של ישראל מכיוון שהוא מתרחש בשיא המאבק הישראלי בהתבססות הצבאית האיראנית בסוריה בעוד המשבר של ישראל עם סוריה, עקב הפלת מטוס הביון הרוסי ע"י מערך ההגנה האווירי הסורי, עדיין לא נפתר.

ישראל תצטרך כעת להיאבק לבדה מול הניסיונות האיראניים להתבסס בסוריה ולהעביר נשק מתקדם לנשיא בשאר אסד ולחזבאללה בלבנון.

הכוחות האמריקנים שהיו באזור תנף, במשולש הגבולות עיראק-סוריה-ירדן והיוו חיץ מפני איראן יפנו את השטח ויווצר פרוזדור שיאפשר לאיראן להעביר ציוד צבאי ונשק בדרך היבשה מאיראן דרך עיראק לסוריה וללבנון.

המהלך האמריקני מחזק את איראן ולא מחליש אותה, הוא גם מחזק את מעמדה של רוסיה במזרח התיכון.

גם כך הייתה רוסיה בעלת הבית בסוריה שעל פיה ישק דבר, עכשיו היא קיבלה את הגושפנקא האמריקנית הרשמית שמודה, בעצם הסגת כוחותיה, בכישלון מדיניותה במזרח התיכון, רוסיה הפכה לשחקן האזורי החזק במזרח התיכון ומדיניותו של הנשיא פוטין הצליחה בעוד הנשיאים אובאמה וטראמפ כשלו.

ארה"ב הבטיחה לישראל כי היא תמשיך לשמור על האינטרסים שלה וביטחונה למרות נסיגת הכוחות האמריקנים מסוריה, גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי ארה"ב תמשיך לקיים פעילות אווירית בשמי סוריה כדי לשמור על האינטרסים שלה, אולם ספק רב אם הדבר הזה מספיק.

רוסיה השלימה באחרונה הקמת מערכת הגנה אווירית משוכללת שמורכבת ממכשירי ראדאר חדישים וסוללות 300-S שנמסר לצבא הסורי, המטרה היא להגן על שמי סוריה לא רק מפני חיל האוויר הישראלי, אלא גם מפני טיסה חופשית של המטוסים האמריקנים.

לארצות הברית יש אינטרסים משלה ואין ברירה אלא לקבל את החלטתו של הנשיא טראמפ למרות שהיא מקשה על ישראל והופכת את ההתמודדות עם האיום האיראני למורכבת יותר.

סנטורים רפובליקנים, בהם תומכים מובהקים של הנשיא טראמפ כמו לינדזי גרהאם ומרקו רוביו קראו לנשיא לשקול מחדש את החלטתו, אך נראה כי הוא לא יבטל אותה או ישעה את ביצועה.

ישראל נותרה כעת לבדה מול איראן וסוריה והחשש לה הוא שאיראן תנצל זאת כדי לחזק את צבא סוריה ואת ארגון חזבאללה בלבנון דבר שמגביר את סכנת פרוץ עימות צבאי כולל בחזית הצפון מכיווון שישראל איננה יכולה להשלים עם מהלכיה הצבאיים של איראן.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי