העמקת הנתק בין הגדה לרצועה

גובר הנתק בין הגדה לרצועה על רקע הפיגועים האחרונים ופירוק המועצה המחוקקת הפלסטינית.

יו"ר הרש"פ פתח במתקפה מילולית חריפה על חמאס ועל יריבו מוחמד דחלאן ומתכנן צעדים חד צדדים נוספים.

לאחר ההחלטה של בית הדין החוקתי הפלסטיני לפרק את המועצה המחוקקת הפלסטינית (פרלמנט) הנשלטת ע"י חמאס ברוב של שני שלישים, מחריף הנתק בין הגדה לרצועה למורת רוחה של מצרים שנכשלה עד כה במאמצי הפיוס בין פת"ח לחמאס.

המתיחות בין פת"ח לחמאס גברה בשבועות האחרונים בעקבות פיגועי חוליית הטרור של חמאס באזור רמאללה שערערו את היציבות בשטחי הגדה וגרמו לכך שכוחות צה"ל נכנסו לשטחי A ולעיר רמאללה עצמה, בירת הרש"פ, במרדף אחרי חברי חוליית המחבלים.

מחמוד עבאס ראה בפיגועי הטרור של חמאס בצומת עופרה ובצומת גבעת אסף ניסיון לערער את שלטונו בגדה בנוסף להפגנות שתנועת חמאס אירגנה נגדו בחברון ובשכם, לכן הוא הורה לגורמי הביטחון שלו לפזר אותן בכוח.

יו"ר הרש"פ לא היסס לרגע והאשים את ארגון חמאס כי הוא שולח "רוצחים" לשטחי הגדה המערבית בהתייחסו למחבלים אשרף נעאלווה וצאלח ברגותי שעשו את הפיגועים באזור התעשיה בברקן ובצומת עופרה.

החרפה נוספת ביחסים בין פת"ח לחמאס באה על רקע האירועים לציון יום השנה ה-54 להקמת תנועת פת"ח, מנגנוני הביטחן הפלסטינים בגדה עצרו 28 פעילים של חמאס ולטענת נאמניו של מחמוד עבאס ברצועת עזה, ארגון חמאס עצר יותר מ-500 פעילים של התנועה ופעל ביחד עם אנשיו של מוחמד דחלאן, היריב המר של יו"ר הרש"פ, כדי לשבש את האירועים שתוכננו ליום הזה שחל ב-1 בינואר,משרד הפנים של חמאס הכחיש נמרצות את הטענות של תנועת פת"ח ברצועה בדבר המעצרים אך זה לא מנע ממחמוד עבאס להשתלח בחריפות בחמאס ובמוחמד דחלאן.

בנאום שנשא במוקאטעה ברמאללה ב-31 בדצמבר לרגל יום הקמת הפת"ח כינה מחמוד עבאס את חמאס ואת מוחמד דחלאן במילים "סוכנים של (ישראל)".

התגובות לא אירחו לבוא, סאמי אבו זוהרי,דובר חמאס אמר כי "הסוכן הוא איננו רצועת עזה שהכניעה את ישראל אלא (מחמוד עבאס) שהראיס יאסר ערפאת כינה אותו בשם כראזאי של פלסטין".

ואילו מוחמד דחלאן פירסם הודעה שבה נאמר כי "נעל של ילד קטן מכובדת יותר מאלה שמכנים את בני תנועת פת"ח במלה "סוכנים" במיוחד לאחר שהתיאום הביטחוני בחינם עם ישראל תפס את מקומה של ההתנגדות".

ההתקפות המילוליות החריפות של מחמוד עבאס על תנועת חמאס ועל יריבו מוחמד דחלאן נובעות מביטחונו העצמי שגבר לאחר שהצליח בחודשים האחרונים להדק את אחיזתו בכל המוסדות הפלסטינים באש"פ וברש"פ בשורה של צעדים חד צדדים ולאור ההתאוששות במצבו הבריאותי.

גורמים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס מקדם מהלך של התנתקות מהרצועה וכי הוא יוזם מהלך של בחירות לפרלמנט חדש בהנחה שחמאס תדחה את המהלך ולא תקיים את הבחירות ברצועת עזה ואז יוכל להקים פרלמנט שנאמן לו בשטחי הגדה שייתן לו את הכסות החוקתית לפעולותיו.

ואכן, בנאומו במוקאטעה אמש הודיע מחמוד עבאס כי הסמיך את ועדת הבחירות המרכזית לקיים התייעצויות כדי ליישם את החלטת בית הדין החוקתי לקיים בחירות לפרלמנט בתוך 6 חודשים.

בנאומו חזר מחמוד עבאס על מחויבותו לפעול עם מצרים כדי ליישם את הסכם הפיוס עם חמאס מאוקטובר 2017, אבל מדובר במס שפתיים בלבד, יו"ר הרש"פ איננו מוכן לשותפות השלטונית שדורש ארגון חמאס שרוצה ליישם ברצועת עזה את מודל חזבאללה בלבנון ולשמור על נשקו וכוחו הצבאי.

מחמוד עבאס חזר בנאומו על עקרונות  מדיניותו "ממשלה אחת, חוק אחד ונשק חוקי אחד" והתנגדותו לתוכניות לפיצול רצועת עזה מהגדה, אולם הצעדים המעשיים שהוא נוקט בהם רק מרחיקים את אפשרות הפיוס עם חמאס והאיחוד הפוליטי בין הגדה לרצועה עוד יותר ומהווים סטירת לחי למדיניות המצרית.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי