ישראל תשלם את מחיר המתיחות בין הרש"פ לחמאס.

פינוי מעבר רפיח מפקידי הרש"פ מאיים להביא לסגירת מעבר רפיח ולקריסת הבנות הרגיעה היחסית בין ישראל לחמאס.

ישראל עלולה לשלם את מחיר המתיחות בין הרש"פ לחמאס שמנסה לאלץ את ישראל להפעיל לחץ על מחמוד עבאס לחזור בו מהסנקציות על הרצועה.

המתיחות הגואה בין הרש"פ לחמאס בימים האחרונים הביאה את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס להסלים את המאבק נגד חמאס ולהורות על פינוי מעבר רפיח מפקידי הרש"פ, ב-6 בינואר נכנסו אנשי יחידת המעברים של חמאס למעבר רפיח ותפסו את מקומם של פקידיו של מחמוד עבאס.

מעבר רפיח הינו המוצא היחידי היבשתי של רצועת עזה לעולם הערבי, המעבר אוייש באנשי הרש"פ לפני כמה חודשים במסגרת יישום הבנות הפיוס בין חמאס לרש"פ בתיווך מצרי, דבר שאיפשר את פתיחת המעבר באופן רציף והקלת המצוקה ההומניטארית של תושבי רצועת עזה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שוב לוחץ על רצועת עזה בנקודה הרגישה שלה, ברור שסגירת המעבר היא רק עניין של זמן, מצרים איננה מוכנה שארגון חמאס יפעיל את מעבר הגבול בצד הפלסטיני של הרצועה, עפ"י ההסכמים הרש"פ היא שמפעילה אותו, בתוקף היותה הנציג היחיד והבלעדי של העם הפלסטיני, וסביר שהיא תסגור אותו בקרוב , דבר שיעורר שוב את שאלת המצוקה ההומניטארית של יותר מ-2 מיליון פלסטינים המתגוררים ברצועה.

מטה צעדת השיבה פרסם ב-7 בינואר הודעה שבה קרא לממשלה הפלסטינית לחזור בה ממהלך פינוי הפקידים ממעבר רפיח, דבר יביא לסגירת המעבר ולהצטברות משברים הומניטאריים ברצועה.

בהודעה נאמר כי סגירת המעבר פירושה חזרה לכל מאפייני (המחאה) העממית ופיצוץ המצב, ההודעה קראה למצרים להתערב כדי לשנות את המצב ולהמשיך במאמציה להשגת אחדות ולפתוח את המעבר שמשמש כ"כריאה שדרכה נושמים" שני מיליון ו-300 אלף פלסטינים ברצועה.

בארגון חמאס רואים במהלך של מחמוד עבאס בפינוי מעבר רפיח מפקידי הרש"פ כוונה להביא לסגירת המעבר ובכך להביא לניתוק הרצועה מהגדה וביצוע "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

חמאס מאיים בחידוש מעשי האלימות בגבול הרצועה כדי להפעיל לחץ על ישראל כדי שתלחץ על הרש"פ להחזיר את פקידיה למעבר רפיח.

גם כך חלה הסלמה השבוע במצב לאורך גדר הגבול, טיסן ממולכד במטען גדול שוגר מהרצועה לעבר עוטף עזה ורקטה שוגרה לעבר אשקלון.

צה"ל תקף בתגובה עמדות של חמאס בדרום ובצפון רצועת עזה, התגובה הייתה מדודה, עפ"י הנחיית הדרג המדיני, אך כעת ברור שמחמוד עבאס החדיר נפץ מסוכן למצב השברירי ברצועת עזה וכי סגירת מעבר רפיח עלולה להאיץ את פיצוץ המצב מחדש בגבול הרצועה.

מדובר בסכנה שעלולה להביא לקריסת ההבנות בנושא הרגיעה בין ישראל לחמאס שיושמו עד כה.

ההישג הראשון של צעדות השיבה

פתיחת מעבר רפיח לפני כמה חודשים הייתה ההישג הפלסטיני הראשון של קמפיין צעדת השיבה שהחל ב-30 במרץ בשנה שעברה.

מצרים פתחה את מעבר רפיח באופן שוטף מאז תחילת חודש רמאדאן עפ"י הוראתו של הנשיא א-סיסי כדי להקל את המצוקה ההומניטארית של תושבי הרצועה.

עד לחודש הרמאדאן הייתה מצרים פותחת את המעבר פעם אחת לאורך 3 או 4 חודשים לתקופה של 3 ימים בלבד.

מצרים פתחה את המעבר באופן רציף כדי  לספוג ולהכיל את הזעם העממי של הרחוב העזתי בעקבות המצור וקמפיין צעדת השיבה, הנחת העבודה של המודיעין המצרי היא שיש להקל את הלחץ ההומניטארי כדי שלא יהיה פיצוץ ברצועת עזה.

עפ"י גורמים בחמאס,פתיחת מעבר נעשתה בעקבות הסכם בין המודיעין המצרי להנהגת חמאס על הפסקת התמיכה של ארגון חמאס בשלוחת דאע"ש בצפון סיני שעוסקת בפעילות טרור נגד המשטר המצרי וכוחות הביטחון שלו.

מצרים חששה גם שאי פתיחת המעבר יצור לחץ עצום ברצועה שיביא  להתפרצות של עשרות אלפי פלסטינים מהרצועה את הגבול עם מצרים ולכניסתם ההמונית לחצי האי סיני כדי לקנות מוצרי מזון ודלק כפי שקרה כבר בעבר, דבר שעלול להביא למספר גדול של נפגעים בנפש מכיוון שהצבא המצרי ינסה למנוע בכוח את פריצת גדר הגבול בין מצרים לרצועת עזה.

המהלך שעשה מחמוד עבאס בפינוי אנשיו ממעבר רפיח עלול להפוך לכדור שלג שיטרוף את ההישג של חמאס בקמפיין צעדת השיבה שהביא לפתיחת מעבר רפיח ולחדש את האירועים האלימים על גבול הרצועה.

האינטרס של ישראל הוא למנוע את ההתדרדרות במצב הביטחוני, בינתיים עצרה ישראל עד להודעה חדשה את הכנסת הכסף הקטארי לרצועה בסך 15 מיליון דולר לתשלום משכורות פקידי חמאס בעקבות ההסלמה האחרונה וכדי להפעיל לחץ על חמאס, ספק אם זה יעזור, ארגון חמאס איננו מעוניין בעימות צבאי גדול ברצועה אך הוא מנסה לרתום את ישראל באמצעות איומים וירי רקטות כדי שתלחץ על הרש"פ לבטל את הסנקציות נגד הרצועה.

העיניים נשואות כעת למצרים בתקווה שהנשיא א-סיסי יצליח לשכנע את מחמוד עבאס לחזור בו מהחלטתו בעניין מעבר רפיח או שיסכים לשליטה זמנית של חמאס במעבר והמשך הפעלתו כדי למנוע את התגברות המצוקה ההומניטארית ברצועה.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי