כללי משחק חדשים בגבול הצפון

מלחמת התשה חדשה נפתחה נגד ישראל משטח סוריה , ישראל ניצחה בסבב הראשון אך הסבב הבא הינו רק שאלה של זמן.

איראן בונה תשתיות במערב עיראק ורמת הגולן לתקוף את ישראל בעוד רוסיה משקיפה מהצד ומחזקת את הצבא הסורי.

כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה בגבול הצפון השתנו, איראן הסירה את הכפפות ויוצאת בגלוי נגד ישראל כמדינת עימות חזקה עם שלוחות מצויידות באלפי רקטות בסוריה, דרום לבנון ורצועת עזה.

ירי טיל קרקע-קרקע איראני לעבר אתר החרמון ההומה במבקרים מסמל את יריית הפתיחה במלחמת ההתשה החדשה שסופה כלל לא נראה באופק.

צה"ל הנחית מהלומה קשה על הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה בעקבות ירי הטיל לעבר החרמון, מי שסבור שירי הצלף של ארגון הג'יהאד האסלאמי לעבר קצין צה"ל הוא התגובה של איראן להתקפת חיל האוויר, טועה בגדול, האיראניים מלקקים את הפצעים ומתכננים כעת תגובה הולמת מבחינתם לישראל, דרך הפעולה של הגנרל קאסם סולימאני היא להכות בהפתעה ולכן המשימה מוטלת כעת על המודיעין הישראלי לחשוף את התוכניות  המבצעיות החדשות של איראן.

המטרות האיראניות שהפציץ חיל האוויר הישראלי בסוריה חושפות את השקרים של איראן וסוריה כי הנוכחות האיראנית היא רק נוכחות של יועצים.

גם ההבטחה של רוסיה להרחיק את הכוחות האיראניים בסוריה למרחק של כ-80 ק"מ מהגבול עם ישראל התבררה כריקת תוכן, ישראל איננה יכולה לסמוך על הבטחות כאלה אלא רק על עצמה.

הנשיא בשאר אסד איננו מעוניין במלחמה, גם לא הנשיא פוטין, שניהם רוצים לייצב את המצב הביטחוני בסוריה ואת המשטר הסורי, אולם, לאיראן יש כוונות שונות לחלוטין, בינתיים, אסד ופוטין מעלימים עין ורוצים לראות את ישראל מקיזה דם.

האיראניים ידעו מראש מה המשמעות וההשלכות של ירי טיל קרקע קרקע בעל ראש נפץ של 250 ק"ג חומר נפץ לעבר אתר החרמון שהומה באזרחים, הם לא יכלו לנחש מראש שהטיל ייורט בהצלחה ע"י מערכת "כיפת ברזל" , לכן, ההחלטה על שיגור הטיל היא בבחינת הכרזת מלחמה על ישראל שהתקבלה בדרג העליון ביותר של איראן, ע"י המנהיג הרוחני עלי ח'מינאי שהגנרל קאסם סולימאני הינו בן הטיפוחים שלו.

יש להתייחס ברצינות להודעה של נציג סוריה באו"ם, בשאר אלג'עפרי שהודיע ב-22 בינואר כי אם מועצת הביטחון של האו"ם לא תפעל נגד התקיפות הישראליות בארצו, סוריה תיאלץ להגיב ולתקוף את נמל התעופה בן גוריון, אין מדובר בדברי רהב דוגמת ההצהרות האיראניות בדבר השמדת ישראל,הדברים מעידים על כך ש " ציר הרשע" (איראן-סוריה-חזבאללה) החל כבר בהכנות מעשיות  לתקוף מטרות אסטרטגיות בעומק הישראלי.

בינתיים עוסקים האיראנים בהכנות לפתיחת חזית חדשה נגד ישראל מרמת הגולן, הם הולכים על מלחמת התשה באמצעות מליציות שיעיות פרו איראניות ופעילים של חזבאללה באזור, לא רק ניסיונות לפגוע בחיילי צה"ל על גדר הגבול אלא ירי רקטות לעבר הישובים הישראלים ברמת הגולן ושיגור טילים לעומק הישראלי.

גם אזור מערב עיראק אמור לשמש כבסיס לירי טילים לעבר ישראל באמצעות המליציות השיעיות הפרו איראניות ובראשן תנועת "האצילים" (חרכת אלנג'באא( שהוקמה על ידי השיח' אכרם אלכעבי ומשמשת כזרוע של כוח "קודס" האיראני בעיראק ובסוריה.

מדובר בתנועה שנחשבת לאחת המליציות החזקות בעיראק שהגנרל סולימאני מייעד לה תפקיד חשוב במלחמה נגד ישראל, במרץ 2017 כבר הודיעה התנועה על הקמת "החטיבה לשחרור הגולן", כרגע היא עוסקת באבטחת הגבול העיראקי-סורי ואבטחת החלק העיראקי של נתיב האספקה מבגדאד לדמשק.

הצבא הסורי עבר בחודשים האחרונים שיפור איכותי בתחום ההגנה האווירית, רוסיה הקימה מערכת הגנה אווירית משוכללת שמטרתה למנוע כניסת מטוסים ישראלים או אמריקנים למרחב האווירי הסורי, בחודש מרץ הקרוב יוכנסו לשימוש מבצעי סוללות הנ"מ החדשות מסוג 300-S שרוסיה העבירה לצבא הסורי שהן בעלות טווח כיסוי גדול שאמורות לאיים גם על פעילות חיל האוויר במרחב האווירי של לבנון, אזור אצבע הגליל ואזור הכינרת, מבחינת הסורים אז יתחיל משחק חדש מול חיל האוויר הישראלי.

משרד החוץ הרוסי פרסם הודעה רשמית הדורשת מישראל להפסיק את תקיפותיה בסוריה, מסרים דומים הועברו גם לירושלים באמצעות שגריר ישראל ברוסיה גרי קורן, רוסיה מפעילה לחץ דיפלומטי על ישראל למנוע הסלמה אך איננה עושה דבר לרסן את האיראניים בסוריה ולא מקיימת את ההבטחה שנתנה לישראל להרחיקם מזרחה עשרות ק"מ מן הגבול.

אנו נמצאים עכשיו בפסק זמן ממלחמת ההתשה החדשה שכבר החלה בגבול הצפון, החזית בדרום לבנון שקטה, לישראל הייתה הצלחה גדולה כשחשפה את המנהרות החודרות של חזבאללה לשטח ישראל אבל החזית החדשה מסוריה תוססת מתחת לפני השטח וההתפרצות היא רק שאלה של זמן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגדיר את המצב החדש כשאמר "איראן היא האוייב", ישראל מסמנת את איראן כיעד העיקרי ולא את סוריה שמאפשרת לה לפעול משטחה, אם תשגר איראן טילים לעומק הישראלי מסוריה או ממערב עיראק, תיאלץ ישראל להכות במטרות גם בעומקה של איראן, יש לה את היכולת הצבאית לעשות זאת,מלחמת ההתשה בהחלט עלולה לחרוג משטח סוריה ולהתפשט גם לחזיתות נוספות, אנו במצב חדש ומסוכן.

.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי