יבוש מקורות המימון של חמאס

ישראל הצליחה לחסום את מקורות המימון העיקריים של ארגון חמאס והוא מנסה למצוא דרכים חדשות לגיוס כספים.

הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה קריאה לתרומות באמצעות מטבע ה"ביטקוין" כדי שתוכל להמשיך בהתעצמותה הצבאית.

ב-29 בינואר פרסם "אבו עוביידה", הדובר של הזרוע הצבאית של חמאס, קריאה נואשת באמצעי התקשורת לתמוך בהתנגדות הפלסטינית באמצעות מטבע ה"ביטקוין" "נוכח המלחמה הכלכלית של ישראל בחמאס".

למעשה, מדובר בהודאה ראשונה של ארגון הטרור בכישלונו ובהצלחת המאמץ המשולב של ישראל וארה"ב לחסום את נתיבי המימון של הארגון בסיוען של מדינות ערב והרש"פ.

ארגון חמאס סובל ממשבר כספי חמור מכמה סיבות: קיצוץ בתמיכה הכספית שמגיעה מאיראן בגלל הסנקציות הקשות שהטיל עליה נשיא טראמפ, הפסקת העברת תרומות מהעולם האסלאמי ומדינות ערב והעברתן לסוריה,לוב ולתימן,גידול בהוצאות הארגון בעקבות קמפיין "צעדות השיבה" והמשך בניית המנהרות וייצור הרקטות ע"י הזרוע הצבאית.

ארגון חמאס מנסה למצוא כעת דרכים כדי לעקוף את הפיקוח הכספי הבינלאומי ההדוק של הקהילה הבינלאומית אחר הכספים שמועברים לרצועת עזה ובאמצעות ארגוני קש, כמו אגודות צדקה, עבור הזרוע הצבאית.

הקריאה של הזרוע הצבאית של חמאס לתרום לארגון באמצעות מטבע ה"ביטקוין" מהווה ניסיון להשתמש במטבע קריפטוגרפי, ה"ביטקוין" איננו מונפק או מנוהל על ידי ממשלה או בנק מרכזי של מדינה כלשהי.

הרגולטרים בארה"ב, האיחוד האירופי, רוסיה וסין הזהירו כבר לפני כמה שנים כי שימוש ב"ביטקוין" עלול לסייע לפעילות של ארגוני טרור ופשע, להלבנות כספים והעלמות מס.

ארגון חמאס מנסה באמצעות השימוש במטבע ה"ביטקוין" להסתיר מהמודיעין הישראלי את זהות התורמים עבור חמאס ולנסות ולגייס מקורות מימון חדשים עבור הארגון עקב מצבו הכלכלי הקשה.

ארגון חמאס מנסה להקים מנגנון חדש כדי לקבל סיוע כספי, מחיר ה"ביטקוין" כיום עומד על 3400 דולר ליחידה אחת, גורמים בחמאס מעריכים כי באמצעות השיטה החדשה הזו הארגון יוכל לגייס כמה עשרות מיליוני דולרים.

הקריאה של הזרוע הצבאית התפרסמה כמה ימים בלבד אחרי שהארגון הודיע על כך שהוא מוותר על הסיוע הכספי הקטארי בסך 15 מיליון דולר לחודש, גורמים בחמאס מעריכים כי הכסף יוזרם לרצועה בכל מקרה ע"י קטאר והאו"ם כדי למנוע פיצוץ הומניטארי, הבעיה שלו היא לגייס כספים לזרוע הצבאית שלו כדי שיוכל להמשיך בהתעצמות הצבאית ולשלם משכורות לאנשי הזרוע הצבאית לקראת סבב הטרור הבא מול מדינת ישראל.

ארגון חמאס מסרב לקצץ בתקציב ובהוצאות הזרוע הצבאית דבר מעיד על כך שפניו אינן לרגיעה, הוא איננו מעוניין בעימות צבאי כולל מול ישראל, אלא בסבבי לחימה קצרים מדי פעם כמנוף של לחץ על ישראל.

המגמה שלו היא לנסות ולסחוט את ממשלת נתניהו עד לבחירות כדי שתיישם את השלב השני של הבנות הרגיעה בתחום הפרוייקטים הגדולים של המים והחשמל, הערכת המצב שלו היא שממשלת ישראל לא תיישם את ההבנות האלה עד לאחר הבחירות והוא ינסה להפעיל עליה לחץ באמצעות טרור מוגבל מגבול הרצועה מתוך הנחה כי היא איננה מעוניינת בעימות ועיקר מעיניה נתון להתמודד עם המצב הביטחוני בגבול הצפון.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי