סימנים מדאיגים להסלמה

המתיחות החדשה בהר הבית מצטרפת למגמת ההסלמה על גבול הרצועה לקראת הבחירות בישראל ופרסום תוכנית השלום האמריקנית החדשה.

חשש במערכת הביטחון הישראלית כי יו"ר הרש"פ יגביר את הלחץ הכלכלי על רצועת עזה כדי לדרדר את המצב הביטחוני.

בימים האחרונים מתרבים הסימנים כי גורמים נוספים מצטרפים למגמה של חמאס להסלים את המצב הביטחוני לקראת הבחירות בישראל וגם לקראת פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ האמורה להתפרסם אחרי הבחירות.

הרש"פ וירדן החליטו להטיל למערכה את הנפץ הקבוע ששמו  מסגד אל-אקצא שהינו מרשם בדוק לעורר את רגשות המוסלמים בכל העולם כדי להביא להתססת השטח בחודשים הקרובים ולנסות ולקבע את שליטתם בהר הבית כדי לטרפד את תוכנית "עסקת המאה" האמריקנית.

לצורך כך הורחבה, בהסכמת ממשלת ירדן, מועצת הווקף האסלאמי בהר הבית והוכנסו אליה לראשונה נציגים רשמיים של הרש"פ ותנועת הפת"ח.

המועצה הזו פצחה בקמפיין שקרי כי ישראל מתכוונת להקים בית כנסת בחלק המזרחי של הר הבית ברחבת שער הרחמים והחלה להתסיס את הרוחות בדרישה לשפץ את המבנה של שער הרחמים(באב אלרחמה-בערבית) ולהקים בו בית תפילה מוסלמי ובכך להפר את הסטטוס קוו במקום.

המתחם של שער הרחמים סגור בצו משפט בשנים האחרונות מכיוון שהתנועה האסלאמית שהוצאה מחוץ לחוק נהגה לבצע בו פעילות לאנשיה, השבוע הביאה מועצת הווקף האסלאמי מתפללים למקום וקיימה בו תפילה ובכך הפרה את צו הסגירה כתוצאה מכך סגרה המשטרה את השערים למקום.

ההתנגשויות בין המתפרעים המוסלמים בהר הבית לבין כוחות המשטרה הביאו לעשרות מעצרים ויום שישי הקרוב אמור להיות יום מבחן בעקבות הקריאה של ארגון חמאס לכל המוסלמים להגיע לשטח הר הבית.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה השוהה בקהיר פרסם ב-20 בפברואר הודעה לבצע פיגועים בכלל האירועים בהר הבית על הניסיון של הפלסטינים לשנות את הסטטוס קוו בשער הרחמים : "אני קורא ל"התנגדות" ול"לוחמים" להגן על מסגד אלאקצא בכל הדרכים האפשריות" אמר הניה.

כל פלגי "ההתנגדות" הפלסטינים פרסמו ב-21 בפברואר קריאה להסלמה שבה נאמר: "ירושלים ומסגד אלאקצא הם "קו אדום", כל שינוי במצב יביא להפיכת השולחן על ראש הכובשים הציונים, אנו קוראים להסלים את העימות עם הכובש בכל האדמה הכבושה".

עפ"י גורמים בכירים ברש"פ, ממשלת ירדן קיימה מגעים עם ממשלת ישראל כדי להביא להרגעת הרוחות בהר הבית אך מועצת הווקף המוסלמי החדשה איננה מתכוונת לחזור בה מכוונתה לשנות את הסטטוס קוו במקום ולשפץ את מבנה שער הרחמים כדי להפוך אותו לבית תפילה מוסלמי.

ביומיים האחרונים החלו מאות מוסלמים להתפלל ברחבה הסמוכה לשער הרחמים ואף פרצו 3 פעמים את השערים והמנעולים בכניסה למבנה של השער.

כך הפך הנושא של שער הרחמים למוקד חיכוך חדש בהר הבית בין ישראל לירדן והרש"פ, אין עד כה סימנים שמועצת הווקף המוסלמי מתכוונת לחזור בה מכוונתה לשפץ את מבנה שער הרחמים ונראה שהיא ממתינה לקבל הנחיות מירדן ומהרש"פ בנושא.

המתיחות על גבול הרצועה

המתיחות החדשה בירושלים ובהר הבית מצטרפת למתיחות על גבול רצועת עזה, שם גוברת בימים האחרונים ההסלמה של יחידות "ההטרדה הליילית" אשר מתעמתות עם חיילי צה"ל על גדר הגבול באופן יומיומי, ב-20 בפברואר חודש גם שיגור בלוני התבערה מרצועת עזה לעבר עוטף עזה בניגוד להבנות הרגיעה.

בגבול הרצועה נמשכת המגמה של חמאס להסלים את רף האלימות באמצעות השלכת רמונים ומטעני חבלה לעבר חיילי צה"ל על גדר הגבול, השבוע נפצע לוחם צה"ל כתוצאה מפיצוץ מטען חבלה בקרבתו וטנקים של צה"ל הגיבו בירי לעבר שתי עמדות של חמאס.

עליית רף האלימות נובעת מהאכזבה והתיסכול בקרב הנהגת חמאס מהמשך המצב הכלכלי הקשה, אין שינוי מהותי במצב בכל הקשור להסרת המצור, שיחות התיווך שיזמה מצרים בין פת"ח לחמאס נכשלו, מחריף הקרע בין חמאס לתנועת פת"ח וגם המחלוקות בין ארגון חמאס לארגון הג'יהאד האסלאמי שמגלה עמדות לוחמניות ורצון להתעמת צבאית עם ישראל.

המצב בשטח הוא נפיץ ובכיר חמאס פתחי חמאד הזהיר ב-20 בפברואר כי סבלנותם של הפלסטינים פקעה מהסחבת שנוקטת ישראל ואיים כי ארגונו יסלים את צעדות השיבה ויפרוץ את הגבולות עם ישראל.

חשש נוסף במערכת הביטחון הישראלית הוא מפני הצעדים שבהם עומד לנקוט יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בעקבות החלטת הקבינט הביטחוני הישראלי ליישם את "חוק הקיזוז" ולמנוע העברת סכום של כ-500 מיליון שקלים מכספי המסים של הרש"פ בגלל המשך הקצבאות שהיא משלמת למשפחות המחבלים ו"השהידים".

יו"ר הרש"פ הודיע כי הרש"פ תסרב לקבל את כל כספי המיסים משיראל בתגובה להחלטת הקבינט, הרש"פ מגבשת כעת צעדי תגובה נוספים שיכללו כנראה הגשת תלונות למוסדות האו"ם ולבית הדין הבינלאומי בהאג.

גורמי הביטחון בישראל חוששים שבתגובה ינסה מחמוד עבאס להתסיס את המצב הביטחוני ברצועת עזה ולדרדרו.

עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני פירסם ב-21 בפברואר דיווח מפי גורמים ברש"פ כי הנהגת הרש"פ החליטה ללחוץ על ישראל באמצעות תשלום המשכורות לפקידים ברצועת עזה כדי לסבך את המצב ההומניטארי שלול לדחוף לעימות צבאי עם ישראל, עוד נמסר בדיווח שהרש"פ עלולה גם לעכב את תשלום המשכורות לפקידיה בשטחי הגדה כדי להפעיל לחץ על ישראל.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי