הידוק התיאום הסורי איראני

ביקורו המפתיע של נשיא סוריה בשאר אסד בטהרן וההתחבקות עם מנהיגיה נועד להעמיק את התיאום האסטרטגי בין שתי המדינות.

הביקור נועד גם לאותת לישראל כי הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה תימשך וכי סוריה ואיראן אינן חוששות מאיומי ישראל.

הנשיא הסורי בשאר אסד ערך ב-25 בפברואר ביקור מפתיע בטהרן, מדובר בביקור אזורי ראשון שלו מאז תחילת מלחמת האזרחים לפני 8 שנים, עד כה ביקר הנשיא הסורי במוסקבה בלבד.

הנשיא הסורי הגיע בטיסה מדמשק אך לא נמסרו פרטים על הטיסה ועל המשלחת שנלוותה אליו, יש להניח כי המודיעין האמריקני והישראלי, העוקבים אחרי כל תנועה במרחב האווירי של סוריה, עקבו אחרי מטוסו של בשאר אסד.

במהלך ביקורו התקבל הנשיא אסד בחום רב על ידי הנהגה האיראנית, אמצעי התקשורת האיראניים והסורים דיווחו כי הביקור נועד להגיש ברכות להנהגה האיראנית לרגל יום השנה ה-40 למהפכה האסלאמית ( הח'ומיינסטית) אך ברור שהמטרה הייתה להדק את התיאום בין  שתי המדינות נוכח ההתפתחויות המדיניות האחרונות ובמיוחד אחרי ועידת סוצ'י וועידת ורשה שדנה בדרכים להתמודד עם האיום האיראני.

הנשיא הסורי בשאר אסד נועד במהלך ביקורו בטהרן עם המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי, עם נשיא איראן חסן רוחאני וגם עם הגנרל קאסם סולימאני, ראש גיס "קודס" ב "משמרות המהפכה" האיראניים שאחראי, בין היתר, על הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה.

מבחינת ישראל יש משמעות חשובה לביקור שהתקיים יומיים לפני ביקורו של ראש הממשלה נתניהו במוסקבה ופגישתו עם הנשיא פוטין לדון במצב בסוריה ובהמשך הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה.

אסור לשכוח לרגע את ההצהרה החשובה של הגנרל  האיראני עלי שמאחני, מזכיר המועצה הצבאית העליונה לביטחון לאומי, לסוכנות הידיעות "תסנים" לפני כמה ימים, שבה גילה כי " התגובה הסורית-איראנית על התקיפות הישראליות בסוריה תהייה שונה בפעמים הבאות" וכי "ציר ההתנגדות השיג יותר מ-90 אחוזים ממטרותיו בסוריה".

לא ידוע על תקיפות ישראליות חדשות בסוריה בשבועות האחרונים, אך על פי גורמים ביטחוניים, האיראנים לא הפסיקו לרגע את הפעילות הצבאית שלהם בסוריה בנושא הטילים המדוייקים וגם את הפעילות להקים תשתית חבלנית חדשה בדרום סוריה כדי לנסות ולפתוח בעתיד חזית חדשה נגד ישראל מרמת הגולן.

פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי האיראנים והסורים מתכננים "הפתעה" לישראל ברגע שתנסה לתקוף פעם נוספת יעדים איראניים בסוריה, לא ברורה מהות "ההפתעה" והתגובה האיראנית להתקפה חדשה מצד ישראל, בפעם האחרונה שישראל תקפה יעדים איראניים בסוריה שוגר טיל קרקע קרקע איראני לעבר אתר החרמון אך הוא יורט על ידי מערכת "כיפת ברזל", לכן, לא מן הנמנע שבהתקפות הישראליות הבאות יגיבו האיראניים בעוצמה בשיגור טילי קרקע-קרקע לעבר ישראל.

האופוזיציה הסורית טוענת כי הנשיא הסורי הגיע לטהרן במטרה להתקרב עוד יותר להנהגה האיראנית נוכח חששו כי רוסיה תפעל בעתיד להביא להחלפתו כדי להיענות לדרישות הבינלאומיות בנושא, אין שום אימות לטענות האלה אולם ברור שבעצם הזמנתו של הנשיא בשאר אסד לבקר בטהרן מעבירה איראן מסר לכל הגורמים האזוריים והבינלאומיים כי היא מאמצת את בשאר אסד לחיקה ואיננה חוששת מהאיומים של ארה"ב וישראל.

הביקור של הנשיא בשאר אסד בטהרן מעיד על המגמה שלו לצאת מהבידוד המדיני שהוא היה נתון בו עד כה, יתכן שמדובר בסנונית ראשונה לקראת ביקורים בבירות ערביות באזור.

הנשיא בשאר אסד הפגין ביטחון עצמי רב וביקורו בטהרן וההתחבקות עם מנהיגיה מעידה על כוונתו להעמיק את התיאום האסטרטגי עמה ולאפשר לה גם להמשיך במגמתה להתבסס צבאית בסוריה.

בשאר אסד מאותת לישראל כי הוא לא מתרגש מאזהרותיה וכי  הכוחות האיראניים ימשיכו להישאר בסוריה והוא אף יתאם עם ההנהגה האיראנית אסטרטגיה משותפת להתמודד עם איומי ישראל.

צריך להמתין ולראות אילו הבנות ישיג ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם הנשיא פוטין בכל הקשור לפעילות הישראלית נגד ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה, מדובר  בפגישה חשובה מאוד לראשונה מאז הפלת מטוס הביון הרוסי ע"י מערכת ההגנה האווירית הסורית שהביאה למשבר ביחסי ישראל-רוסיה.

בכל מקרה, הסורים והאיראנים מהדקים את התיאום בינהם נגד ישראל ועוד נכונה לנו מערכה קשה וארוכה נגד הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי