ירדן מגייסת את טורקיה לטרפוד "עסקת המאה"

משבר שער הרחמים תקוע, עבדאללה מלך ירדן שוהה בארה"ב ומתעלם מהמסרים הישראליים להחזיר את המצב הר הבית לקדמותו.

מלך ירדן הקים "ציר אסטרטגי" ביחד עם נשיא טורקיה ארדואן כדי לסכל את "עסקת המאה".

שבוע ימים חלף מאז ההשתלטות הירדנית-פלסטינית על מבנה שער הרחמים בהר הבית ולא נראה כי נמצא פתרון למשבר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הינחה את המשטרה לסגור מחדש את המבנה אך היא מתקשה לבצע את ההנחיה.

צמרת משטרת ירושלים ביקרה אתמול במבנה שער הרחמים, הווקף האסלאמי עומד על עמדתו ומסרב לסגור את המתחם, הוא טוען כי הוא כפוף לממשלת ירדן, מקבל ממנה את ההוראות ואיננו מכיר בהחלטות המשטרה ובתי המשפט הישראליים.

ממשלת ירדן ממשיכה להתעלם מהמסר שישראל העבירה לה ובו בקשה להחזיר את המצב לקדמותו כדי להימנע מהסלמה, עבדאללה מלך ירדן שוהה בארה"ב מאז ה-19 בחודש והממשלה בעמאן "מצפצפת" על המסרים הישראלים בהנחה שככל שיחלוף הזמן תיחלש הדרישה הישראלית לסגור את מתחם שער הרחמים, הירדנים מנסים להרגיל את ישראל למצב החדש.

עבדאללה מלך ירדן מודאג מאוד מהכוונה האמריקנית לקדם את "עסקת המאה" ולהודיע עליה כבר אחרי הבחירות בישראל, מלבד "הפגנת השרירים" שהוא עשה בהר הבית באמצעות ההשתלטות בכוח על מתחם שער הרחמים בהר הבית, פועל המלך הירדני לגייס בני ברית נוספים במזרח התיכון כדי שיסייעו לו בטירפוד תוכנית השלום האמריקנית החדשה.

עיתון "ראי אליום" דיווח ב-27 בפברואר כי בשבוע שעבר נועד עבדאללה מלך ירדן בעמאן עם קבוצה של עיתונאים,סופרים ואקדמאים כדי לדון עמם בהתפתחויות המדיניות הצפויות.

עפ"י הדיווח, בפגישה הביע המלך דאגה מהציר "ריאד-וושינגטון-תל אביב" שקם באזור כדי לקדם את "עסקת המאה" והגדיר את יחסי ירדן עם טורקיה כ "יחסים אסטרטגים", המלך אמר כי "ירדן בונה באחרונה את האיזונים שלה באזור".

עפ"י גורמים ירדנים,לירדן וטורקיה יש אינטרסים משותפים לסכל את תוכנית השלום האמריקנית החדשה במיוחד בכל הקשור לנושא ירושלים.

הנשיא ארדואן תומך בהמשך האפוטרופסות הירדנית על המקומות הקדושים בירושלים כפי שקובע הסכם השלום עם ירדן מ-1994.

מאז ההכרזה האמריקנית על ירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקנית אליה, פעל ארדואן לכנס בטורקיה פעמיים את הועידה האסלאמית שטורקיה עומדת בראשה כדי לקבל החלטות נגד ההכרזה האמריקנית, עבאללה מלך ירדן הקפיד להשתתף בכינוסים האלה ונאם בתקיפות נגד הכרזת טראמפ.

מפלגת "הצדק והפיתוח" שהיא מפלגת השלטון בטורקיה הינה אחת משלוחות תנועת "האחים המוסלמים" העולמית וירדן מוצאת אוזן קשבת אצל הנשיא ארדואן במיחוד בכל הקשור למעמדם של מסגד אלאקצא וירושלים.

ג'ראד קושנר, השליח האמריקני המיוחד, דילג במסעו הנוכחי במזה"ת על ירדן, ממשל טראמפ מודע היטב להתנגדות העזה של ירדן לתוכנית "עסקת המאה", אולם קושנר הוסיף ברגע האחרון את טורקיה לתוכנית הביקור.

אמש הוא התארח באנקרה אצל הנשיא ארדואן במטרה לנסות ולרכך את התנגדותו להכרזה על ירושלים כבירת ישראל ולקבל את עקרונות "עסקת המאה".

הנשיא ארדואן דחה על הסף את הניסיונות האמריקנים לשנות את דעתו בכל הקשור לירושלים וההיבטים השונים של "עסקת המאה".

למעשה, בזירה המדינית קמו שני צירים שמושכים לכיוונים שונים, ירדן ביחד עם הרש"פ וטורקיה כדי לסכל את "עסקת המאה" מול ארה"ב וישראל ביחד עם סעודיה שמנסות לקדמה.

סעודיה היא השער להסדר אזורי שיפתור גם את הסכסוך הישראלי פלסטיני והיא שיזמה את יוזמת השלום הערבית, ממשל טראמפ תולה בה תקוות רבות שתסייע לו לקדם את תוכניתו,באופן רשמי תומכת סעודיה בעמדה הפלסטינית כי הפתרון הינו הקמת מדינה פלסטינית בקווי 67 שמזרח ירושלים היא בירתה אך בחדרי חדרים היא משמיעה זמירות אחרות באוזני הנשיא טראמפ ויועציו, רגע האמת יגיע אחרי הבחירות בישראל ואז תצטרך סעודיה להשמיע עמדה ברורה בקשר ל"עסקת המאה".

בינתיים, חשף סעיד עריקאת, שליח העיתון "אל-קודס" בוושינגטוןב-27 בפברואר  פרטים חדשים על תוכנית השלום האמריקנית.

עפ"י התוכנית, לא תוקם מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים אלא תכונן אוטונומיה ברצועת עזה שיהיה לה קשר מדיני עם הגדה.

ישראל תאפשר לפלסטינים חופש תנועה אך השליטה הביטחונית המלאה תישאר בידיה, כולל בבקעת הירדן.

גושיי ההתנחלויות בגדה ישארו תחת שליטת ישראל אך לא יורחבו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי