הממשל ממשיך בלחץ על הרש"פ

הממשל האמריקני איחד את הקונסוליה שלו בירושלים עם השגרירות בראשות דיויד פרידמן שנוא נפשם של  בכירי הרש"פ.

בסביבתו של מחמוד עבאס רואים במהלך האמריקני צעד נוסף להפעיל לחץ על הרש"פ להסכים לדון ב"עסקת המאה" שתתפרסם בקרוב.

ממשל טראמפ ממשיך להלום ברש"פ ואיננו עוצר לרגע את הלחצים על הרש"פ לקראת פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

איחוד הקונסוליה האמריקנית בירושלים עם השגרירות האמריקנית החל מה-4 במרץ הינו מכה נוספת לפלסטינים, ממשל טארמפ מפחית את דרג היצוג שלו ברש"פ כאילו שהוא רומז לה מה צפוי בהמשך כי אין בכוונתו לתמוך בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים.

צאיב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"פ, אמר כי הממשל קבר סופית את תפקידו בכינון השלום בכך שהחליט למזג את הקונסוליה האמריקנית לתוך השגרירות האמריקנית בירושלים ובכך יתבטל תפקיד הקונסול הכללי האמריקני לאחר 175 שנים.

מעתה תטפל בענייני הפלסטינים היחידה לענייני פלסטינים בראשות מייקי האנקי שתהיה כפופה לשגרירות ארה"ב בירושלים,היא תכלול את המחלקות הפוליטית, הכלכלית והמחלקה לענייני ציבור שישמשו את הפלסטינים וימשיכו לפעול מהמבנה ברחוב אגרון בירושלים.

הקונסוליה האמריקנית שימשה מאז 1967 כנציגות האמריקנית לשטחי יהודה שומרון ועזה, לאחר הסכמי אוסלו היא הפכה למעין שגרירות לרשות הפלסטינית, עכשיו קיבלה את האחריות לכך השגרירות האמריקנית במערב ירושלים.

הקונסוליה האמריקנית איבדה את המעמד העצמאי שהיה לה, הקונסול שעמד בראשה לא היה כפוף לשגרירות האמריקנית אלא דיווח ישירות למחלקת המדינה בוושינגטון, עכשיו יהיה השגריר דיוויד פרידמן, שנוא נפשם של בכירי הרש"פ, האחראי על כל הטיפול בענייניהם של הפלסטינים.

שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו הודיע בחודש אוקטובר כי הצעד החדש לא מאותת על שינוי במדיניות ארה"ב בנוגע לירושלים, לגדה המערבית או לעזה, אך אף אחד ברש"פ לא מאמין לדבריו.

הקונסוליה האמריקנית הפכה ליחידה בתוך השגרירות ותאבד את מעמדה העצמאי לשביעות רצונו של הדרג המדיני בישראל.

בכירים ברש"פ טוענים כי יישום החלטת הממשל בנשוא איחוד הקונסוליה עם השגרירות בירושלים מתואם עם ישראל ובא בתזמון ביחד עם יישום "חוק הקיזוז" של ניכוי משכורות המחבלים מכספי המיסים שישראל גובה עבור הרש"פ כדי להפעיל לחץ על מחמוד עבאס להסכים לדון בתוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

מדובר במנוף לחץ חדש לאחר שורה של צעדים שנקט הממשל האמריקני למורת רוחה של הרש"פ: ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות אמריקנית מתל אביב לירושלים, סגירת משרדי אש"פ בוושינגטון, קיצוץ הסיוע לאונר"א וקיצוץ הסיוע הכספי לרש"פ ולמנגנוני הביטחון שלה.

הנתק בין הרש"פ לממשל טראמפ מתרחב והולך, צאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, שהוא בעצמו נושא דרכון אמריקני, אומר כי זהו"המסמר האחרון בארון תפקידו של ממשל טראמפ בתהליך השלום", אולם ברש"פ יודעים היטב כי הכל הפיך וכי ברגע שיסכימו לשמוע את פרטי תוכנית השלום החדשה הכל יכול להתהפך ב-180 מעלות, הבעיה היא שיו"ר הרש"פ מתעקש להמשיך בעימות עם הממשל למרות מצב בריאותו והנזקים הגדולים שנגרמו לרש"פ בתחום המדיני והכלכלי, בכירים ברש"פ מותחים ביקורת על מדיניותו בחדרי חדרים אך חוששים לצאת בגלוי נגדו כדי שלא יפסידו נקודות בקרב הירושה.

להערכת גורמים במערכת הביטחון בישראל,הפסקת הסיוע האמריקני למנגנוני הביטחון הפלסטינים תפגע בפעילותם אך היא לא תביא להפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל מכיוון שבלעדי התיאום הזה אין לרש"פ זכות קיום.

צה"ל והשב"כ מגינים על שלטונו של מחמוד עבאס בגדה מפני החמאס והג'יהאד האסלאמי ומבטיחים כי הוא ישאר על כסאו ולא יגורש ממנו כפי שגורש מרצועת עזה ב-2007.

הפלסטינים יצטרכו להתרגל למצב החדש כל עוד מחמוד עבאס ממשיך במדיניותו האנטי אמריקנית,

ברש"פ מייחלים עכשיו לחילופי שלטון בישראל באמצעות הבחירות ב-9 באפריל, גורמים בכירים בפת"ח מעריכים כי אם הליכוד בראשות נתניהו לא ירכיב את הממשלה הבאה בישראל, ממשל טראמפ ישנה את היחס לרש"פ וניתן יהיה להשיג פריצת דרך בתהליך המדיני ולפתוח בדף חדש עם הממשל, אולם כרגע נתפס המהלך האמריקני של ביטול הקונסוליה בירושלים כצעד עויין כלפי הרש"פ שמטרתו לגמדה ולהשפילה כדי שתתקפל ותיסוג מעמדתה העויינת כלפי "עסקת המאה".

.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי