סכנת ההסלמה לא חלפה

"צעדת המיליון"  ברצועת עזה עברה בשקט יחסי וישראל וחמאס עלו על מסלול של הסכם רגיעה בתיווך מצרי.

איראן ממשיכה לבחוש במצב  הביטחוני ברצועת עזה וגם ארגון הג'יהאד האסלאמי איננו מרוצה מהמצב, הרגיעה הזמנית היא שברירית ויכולה לקרוס בכל רגע.

צה"ל צלח בהצלחה את מבחן "צעדת המיליון" של חמאס לציון השנה הראשונה של קמפיין צעדות השיבה.

אין ספק שהנוכחות המסיבית של כוחות צה"ל על גבול הרצועה והשימוש הזהיר והמושכל בשימוש באמצעים לפיזור הפגנות הביאו למספר נמוך של נפגעים מקרב המפגינים הפלסטינים, לכך סייעה גם הפעילות של הסדרנים של ארגון חמאס שהרחיקו את המפגינים מגדר הגבול, ארגון חמאס עמד בהבטחתו למשלחת המודיעין המצרי המתווכת בינו לבין ישראל.

עפ"י גורמים בחמאס, הסיבות לכך שארגון חמאס ריסן את פעילות המפגינים הן רצונו לקבל את הכסף שהובטח לו בסוף השבוע בשיחת הטלפון בין שר החוץ הקטארי למנהיג חמאס אסמעיל הניה, ההקלות שהבטיחה לו ישראל בנושא המצור וההבטחה שהוא נתן למשלחת המודיעין המצרית כי יפעל להרחיק את המפגינים מגדר הגבול, מצרים עדיין זועמת על חמאס על הפרת הרגיעה ושיגור הרקטות לעבר גוש דן ואזור השרון.

במהלך הלילה זוהה שיגור של 5 רקטות משטח הרצועה לעבר ישראל בתגובה על מותם של הפלסטינים במהלך "צעדת המיליון", בתגובה הגיב צה"ל בירי טנרים לעבר עמדות של חמאס.

ככל הנראה ידחו פתיחת מעברי כרם שלום ומעבר ארז שתוכננה להיום וביטול האיסור על הדיג מול חופי הרצועה.

זו גם הסיבה שהכוחות המתוגברים של צה"ל עדיין שוהים על גבול הרצועה עד שיתבהר המצב.

כישלון "צעדות השיבה"

"צעדת המיליון" עברה בשקט יחסי בגבול הרצועה, למרות שהיא ריתקה כוחות גדולים של צה"ל לגבול והביאה לפעילות תיווך אינטנסיבית של מצרים כדי למנוע הסלמה, הרי שהיא מסמלת את כישלון קמפיין צעדות השיבה.

ב "צעדת המיליון" השתתפו רק 40 אלף איש, ולא כמה מאות אלפים כפי שטוען ארגון חמאס, למרות ההכנות הממושכות לצעדה.

בתום שנה של צעדות השיבה,לא השיג הפרוייקט החמאסי את שני היעדים שהציב לו ארגון חמאס: שבירת המצור הישראלי על הרצוע ומימוש "זכות השיבה" לשטחי 1948.

לעומת זאת הצליח ארגון חמאס להחזיר את ההתעניינות  העולמית והאזורית ברצועת עזה, לאחד את הפלגים הפלסטינים סביבו, וליצור כלי של התנגדות עממית שבו הוא יכול לאיים על ישראל כל אימת שיחפוץ.

אולם, סכנת ההסלמה עדיין לא חלפה, יש לפנינו עוד שבוע עד לבחירות לכנסת בישראל וארגון חמאס עדיין יכול להביא להסלמה גדולה בגבול הרצועה כדי להשפיע על תוצאות הבחירות.

מבחינת ארגון חמאס, עכשיו מתחילה שנה נוספת של קמפיין צעדות השיבה, ויחיא סינוואר,מנהיג חמאס ברצועה, שיגר בעת שביקר באזור ההפגנות על הגבול איום לעבר ישראל:

"אנו אורבים לכל פשע שיבצע נתניהו, לא נחסוך בשום מאמץ כדי להגן על בני עמנו, ישראל עומדת בפני מבחן חדש השנה, ההתייחסות של הזרועות הצבאיות לאלימות של ישראל נגד ההפגנות לא תהיה כמו בשנה שעברה", אמר סינוואר.

בתחילת השבוע שוב תתחדש עבודת התיווך המצרי בין ישראל וחמאס על הפרק קביעת לוחות הזמנים של הסכם הרגיעה הזמני שהשיגה משלחת המודיעין המצרי ושאפשר את מניעת ההסלמה במהלך "צעדת המיליון".

הבנות הרגיעה

בתום משא ומתן מרתוני ומרוץ נגד הזמן הגיעו ישראל וחמאס להבנות בתיווך מצרי שאיפשרו לעבור את "צעדת המיליון" ללא פיצוץ בשטח שיביא לעימות צבאי בין שני הצדדים.

הפלגים הפלסטינים הסכימו להרחיק את המפגינים למרחק של 300 מטר מגדר הגבול ובתמורה הסכימה ישראל להקל את המצור, להכניס סיוע הומניטארי לרצועה, לבצע פרוייקטים ולפתוח את המעברים.

ח'ליל אלחיה, בכיר חמאס, אמר בסוף השבוע כי קטאר תשלם 30 מיליון דולר בכל חודש למשפחות נזקקות, לפרוייקטים להעסקת מובטלים ולמגזר הבריאות.

עפ"י ההבנות שהושגו,קטאר גם תממן את רכישת הסולר עבור התחנה ליצור חשמל ברצועת עזה עד סוף 2019, כמו כן היא תשלם עבור ההוצאות להקמת קו חשמל (161) משיראל לרצועה בהספק של 120 וואט.

ישראל הסכימה עקרונית להקמת שני אזורי תעשיה בצפון הרצועה, מרפאה לטיפול חולי סרטן במימון בינלאומי, היא גם תאשר הכנסת 11-12 אלף משאיות עם סחורות בכל יום לרצועה ותאשר יציאת 120 משאיות עם סחורות ליצוא מרצועת עזה בכל יום.

צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס התייחס ב-30 במרץ להבנות הרגיעה שגובשו בין ארגונו לישראל ואמר כי אין מדובר בשלום עם ישראל.

"אין להן צד מדיני, אנו מעוניינים להפסיק את הלחימה בתמורה להסרת המצור, אנו צופים חתימה על ההסכמים בתוך ימים,יהיו הבנות לרגיעה שיקלו מאוד את המצור".

כדי ליצור אווירה חיובית הודיעה ישראל כי היא תפתח היום את מעבר הסחורות בכרם שלום ואת מעבר ארז ותאפשר דיג מול חופי עזה.

המעברים נסגרו ומרחב הדיג נאסר לאחר שיגור הרקטה לעבר אזור השרון בתחילת השבוע שעבר.

אולם ירי הרקטות בלילה לעבר ישראל יעכב כנראה את פתיחת המעברים.

בשטח נוצר מומנטום חיובי אולם הרגיעה היא שברירית, צריך לקחת את הדברים בזהירות, כבר היתה אוירה חיובית כזו בעבר שהתחלפה בתוך זמן קצר להסלמה.

איראן בוחשת במצב הביטחוני במיוחד בתקופת הבחירות וגם ארגון הג'יהאד האסלמי איננו מרוצה מהמדיניות של חמאס, התושבים בשטח הרצועה רוצים לראות שיפור מיידי בתחום ההומניטארי וכל עיכוב מתפרש כסחבת מצדה של ישראל.

הימים הקרובים יעידו האם אנו בדרך לרגיעה או להסלמה מחודשת.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי