מדוע מתנגד מלך ירדן ל"עסקת המאה"?

ירדן מתנגדת ל"עסקת המאה" של טראמפ מבלי ששמעה את פרטיה ודוגלת בישום יוזמת השלום הערבית.

עבדאללה מלך ירדן חושש כי תכנית השלום של טראמפ תפגע במעמד ירדן בהר הבית, תאלץ אותה לקלוט פליטים פלסטינים במעמד אזרחי שווה ותעודד את רעיון "המולדת החלופית".

"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ מתקרבת, על פי דבריו של ג'ראד קושנר יועצו של הנשיא טראמפ, היא תפורסם לאחר חודש הרמאדאן ולאחר הקמת הממשלה החדשה בישראל, כנראה במהלך חודש יוני.

המערכת הפוליטית בירדן, בפרלמנט, בממשלה ובארמון המלוכה כבר רוחשת וגועשת והמלך עבדאללה נערך לבאות תוך פיזור הכחשות כי איננו יודע את תוכנה של תכנית השלום החדשה של ארה"ב וכי הוא מתנגד לכל תוכנית שאיננה כוללת את עקרון "פתרון שתי המדינות".

ירדן תלויה רבות בסיוע האמריקני שמסתכם ביותר ממיליארד וחצי דולר לשנה, למרות זאת התייצבה השבוע שרת ההסברה הירדנית ג'ומאנה ע'נימאת בפני העיתונאים והסבירה כי ירדן לא תיסוג מעמדתה כלפי הבעיה הפלסטינית והיא תעמוד איתן ביחס לאתגרים הכלכליים והפוליטיים.

ע'נימאת פירטה את התנאים הירדנים לקבלת "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ:

" התנאים של ירדן להסכים "לעסקת המאה" הם הקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה היא במזרח ירושלים, השמירה על זכות השיבה של הפליטים, התרחקות מהתוכנית לישוב הפליטים המשך האפוטרופסות הירדנית על המקומות הקדושים בירושלים וויתור על רעיון "המולדת החלופית".

עבדאללה מלך ירדן מציג את עצמו כמי שממתין בסבלנות כדי שממשל טראמפ יתייעץ עמו בקשר ל"עסקת המאה" והוא מדגיש כי התוכנית צריכה להיות בנויה על יוזמת השלום הערבית ועל ההחלטות הבינלאומיות.

סמיח אלמאעיטה, שר ההסברה הירדני לשעבר אמר לעיתון "אלערבי אלג'דיד" ב-18 באפריל כי "ירדן מצפה שארה"ב תתיעץ עמה על התוכנית מתוקף הקשרים הטובים בין שתי המדינות וכי כל פתרון שאיננו צודק לא ירצה את הערבים, זוהי הסיבה שעבדאללה מלך ירדן התנגד להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים".

מדוע מתנגד המלך ההאשמי ל"עסקת המאה"?

המלך עבדאללה חושש כי ארצו תיפגע באופן קשה אם "עסקת המאה" של טראמפ תתממש:

א.יפגע מעמדה של ירדן כאפטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים כפי שמעוגן בהסכם השלום עם ישראל ב-1994.

הירדנים טוענים כי סעודיה לוטשת מזה זמן רב את עיניה לעבר הר הבית ומבקשת לקבל את האפטרופוס עליו בתוקף היותה שומרת המקומות הקדושים לאסלאם במכה ובמדינה.

ב.ירדן תיאלץ לקלוט מספר רב של פליטים פלסטינים, גם כך 60 אחוזים של תושבי הממלכה ההאשמית הינם פליטים פלסטינים, המלך עבדאללה חושש שהנשיא טראמפ ידרוש ממנו לקלוט את כל הפליטים וליישב אותם בממלכה במעמד אזרחי שווה לשאר האזרחים.

עיתון אל-אח'באר הלבנוני פרסם ב-5 באפריל כי על פי "עסקת המאה" האמריקנית, ירדן תתבקש לאזרח כמיליון פלסטינים בשטחה תמורת סכום של 45 מיליארד דולר וכי במקום אזור צופר וארם נהריים היא תקבל שטח שווה בגודלו מסעודיה.

ג.עבדאללה מלך ירדן רוצה להסיר אחת ולתמיד מעל השולחן את הטענה כי ירדן היא "המולדת החלופית" של הפלסטינים ולקבע את מעמדה של הממלכה ההאשמית כמדינה עצמאית לירדנים בלבד.

לכן הוא תומך בפתרון "שתי המדינות" מתוך ההנחה שבכך יאלץ את הפלסטינים להסתפק במדינה מערבית לירדן ולזנוח את חלומם כי המדינה הפלסטינית תשתרע בעתיד גם מזרחית לירדן.

זו היא הסיבה שעבדאללה המלך חבר ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס  ומצא בו בן ברית שעמו אפשר לנסות ולטרפד את "עסקת המאה".

לשני המנהיגים יש אינטרסים משותפים שהעסקה הזו לא תצא אל הפועל או תיכשל מייד לאחר פרסומה.

זו הסיבה שירדן הסכימה לראשונה לשתף את נציגי הרש"פ במועצה המוסלמית העליונה שאחראית על הר הבית ולפתוח בכוח את מבנה שער הרחמים כדי לאותת לארה"ב וישראל כי היא בעלת הבית בהר הבית ולא תסכים לשינוי במעמדה במקום הקדוש הזה.

המלך עבדאללה ומחמוד עבאס הציבו "קווים אדומים" לתכנית האמריקנית החדשה אך נראה שנשיא טראמפ לא מתחשב בדרישותיהם והוא שועט קדימה כשברקע איומים סמויים להפעיל לחץ כלכלי על ירדן, אם תדחה את התוכנית, כפי שהופעל בחודשים האחרונים מכבש כלכלי חזק על הרש"פ, דבר שהביא אותה למשבר כלכלי עמוק בעקבות הפסקת הסיוע הכספי האמריקני.

עבדאללה מלך ירדן מכחיש כי הוא יודע את פרטי "עסקת המאה" אולם, מאז פגישתו עם הנשיא טראמפ בחודש יוני 2018 הוא פועל, בעקבות פרטים שנודעו לו מיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן על התוכנית האמריקנית החדשה, לנסות ולהשפיע על בכירי הממשל להתחשב בעמדות הירדניות בנושא פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולהסתמך על יוזמת השלום הערבית ופתרון "שתי המדינות".

מבחינת המלך הירדני, הרעיון  להקמת מדינה פלסטינית ברצועת עזה ומתן אוטונומיה לפלסטינים בכמה חלקים של הגדה הוא מסוכן מאוד מכיוון שהוא יוצר "פצצת זמן" בשטחי הגדה שתמשיך לאיים על הממלכה האשמית ותיתן מוטיבציה לרעיון כי "המולדת( הפלסטינית) החלופית" תוקם בחלק המזרחי של נהר הירדן וברבות השנים ישונה שמה של ירדן ל "פלסטין".

ההערכה בירדן היא כי המלך עבדאללה לא יצא לעימות חזיתי עם ממשל טראמפ על "עסקת המאה", הוא יביע את התנגדותו לתוכנית אך ישאיר את ה"עבודה השחורה" ליו"ר הרש"פ ולחמאס כדי שיטרפדו את התוכנית.

ירדן לא תרצה לאבד את הסיוע הכלכלי והצבאי השנתי שהיא מקבלת מארצות הברית, עד להגעת הנשיא טראמפ לבית הלבן פעלה ירדן בשיתוף פעולה הדוק עם הממשל האמריקנית במלחמה נגד הטרור האסלאמי הקיצוני ובקידום רעיון "שתי המדינות " להשגת שלום במזרח התיכון.

ירדן תצטרך לכבד את עמדתו של הנשיא טראמפ, מחוסר ברירה, בסופו של דבר מה שחשוב למלך עבדאללה הוא המשך שלטונו ויציבות ההמלכה ההאשמית והוא לא יסתכן בעימות קשה עם ממשל טראמפ.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי