הדילמה של המלך עבדאללה

הממשל האמריקני מנסה להרגיע את ירדן כי תוכנית "עסקת המאה" לא נועדה לפגוע בה ולהפוך אותה ל "למולדת חלופית" לפלסטינים.

המלך עבדאללה מנסה לתמרן מדינית כדי לשרוד את "עסקת המאה" במינימום נזקים לירדן.

בסוף השבוע שעבר ארגנה תנועת "האחים המוסלמים" בצד המזרחי של ים המלח הפגנת אלפים לתמיכה בירושלים ונגד "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

ההפגנה התקיימה באישור ארמון המלוכה ההאשמי, המלך עבדאללה החל לפני כשבועיים בדיאלוג עם נציגי "האחים המוסלמים" בפרלמנט כדי לקבל את תמיכתם במאבקו נגד "עסקת המאה" האמריקנית ובמקביל הביע מנהיג חמאס אסמעיל הניה תמיכה פומבית במאמציו של המלך הירדני לסכל את "עסקת המאה" וב"קווים האדומים" שלו.

המלך עבדאללה חושש ש"עסקת המאה" מתואמת בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא טראמפ ונועדה לחזק את ישראל מבחינה ביטחונית וכלכלית על חשבונן של ירדן והרש"פ, עסקה שמטרתה היא השגת "שלום כלכלי" מבלי לפתור באמת את נושאי היסוד של הסכסוך הישראלי פלסטיני.

ירדן נתונה במצב כלכלי קשה והיא במצב "נוח" מבחינת ממשל טראמפ להפעיל עליה לחצים או פשוט לסחוט אותה כדי שלא תתנגד ל"עסקת המאה", בתמורה יבטיח הממשל, על פי פרסומים שונים, סכום של 45 מיליארד דולר לשיקום הכלכלה הירדנית.

ממשל טראמפ פתח בקמפיין דיפלומטי של ציוצים ברשת הטוויטר שאותו מוביל השליח המיוחד למזה"ת ג'ייסון גרינבלט כדי לנסות ולהרגיע את ירדן ומצרים בעקבות פרסומים בעיתונות הערבית כי "עסקת המאה" האמריקנית תכלול העברת פלסטינים להתגורר בחצי האי סיני לקראת הקמת מדינה פלסטינית בשטחי רצועת עזה וסיני ובמקביל הקמת קונפדרציה בין ישראל, ירדן והרש"פ על חלקים מהגדה.

גורמים אמריקנים בממשל חושדים כי הרש"פ היא שעומדת מאחורי הפצת הספינים האלה באופן מתוחכם באמצעי התקשורת הערביים וכי אין מדובר בהפרחת "בלוני ניסוי" אלא בהפרחת שמועות בלתי נכונות המטרה לחמם את האווירה במצרים, ירדן ולבנון כדי שיתנגדו ל "עסקת המאה".

לאחר שג'ייסון גרינבלט הכחיש כי התוכנית האמריקנית כוללת העברת פלסטינים לחצי האי סיני, הוא פרסם ב-24 באפריל ציוץ שנועד להרגיע את ירדן שבו נאמר: "המלך עבדאללה וירדן הם בני ברית חזקים של ארה"ב והשמועות כי תוכנית השלום שלנו כוללת קונפדרציה בין ירדן ישראל והרש"פ וכי ירדן היא המולדת החלופית של הפלסטינים אינן נכונות, אנא, אל תפיצו שמועות".

הציוץ של גרינבלט לא הפיג את חששות המלך עבדאללה, להיפך, הוא התפרש בירדן כניסיון של ממשל טראמפ "להרדים" את בית המלוכה הירדני.

זאת בעיקר נוכח הצעדים המעשיים שכבר נקט הממשל כמו ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקנית אליה, קיצוץ התקציבים לאונר"א ולרש"פ,ההצהרות על הצורך בישוב הפליטים הפלסטינים במקומות מגוריהם, סגירת משרדי אש"פ בוושינגטון ועוד.

רענון חצר המלוכה

נוכח האתגרים המדיניים והכלכליים החליט המלך עבדאללה לרענן את חצר המלוכה ולהחליף את יועציו הקרובים.

ברקע הדברים גם שמועות שלא אושרו שהופצו על ידי העיתון הכוויתי "אלקבס" ב-18 באפריל כי נכשל ניסיון של אישים בכירים בירדן לערער את יציבות הממלכה לקראת "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

הניסיון נכשל מכיוון שתנועת "האחים המוסלמים" סירבה לקחת חלק בתוכנית.

בכל מקרה סוכנות הידיעות הירדנית "פטרה" דיווחה כי יועץ המלך  פייצל אלשובכי הגיש את התפטרותו וכי המלך מינה שורה של יועצים חדשים.

כמאל אלנאצר מונה לתפקיד יועץ המלך למדיניות ותקשורת, מוחמד אלעבאס מונה ליועץ מיוחד למלך ומנאר אלדיבס אף הוא מונה לתפקיד יועץ בחצר המלוכה.

אולם,על פי מקורות ירדנים, המינוי המשמעותי ביותר הינו מינוי  של בשר אלח'סאוונה, שגריר ירדן בצרפת ולשעבר שגרירה במצרים, לתפקיד יועץ המלך לקשרים מדיניים ולתיאום.

בשר הינו בנו של שר ההסברה לשעבר האני אלח'וואסנה ונחשב לאחד המוכשרים ביותר בסגל הדיפלומטי הירדני.

הדילמה של עבדאללה

המלך עבדאללה נתון  בדילמה קשה, הוא כבר מבין כי לא יוכל למנוע את פרסום "עסקת המאה".

בביקורו האחרון בוושינגטון הוא ניסה לדלות פרטים על תוכן העסקה אך בכירי הממשל סירבו לתת לו פרטים מחשש שהדברים יודלפו ויסכנו את התוכנית האמריקנית החדשה.

מאז ששב לירדן, מאפשר המלך עבדאללה לאופוזציה בירדן לתקוף באופן חופשי את "עסקת המאה" ולארגן הפגנות ומחאות נגדה כולל התבטאויות חריפות באמצעי התקשורת הירדנים.

במקביל, מארגנים שירותי הביטחון הירדנים בשטח הפגנות תמיכה עממיות בעמדותיו של המלך עבדאללה.

אולם, המלך הירדני איננו מעוניין בעימות חזיתי עם ממשל טראמפ על "עסקת המאה", על פי מקורות בירדן הוא כבר התחיל להסביר בשקט למקורביו כי יש לשמור על מינון נכון של ההפגנות נגד העסקה האמריקנית החדשה מכיוון שירדן חלשה מבחינה כלכלית והיא איננה יכולה להסתכן באיבוד הסיוע האמריקני הכלכלי והצבאי.

"מדובר בעסקה שקשורה בעיקר לפלסטינים ואין בכוונת בית המלוכה ההאשמי להתאבד בגללה ולהתעמת חזיתית עם ארה"ב" אומר גורם בכיר פלסטיני שמצטט דברים ששמע את הדברים מגורמים בכירים בירדן.

מהלכי המחאה האחרונים בירדן נועדו לנסות ולהשפיע על ממשל טראמפ לשנות ברגע האחרון סעיפים בתוכנית השלום החדשה שעלולים לפגוע בירדן.

המלך עבדאללה מודאג שהתוכנית האמריקנית תעביר את האפוטרופסות של ירדן על המקומות הקדושים בירושלים לידיה של סעודיה, הוא גם חושש מאוד שהתוכנית תדרוש ממנו לקלוט, כאזרחים שווי זכויות, יותר ממיליון פלסטיים פלסטינים המתגוררים בירדן ובכך יפגע מעמדם של הירדנים "המקוריים" המתגוררים בממלכה.

עבדאללה מלך ירדן חושש גם כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מנהל ערוץ חשאי,ללא ידיעתו, עם ארה"ב וישראל על "עסקת המאה", דבר שיפגע באינטרסים של ירדן.

עיתון "ראי אליום" פרסם ב-28 באפריל כי יו"ר הרש"פ העביר מסר לעבדאללה מלך ירדן כי איננו מנהל שום מו"מ חשאי עם ארה"ב וישראל על העסקה האמריקנית החדשה וכי מחמוד עבאס חושש כי נתניהו יקדים את "עסקת המאה" ויודיע על סיפוח שטחים בגדה לפני פרסום תוכנית השלום האמריקנית.

עבדאללה מלך ירדן מתמרן בתוך ירדן ומחוצה לה כדי לשרוד בשלטון ולעבור את "עסקת המאה" במינימום נזקים לבית המלוכה ההאשמי ,בירדן מעריכים כי הוא ינסה להציב את הרש"פ ואת ארגון חמאס בראש המאבק נגד התוכנית האמריקנית כדי שהם יחטפו את עיקר האש מארה"ב ומישראל ולא ירדן.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי