הכספומט של הטרור

הרש"פ מנסה להלך אימים על ישראל כי קריסתה קרובה כדי שישראל לא תקצץ מכספי המיסים שהיא גובה עבורה את הכסף שהיא משלמת למשפחות המחבלים.

אין מה להיבהל, הרש"פ לא תקרוס וישראל חייבת לעמוד בתוקף על עמדתה כי הרש"פ חייבת להפסיק את מימון משפחות המחבלים המעודד את הטרור.

ישראל ניסתה במהלך השבועות האחרונים שלוש פעמים להעביר לרש"פ את כספי המיסים שהיא גבתה עבורם בסך 660 מיליון ש"ח לאחר שקוזזו מהם הסכומים שאותם משלמת הרש"פ למשפחות המחבלים, אך הרש"פ החזירה את הכסף וסירבה לקבלו.

הרש"פ מתעקשת כי תסכים לקבל את הכסף רק אם יובטל הקיצוץ שעשתה ישראל בהתאם ל"חוק הקיזוז" שאושר בכנסת ביולי 2018, יו"ר הרש"פ "עושה שרירים" למרות שכספי המיסים שישראל גובה עבור הרש"פ מהווים כ-70 אחוזים מתקציבה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חזר והדגיש בישיבת הממשלה הפלסטינית ב-29 באפריל כי הרש"פ לא תסכים לקבל את תשלומי המסים מישראל לאחר הקיצוץ, הוא מנסה להלך אימים על ישראל כי המהלך שנקטה עלול להביא לקריסתה של הרש"פ או במילים אחרות לכך שיפסק התיאום הביטחוני עם ישראל למלחמה בטרור בשטחי הגדה , דבר שיביא לפיגועים נגד ישראל.

לישראל אין עניין שהרש"פ תקרוס מבחינה כלכלית וביטחונית, מאידך גיסא היא איננה יכולה להסכים לכך שהכסף שהיא מעבירה לרש"פ ישמש ככספומט למימון משפחות המחבלים, לכן חוקק "חוק הקיזוז" בכנסת ויש להקפיד על ביצועו.

גם בארצות הברית חוקק חוק דומה הנקרא חוק "טיילור פורס", השולל סיוע כספי לרש"פ כל עוד היא מעודדת טרור, שהאמריקנים מקפידים לכבדו, הנשיא טראמפ הורה על קיצוץ הסיוע הכספי השנתי האמריקני לרש"פ בסך כמיליארד דולר והוא איננו מגלה שום הרהורי חרטה בנושא, הוא גם לא שעה לבקשת ישראל שלא לבטל את הסיוע השנתי שהועבר למנגנוני הביטחון של הרש"פ כדי שילחמו בטרור.

מחמוד עבאס ממשיך להתעקש לשלם את המשכורות למשפחות המחבלים, הוא הפך את הנושא ל"קרדום לחפור בו" כדי להגביר את הפופולאריות שלו בשטח ולהציג את עצמו כגיבור לאומי העומד בפני הלחצים של ישראל וארה"ב.

התשלומים שמשלמת הרש"פ למשפחות המחבלים רק מעודדים את הטרור בגדה, כל צעיר פלסטיני יודע היטב כי אם יפגע באזרח או חייל ישראל משפחתו תקבל מהרש"פ משכורת חודשית בסך 12 אלף שקלים.

הרש"פ מודיעה באופן רשמי כי היא רואה במחבלים האלה הפוגעים בישראלים "חיילים" לכל דבר ועניין, לכן אין זה הגיוני שישראל תסכים למימון הטרור גם אם מדובר בכספים מתוך סך כספי המיסים של הפלסטינים שהיא גובה עבורם.

גורמים בפת"ח מאשרים כי אכן ישנם צעירים בגדה שמבצעים פיגועים רק כדי שמשפחתם תקבל את המשכורת החודשית מהרש"פ, יו"ר הרש"פ יצר מקור הכנסה למשפחות פלסטיניות נזקקות על חשבון דמם של אזרחי וחיילי ישראל.

הסכם אוסלו קובע במפורש את גינוי הטרור ואת המלחמה בו,לכן התשלומים של הרש"פ למשפחות המחבלים הם הפרה בוטה של ההסכם.

האם הרש"פ תקרוס?

שליח האו"ם למזה"ת ניקולאי מלדאנוב חיבר בשבוע שעבר דו"ח שבו קבע כי המשבר הכספי הגדול שבו שרויה הרש"פ מאיים על מצב היציבות בגדה, אין זו הפעם הראשונה שהרש"פ נקלעת לקשיים כספיים מאז הקמתה אך תמיד היא שרדה אותם ונשארה על תלה.

מדינות ערב התחייבו בפני הפלסטינים כבר לפני כמה חודשים כי יעניקו לרש"פ "רשת ביטחון" כלכלית בסך 100 מיליון דולר לחודש בעקבות "חוק הקיזוז" שעבר בכנסת,בינתיים מי שמעביר כספים באופן שוטף כל חודש לרש"פ היא רק סעודיה.

ברש"פ מכירים היטב את ההבטחות של מדינות ערב, לכן אומר שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי כי הרש"פ תבקש הלוואות ממדינות ערב כדי לצלוח את המשבר הכלכלי.

בינתיים משלמת הרש"פ לפקידיה, כולל לאנשי מנגנוני הביטחון בגדה, מאז שישום "חוק הקיזוז" הישראלי, רק 50 אחוזים מהמשכורות, גם משפחות המחבלים מקבלים 50 אחוזים מהמשכורות בדיוק כמו פקידי הרש"פ.

בחודש הבא יקבלו הפקידים ומשפחות המחבלים 60 אחוזים מן המשכורות בגלל חודש הרמאדאן.

הרש"פ לא תקרוס מהסיבות הבאות:

א.מדינות ערב המתונות,סעודיה,מצרים וירדן אינן מעוניינות בקריסת הרש"פ ואיבוד היציבות השלטונית בגדה לכן הן יעשו את כל הדרוש למנוע את קריסת הרש"פ, הדבר נכון גם לגבי המדינות התורמות אשר במקרה חירום יתגייסו כולן להציל את הרש"פ מהתמוטטות.

ראש הממשלה הפלסטיני החדש מוחמד א-שתייה יצא לבריסל כדי להשתתף בועידת המדינות התורמות כדי לנסות ולגייס מימון שיסייע להתגבר על המשבר הכספי.

לא מן הנמנע שהדרמה המוגזמת שיוצרים בכירי הרש"פ נועדה גם להשפיע על המדינות התורמות להעביר להם כספים.

ב.יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איננו מעוניין בקריסת שלטונו ו"מסירת המפתחות" לישראל הוא נחוש להמשיך בתפקידו,קריסת הרש"פ פירושה פגיעה קשה באימפריה הכלכלית שסייע לשני בניו להקים  ושהוא שומר עליה מכל משמר.

גם הצמרת של הפת"ח שמקיפה אותו, שתעשה הכל כדי להישאר על הכיסא ולהמשיך ולחלוב את עטיני השלטון של מחמוד עבאס, צמרת הפת"ח יכולה להשפיע על יו"ר הרש"פ להגמיש את עמדותיו ולהגיע עם ישראל לפשרה בנושא.

ההערכה של גורמים בכירים בפת"ח היא שבסופו של דבר, במיוחד לקראת פרסום "עסקת המאה", תימצא נוסחת הפשרה והרש"פ תיאות לקבל במסגרתה את כספי המסים המקוצצים מישראל ובכך ימנע הפיצוץ, גורמים בינלאומים כבר מעלים רעיונות שיאפשרו למחמוד עבאס את הירידה מהעץ.

לכן, ישראל איננה צריכה להיבהל מהזעקות של בכירי הרש"פ כי שלטונם עומד לקרוס, היא חייבת להעביר את המסר ולצרוב את התודעה של הפלסטינים כי "חוק הקיזוז" יבוצע על אפם ועל חמתם וכי ישראל לא תסכים להיות הכספומט של הטרור.

מדובר בחוק מוצדק שעבר את אישור הכנסת והממשלה חייבת לבצעו.

רק אם תעמוד ישראל על שלה, יבינו הפלסטינים כי היא רצינית במלחמתה נגד הטרור ונגד כל גילוי של תמיכה בו מצד הרש"פ,לכן אסור לממשלה להתקפל בנושא הזה בשום מחיר, זוהי חובתה המוסרית, 8 אחוזים מתקציב הרש"פ הולכים לתשלום למשפחות המחבלים והרש"פ צריכה להבין כי איננה יכולה לדרוש מישראל כי תשמור על יציבותה השלטונית ובאותה העת להמשיך ולתמוך בטרור.

הניסיון לרצות את הפלסטינים ולהעביר את כספי המיסים המקוזזים לחשבונות הבנק של הרש"פ בניגוד לרצון ההנהגה הפלסטינית הינו מיותר, ישראל צריכה להתעקש על עמדתה ולשמור על כבודה הלאומי.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי