יום התבוסה העצמית

"יום הנכבה" שהפלסטינים יציינו השבוע איננו מסמל רק את "האסון" שעברו הפלסטינים ב-1948 אלא גם את האסון שממיטים עליהם הנהגות הרש"פ והחמאס.

לאחר 71 שנים, מדינת ישראל מתחזקת ופורחת בעוד הפלסטינים נחלשים, דחיית "עסקת המאה" של טראמפ היא אסון נוסף שממיט עליהם מחמוד עבאס.

השבוע, ב-15 במאי, יציינו הפלסטינים את "יום הנכבה" הוא יום "האסון" המציין את בריחתם או גירושם של כ-700 אלף פליטים במהלך מלחמת העצמאות למדינות ערב ולשטחי הגדה המערבית ורצועת עזה.

מאז שנות ה-90 מציינים הפלסטינים את היום הזה ב-15 במאי שהוא יום ההכרזה הרשמי המיועד של מדינת ישראל ב-1948.

בקרוב יצינו הפלסטינים גם את "יום הנכסה" ב-5 ביוני שבו השתלטה ישראל על שטחי הגדה, רצועת עזה ורמת הגולן לאחר שהותקפה על ידי צבאות מדינות ערב.

71 שנים חלפו ומצבם הגרוע של הפלסטינים רק הולך ומחריף, רצועת עזה נמצאת תחת מצור ישראלי כבד, לאחר שהשתלט עליה ארגון הטרור חמאס בהפיכה צבאית ב-2007, והפיצול בין הגדה לרצועת עזה הוא עמוק, לאחר משא ומתן בין חמאס לרש"פ שנמשך כבר 12 שנים הסיכויים לאחדות לאומית שואפים לאפס.

רצועת עזה על סף פיצוץ הומניטארי ויותר מ-2 מיליון פלסטינים חיים בתנאים מחפירים וקשים,הרצועה עברה 3 מלחמות קשות מאז 2007 ועוד 10 סבבי לחימה ואין שום פתרון באופק.

הפלסטינים הם האשמים במצבם, לאחר שישראל נסוגה מרצועת עזה, במקום להקים ברצועה מדינה הדומה לסינגפור הם הקימו בה "מדינת טרור" שמהווה איום קבוע על ביטחונה של מדינת ישראל באמצעות רקטות ומנהרות טרור ובכך גדעו כל סיכוי לנסיגה ישראלית נוספת משטחים בגדה או חיבור הגדה לרצועה באמצעות "מעבר בטוח" לצורך הקמת מדינה פלסטינית.

חוסר היכולת של הפלסטינים להתגבר על המחלוקות הפנימיות בתוכם וליצור הנהגה אחת שתשא ותיתן עם ישראל על פתרון של שלום הוא ה"אסון" החדש של הפלסטינים, הנכבה החדשה הזו היא פרי מעשי ידיהם של הפלסטינים והם אינם יכולים להאשים אף אחד בכך.

לכך יש להוסיף את חוסר הרצון של ההנהגה הפלסטינית הרשמית, שהינה אש"פ, לדון בתוכניות לפתרון הסכסוך שאינן תואמות את "הקווים האדומים" שלה, לאחר שדחו את תוכנית הנשיא קלינטון ואת הצעותיו הנדיבות של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לפתרון הסכסוך, דוחה עכשיו הרש"פ מראש את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ מבלי לשמוע את פרטיה ומבלי להביע נכונות כלשהי לקיים עליה משא ומתן.

הפלסטינים מביסים את עצמם, בעוד ישראל מתחזקת ופורחת אחר 71 שנים של עצמאות, הולכים הפלסטינים ונחלשים, אינתיפאדות האבנים, הסכינים והנשק החם רק החלישו אותם וישראל התגברה עליהן, מאז מבצע "חומת מגן" במרץ 2002 ישראל שולטת מבחינה ביטחונית בכל רחבי הגדה לאחר שהביסה את הטרור, וההתיישבות הישראלית בשטחי יו"ש נמשכת.

ברצועת עזה, הביאה המדיניות של ארגוני הטרור לשלוש מלחמות ב-12 השנים האחרונות שרק פגעו באוכלוסיה האזרחית והחלישו את כלכלתה, הטרור הנמשך ברצועה עלול להביא לכך ישראל תאלץ לצאת בקרוב למלחמה רחבה נוספת ברצועה אם יכשלו מאמצי ההסדרה בתיווך מצרים והאו"ם.

הבעיה הפלסטינית ירדה מראש סדר היום הבינלאומי, מדינות ערב המתונות רואות בסכנה האיראנית את הסכנה האמיתית לקיומן והן מקיימות נורמליזציה מאחורי הקלעים עם מדינת ישראל למרות מחאות הפלסטינים.

הממשל האמריקני בראשותו של הנשיא טראמפ הוא הממשל האוהד ביותר את מדינת ישראל,הנהגת הרש"פ החליטה להחרים אותו ובכך בודדה את עצמה  מבחינה בינלאומית והביאה אסונות על הפלסטינים כמו קיצוץ הסיוע הכספי לרש"פ, קיצוץ הסיוע לאונר"א, סגירת משרדי אש"פ בוושינגטון ועוד.

התושבים הפלסטינים בגדה וברצועה נאנקים תחת משטרם הדיקטטורי של הרש"פ ושל ארגון חמאס, לא רק דיקטטורה אלא גם שחיתות ברמה הגבוהה ביותר,הם איבדו את התקווה ואת הרוח הלאומית והם מצפים לנס כלשהו שיחלץ אותם ממצבם העגום.

הם אינם מסוגלים לקום,למחות נגד מצבם ולשנותו, תנועת "רוצים לחיות" שקמה לפני כחודשיים ברצועת עזה דוכאה באכזריות על ידי שלטון חמאס, גם בשטחי הגדה הרש"פ מונעת בכוח הפגנות, מבצעת מעצרים פוליטיים ומדכאת את חופש הביטוי.

הפלסטינים כלאו את עצמם בין כתלי שני משטרים דיקטטורים בגדה וברצועה.

לכן, "יום הנכבה" ה-71 שאותו מציינים הפלסטינים השבוע מציין לא רק את "האסון" שהם חוו ב-1948 אלא גם את "האסון" הנוסף שהם חווים בעצם ימים אלה תחת שלטון הרש"פ בגדה וארגון חמאס ברצועת עזה.

זוהי התבוסה הנוספת של הפלסטינים שיש לה השלכות אסוניות חדשות על מצבם.

על פי דברים שאמר השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט ל"פוקס ניוז" בסוף השבוע, תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ תתפרסם במחצית החודש הבא, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הודיע כי הוא דוחה את התוכנית וכי הפלסטינים אינם מעוניינים ב"שלום כלכלי", עצם הדחיה של התוכנית מבלי לשמוע את פרטיה מעיד על כך שההנהגה הפלסטינית ממשיכה במדיניות המסורתית שלה להחמיץ כל הזדמנות לשלום ולדחות את כל האפשרויות לשפר את מצבם של בני עמה.

השליח גרינבלט הבהיר כי טענות ההנהגה הפלסטינית אינן נכונות וכי התוכנית עוסקת בכל נושאי הליבה וכי מדובר בתוכנית פוליטית וכלכלית כאחד, אך הדבר איננו מעניין את יו"ר הרש"פ אשר מסרב לכל תוכנית של פשרה ורוצה לכפות על ישראל והעולם את "הקווים האדומים" של הפלסטינים ובכך מוביל את בני עמו לתבוסה מדינית וכלכלית נוספת.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ממיט אסון נוסף על הפלסטינים,הסרבנות שלו תביא לכך שישראל תנקוט בצעדים חד צדדים בגדה כמו סיפוח שטחים בגיבוי אמריקני וחיזוק ההתנחלויות, הפלסטינים שוב יפסידו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי