קונפדרציה עם ירדן

לקראת פרסום "עסקת המאה" הרש"פ שוב מפריחה בלון ניסוי  כי היא מוכנה לפתרון הקונפדרציה עם ירדן לאחר הקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

מחמוד עבאס חושש ש"עסקת המאה" תגנוז את רעיון הקמת המדינה הפלסטינית, ירדן וישראל מתנגדות לרעיון הקונפדרציה ולכן סביר להניח שהממשל לא יקבלו.

האם הרש"פ חוששת מאוד מ"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ומחפשת דרכים להשתלב בה?

למרות התנגדותו העזה של עבדאללה מלך ירדן, הרש"פ שוב מעלה לסדר היום את רעיון הקונפדרציה עם ירדן.

עבד אלחפיז נופל, השגריר הפלסטיני במוסקבה, אמר ב-17 במאי במסיבת עיתונאים כי "הרש"פ מוכנה לנהל משא ומתן על קונפדרציה עם ירדן רק לאחר הקמת המדינה הפלסטינית".

הוא התיייחס גם ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ואמר כי "האמריקנים לא ימצאו שום שותף פלסטיני להצעה הזו" וכי הפלסטינים דוחים את כל מה שפורסם על תוכן העסקה הזו.

עבדאללה מלך ירדן כבר הגדיר בפומבי את רעיון הקונפדרציה בין מדינה פלסטינית לבין ממלכת ירדן כ "קו אדום" שהוא מתנגד לו.

לפני כמה חודשים הוא אמר: " כל שנה אנו שומעים על רעיון הקונפדרציה, התשובה שלי היא, קונפדרציה עם מי? זהו קו אדום בכל הקשור לירדן".

אין זו הפעם הראשונה שהרש"פ מעלה בפומבי בהפתעה את רעיון הקונפדרציה עם ירדן, בחודש פברואר שעבר חשף יו"ר הרש"פ בפגישה במוקאטעה ברמאללה עם פעילים של "שלום עכשיו" כי ג'ראד קושנר, יועצו של הנשיא אובאמה, הציע לו את רעיון הקונפדרציה עם ירדן וכי הוא השיב לו כי יסכים להצעה כזו בתנאי שישראל תהיה חלק מהקונפדרציה הזו

"שאלתי אותו", אמר מחמוד עבאס, "האם הישראלים יסכימו לכך?"

בירדן יש החוששים שהצהרתו של השגריר הפלסטיני במוסקבה היא "בלון ניסוי" שמטרתו להראות לממשל טראמפ שהפלסטינים מוכנים להשתלב ב"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ שתפורסם בחודש הבא.

סעיד ד'יאב, מזכ"ל מפלגת האחדות העממית בירדן, גינה את דברי השגריר הפלסטיני עבד אלחפיז נופל, בראיון ב-17 במאי  לסוכנות הידיעות "שיהאב" של חמאס הוא אמר כי הצהרתו נועדה להכשיר את הדרך להעביר את "עסקת המאה" והיא "אמצעי להצדיק ולשווק תוכניות עוינות".

סמיכות הזמנים של הצהרתו של השגריר הפלסטיני במוסקבה לפרסום הקרוב של תוכנית "עסקת המאה", מייד לאחר חודש רמאדאן, מעידה על הלחץ הרב שבו נתון מחמוד עבאס אשר מנסה שוב לדחוף לאמריקנים את רעיון הקמת המדינה הפלסטינית העצמאית ועוטף אותו ברעיון הקונפדרציה עם ירדן  מתוך תקווה שממשל טראמפ יהיה מוכן "לבלוע" אותו ולרדת מנושא האוטונומיה או הממשל העצמי לפלסטינים בגדה המערבית.

קונפדרציה היא איחוד בין שתי מדינות עצמאיות ויו"ר הרש"פ נאחז שוב ברעיון הזה ומציב תנאי שגם ישראל תשתתף באיחוד הזה, כלומר קונפדרציה משולשת פלסטינית-ירדנית-ישראלית.

מדינה פלסטינית רק ברצועה

עפ"י מקורות אמריקנים רק 5 אנשים בממשל האמריקני ובראשם הנשיא טראמפ יודעים את הפרטים המלאים של "עסקת המאה" של טראמפ, אולם, מכל ההדלפות שהיו עד היום מצטיירת התמונה כי התוכנית איננה כוללת הקמת מדינה פלסטינית בגדה המערבית אלא אוטונומיה בחלקים ממנה.

לגבי רצועת עזה,הרי המצב שם שונה מכיוון שקיימת בה בפועל מדינונת או אמירות אסלאמית עצמאית תחת שלטון חמאס מאז 2007.

החשש של מחמוד עבאס הוא כי תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ תמחוק לחלוטין את האופציה להקים מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים בשטחי הגדה ותאפשר לישראל להחיל את הריבונות הישראלית על גושי ההתנחלויות ועל חלק משטחי C.

הרש"פ בהנהגתו של מחמוד עבאס היא שהובילה את הפלסטינים למבוי הסתום הזה ולסתימת הגולל על החלומות המדיניים שלהם, ההתעקשות של מחמוד עבאס שלא להכיר בישראל כמדינת העם היהודי,להתעקש על זכות השיבה של הפליטים לשטחי 48, עפ"י החלטה 194 של האו"ם, ועל נסיגה לקווי 67 כולל ממזרח ירושלים, כל אלה סימנו לממשל טראמפ כי הוא איננו מעוניין בפשרה מדינית ובסיום הסכסוך.

לכך יש להוסיף את שמה שקרה ברצועת עזה מאז 2007, ארגוני הטרור בראשות חמאס השתלטו עליה בכוח ובמקום להקים שם ישות עצמאית פורחת בסגנון סינגפור הם היפנו את כל המשאבים להקמת בסיס טרור נגד ישראל עם עשרות אלפי רקטות ומנהרות חודרות.

רצועת עזה הפכה לטראומה ביטחונית ולהוכחה לכך שכל שטח שממנו נסוגה ישראל הופך לבסיס טרור נגדה.

ירדן מתנגדת בתוקף לקונפדרציה עם מדינה פלסטינית, עבדאללה מלך ירדן חושש שהפלסטינים ינצלו זאת להשתלט על הממלכה ההאשמית ולהפכה ל"פלסטין", גם ישראל מתנגדת לרעיון  הקונפדרציה מכיוון שהוא מבוסס על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגדה.

לכן, הסיכוי שהממשל האמריקני יקבל את הרעיון הזה שואף לאפס, נראה כי מחמוד עבאס יצטרך לחפש רעיונות אחרים אם ברצונו להשתלב ב"עסקת המאה", רעיונות שאינם מדברים על מדינה פלסטינית עצמאית אשר תסכן את ביטחון ישראל.

.




הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי