הניסיון להניע את התהליך המדיני

ממשל טראמפ מנסה להתניע את התהליך המדיני באמצעות כינוס כלכלי בבחריין ולמרות החרם שהטילה עליו הרש"פ.

מדינות ערב המתונות נרתמו לסייע לממשל כדי לקבל את עזרתו נגד הסכנה האיראנית,אין לצפות לפריצת דרך מכיוון שיו"ר הרש"פ מעוניין בהמשך העימות החזיתי עם הממשל.

הממשל האמריקני הודיע על כינוס סדנה כלכלית במנאמה בירת בחריין בסוף החודש הבא כדי לדון בהיבטים הכלכליים של "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

מדובר בניסיון אמריקני להתניע את התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים ולמדינות ערב באמצעות הכלכלה במגמה להגיע לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני ונורמליזציה בין ישראל למדינות ערב.

הסדנה תעסוק בכמה נדבכים כלכליים: תשתיות, תעשיה, השקעות ורפורמות כדי לקדם את נושא השלום, הממשל האמריקני שואף לגייס 68 מילארד דולר עבור סיוע כספי לרש"פ, מצרים ירדן.

מדינות המפרץ הן שאמורות להיות המממן העיקרי של "עסקת המאה" וגם כמה מהמדינות התורמות באירופה, המכשול העיקרי הוא שהפלסטינים מחרימים את הסדנה הכלכלית במנאמה בגלל העימות המדיני בין הרש"פ לממשל האמריקני, זאת למרות שהרש"פ נמצאת במשבר כספי קשה שעלול להביא לקריסתה.

אנשי עסקים פלסטינים ומוסדות כלכליים בשטחים קיבלו אמש הזמנות להשתתף בסדנה הכלכלית, למרות רצונם להשתתף בסדנה הם מנועים מכך בגלל החרם של הרש"פ,איש העסקים הפלסטיני אברהים ברהם אמר ב-21 במאי לסוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו" כי הוזמן לסדנה אך לא ישתתף בה ללא "החלטה לאומית".

איש העסקים בשאר אלמצרי שהקים את העיר רוואבי באזור רמאללה הודיע כי לא ישתתף בסדנה.

הסכנה המאיימת על אפשרות הצלחת הסדנה הכלכלית היא העובדה שהרש"פ, שאמורה להיות השותף הראשי בעסקה המדינית שמנסה לארגן ממשל טראמפ, איננה רוצה בעסקה, היא רואה בעסקה הזו "מזימה לחיסול הבעיה הפלסטינית" וניסיון לכפות על הפלסטינים את רעיון "השלום הכלכלי" ולקנות את הסכמתה לויתור על הזכויות הפלסטיניות ועל שטחים בגדה בתמורה לכסף רב והשקעות כספיות עתידיות.

ראש הממשלה הפלסטיני החדש מוחמד א-שתייה אמר ב-21 בישיבת המממשלה הפלסטינית:

"המשבר הכספי של הרש"פ הוא תוצאה של המלחמה הכספית שנפתחה נגדנו כדי לסחוט מאיתנו ויתורים מדיניים, לא ניכנע לסחטנות ולא נחסל את הזכויות שלנו תמורת כסף".

גורמים בכירים באש"ף אומרים כי הממשל האמריקני טומן את ראשו באדמה כבת יענה ומתעלם מהמצב המדיני המסובך שהוא יצר במזרח התיכון באמצעות מדיניות חד צדדית כלפי הפלסטינים ותמיכה בעמדות ישראל ועכשיו הוא מצפה שהפלסטינים יענו להזמנה להגיע לסדנא הכלכלית בבחריין.

מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ סאיב עריקאת פירסם את רשימת הצעדים שעשה הממשל האמריקני עד כה ומביע פליאה על רצונו להידבר עם הפלסטינים.

א.הכרזה על ירושלים כבירת ישראל.

ב.העברת השגרירות האמריקנית לירושלים.

ג.הסדרת נושא הפליטים מסדר היום.

ד.ביטול הזכות של הפלסטינים להגדרה עצמית.

ה.סגירת משרדי אש"פ בוושינגטון.

ו. סגירת הקונסוליה האמריקנית בירושלים.

ז.הפסקת השימוש במונח "כיבוש" בכל הקשור לשטחים הפלסטינים.

ח.הפסקת הסיוע הכספי לרש"פ.

ט.מתן "אור ירוק" למדיניות ההתנחלויות.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי למרות הפיתוי הכספי הגדול לבוא לסדנה הכלכלית בבחריין, הממשל האמריקני התנהל בצורה בלתי נכונה ושבר לחלוטין את האמון שהיה בינו לבין בכירי הרש"פ, הממשל קבע קביעות מסוכנות בנושאי הליבה של הסכסוך הישראלי פלסטיני באופן חד צדדי בניסיון ליצור עובדות מוגמרות, דבר שההנהגה הפלסטינית איננה יכולה לקבל.

מדינות ערב המתונות ישתתפו בסדנה הכלכלית, אף מדינה איננה רוצה להסתבך עם ממשל טראמפ ולהצטייר כאילו היא מסייע בטירפוד "עסקת המאה", גם ישראל תשתתף בה בדרג בכיר.

המתקת הגלולה המדינית המרה

הממשל האמריקני בחר בבחריין כאכסניה שתארח את הסדנה הכלכלית של "עסקת המאה" בגלל היחס החיובי הגלוי שלה כלפי ישראל והאומץ שלה לתמוך בנורמליזציה עמה.

שר החוץ הבחרייני ח'אלד בן אחמד אלח'ליפה התייצב כמה פעמים בפני אמצעי התקשורת במהלך החודשים האחרונים והביע תמיכה בתהליך הנורמליזציה.

סיבה נוספת היא חששן של סעודיה ואיחוד האמירויות, המזוהות כבנות ברית הדוקות של ארה"ב, לארח בשטחן את הועידה מחשש מהתגובות ברחוב הערבי במיוחד נוכח העובדה שהרש"פ מחרימה את ממשל טראמפ, אין להן אינטרס להיראות כמי שתוקעות "אצבע בעין" של מחמוד עבאס, בסוף החודש תתקיים במכה ועידת הפסגה הערבית המיוחדת שזימן מלך סעודיה לדיון בסכנה האיראנית, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הודיע כבר כי ישתתף בדיונים ושם תידון גם "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

מדינות ערב המתונות נרתמו לסייע לממשל לקדם את הצד הכלכלי של "עסקת המאה" מכיוון שהן רוצות לשמור על יחסים טובים עם הנשיא טראמפ ולהפיק מהממשל את מירב התועלת כדי לנטרל את הסכנה האיראנית.

על פי ההערכות בעולם הערבי, הדיונים בסדנה הכלכלית בירדן יתמקדו בנושאים כלכליים בלבד תוך התעלמות מוחלטת מהצעדים שכבר נקט בהם הממשל בנושא מעמד ירושלים, הפליטים וההתנחלויות.

הממשל האמריקני ינסה להמתיק את הגלולה המדינית המרה של ההיבטים האחרים של "עסקת המאה" באמצעות פיתויים כלכליים לפלסטינים, ירדן, מצרים ולבנון.

אין לצפות לפריצת דרך מדינית כתוצאה מהכינוס בבחריין, מה שחשוב הוא שהממשל האמריקני מתחיל בניסיון להניע את היוזמה המדינית של הנשיא טראמפ במלאת שנתיים לכניסתו לבית הלבן, הקשיים הם עצומים בעיקר בגלל ההתעקשות של מחמוד עבאס לנסות ולכפות את "הקווים האדומים" שלו בנושאי ירושלים, הפליטים, הגבולות וההתנחלויות על הממשל כדי שיקבל אותם כבסיס לתוכנית השלום.

טוב יעשה הממשל אם יתמקד כרגע בהיבטים הכלכליים בלבד ויבליט את היתרונות בתוכנית לשיפור הכלכלה הפלסטינית בגדה וברצועה,צריך לתת לדברים לחלחל לתוך דעת הקהל הפלסטינית, כרגע קיימת התנגדות עזה ברחוב הפלסטינית ל"עסקת המאה", ההנהגה הפלסטינית הצליחה בשטיפת המוח שעשתה בחודשים האחרונים כי מדובר בתוכנית לחיסול הזכויות הלאומיות של הפלסטינים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי