ממה חושש המלך עבדאללה?

המלך הירדני חושש כי השתתפות ארצו בסדנה הכלכלית בבחריין תעורר תסיסה גדולה בממלכה ותאיים על יציבות שלטונו.

לראשונה הופץ כרוז במחנות הפליטים בירדן הקורא ל"הפיכה עממית" נגד המלך בעוד נמשכת התסיסה גם בקרב השבטים שהיו תומכים מסורתיים של בית המלוכה.

ירדן עדיין לא פירסמה את עמדתה הרשמית כלפי ההזמנה להשתתף בסדנה הכלכלית בבחריין בסוף החודש הבא.

גורמים ירדנים רשמיים אומרים כי יש עדיין זמן רב עד לכינוס הסדנה וכי ירדן בוחנת את עמדתה.

שר החוץ הירדני אימן א-צפדי טוען כי אין מידע רשמי על הסדנה הכלכלית בבחרין כדי שניתן יהיה להגיב עליה.

המלך עבדאללה משהה את תשובתו מכיוון שאיננו יודע לאן בדיוק אמורה להוביל הסדנה הכלכלית למרות שירדן אמורה להיות אחת המדינות, בנוסף למצרים, לבנון והפלסטינים, שאמורה להרוויח סיוע כספי משמעותי ממדינות המפרץ שיממנו את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

המלך עבדאללה, בניגוד לאביו, איננו מתלהב מהסכמים נוספים עם ישראל, במיוחד נוכח האכזבה הגדולה בירדן מהסכם השלום עם ישראל מ-1994 (הסכם ואדי ערבה)  ומקריסת הסכם אוסלו.

הרחוב הירדני מתנגד להסכמים עם ישראל שיכללו את הרש"פ ואת ירדן, מבחינתו מי שקטף את פירות השלום מההסכמים עם ירדן ועם אש"פ היא ישראל בלבד.

גורם נוסף שמשפיע על המתרחש בירדן הוא המדיניות האמריקנית של ממשל טראמפ, הרושם השולט בדעת הקהל הירדנית הוא כי הנשיא מוטה לגמרי לטובת של ישראל, מאידך גיסא המלך עבדאללה איננו מעוניין בעימות עם ממשל טראמפ בכל הקשור להשתתפות בסדנה הכלכלית  בבחריין והחלק המדיני של "עסקת המאה", ירדן איננה יכולה להרשות לעצמה לאבד את התמיכה הכספית והביטחונית שהיא מקבלת מארה"ב, הדבר יביא לקריסתה של הממלכה ההאשמית.

במהלך חודש רמאדאן קיים המלך עבדאללה פעילות מדינית ענפה, הוא אירח בארמונו את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ואת נשיא עיראק בורהם סאלח, לפני כן הוא ביקר באבו דאבי וכווית.

בפגישות המלך משתתפים הרמטכ"ל פריחאת ומנהל המודיעין הכללי החדש הגנרל אחמד חוסני.

השתתפות הדרג הביטחוני בפגישות המדיניות מעידה על הזהירות שבה מנהל המלך את מדיניותו נוכח המצב הכלכלי הקשה בממלכה וההתמרמרות הרבה ברחוב הירדני נוכח חוסר האונים  של ממשלת עומר אלרזאז המתקשה לצאת מהמצוקה הכלכלית.

מתיחות במחנות הפליטים

המצב בירדן איננו רגוע, העיתון "ראי אליום" דיווח ב-19 במאי כי במחנות הפליטים הפלסטינים בירדן הופז כרוז שקורא לפליטים להשתתף ב"הפיכה העממית" הבאה כדי להפיל את השלטון, לא ברור מי עומד מאחורי הכרוז על פי אחת הגירסאות של גורמי הביטחון של ירדן הוא מזוייף כדי לעורר תסיסה במחנות הפליטים.

החוק הירדני אוסר על פעילות פוליטית במחנות הפליטים הפלסטינים, ארמון המלוכה לא שוכח את אירועי "ספטמבר השחור" ב-1970 שבמהלכם ניסו הארגונים הפלסטינים להתנקש בחיי המלך חוסיין וגם להפילו בהפיכה צבאית, דבר שהביא למרחץ דמים וניצחון בית המלוכה ההאשמי באמצעות הצבא הירדני.

כמה מהשבטים הירדנים בממלכה פרסמו הודעות גינוי לכרוז.

פרסום הכרוז בא שבועות מעטים לאחר שהמלך עבדאללה הדיח את מנהל המודיעין הכללי עדנאן אלג'ונדי ומינה במקומו את הגנרל אחמד חוסני בנוסף לפיטורי כמה יועצים בכירים בלשכה המלכותית על רקע מזימה שנחשפה לערער את היציבות בירדן על רקע המצב הכלכלי הקשה.

את המזימה חשף עיתון "אלקבס" הכוויתי ב-18  באפריל, המלך עבדאללה אישר בעקיפין את דבר המזימה לערער את שלטונו.

המלך הורה לראש הממשלה אלרזאז לעשות חילופי שרים בממשלה כדי להראות ניסיון נוסף להתמודד עם המצב הכלכלי הקשה אך גם המהלך הזה לא סייע להרגעת הרוחות בירדן, המצב מתוח מאוד בממלכה האשמית.

מתחת לפני השטח נמשכת הדרישה לצמצם את סמכויותיו של המלך מצד גורמים פוליטיים, מקרב השבטים ומצד בכירים לשעבר וקצינים בכירים שפרשו לגימלאות.

המלך עבדאללה נאחז בחוקה הירדנית שמגנה על סמכויותיו ומכין לכך את דעת הקהל הירדנית, זו הסיבה שהגנרל אחמד חוסני,מנהל המודיעין הכללי החדש, פרסם באגרת לרגל מינויו לתפקיד כי הוא "ישמור על זכויות האדם אך יטפל בנחישות בביטחון כדי לשמור על עקרונות החוקה הירדנית".

נמשכת גם התסיסה בקרב שבט בני חסן, שהינו השבט הגדול בירדן שהיווה את בסיס התמיכה המסורתי של בית המלוכה, שמאשים את המלך עבדאללה, רעייתו ומקורביהם בשלטון עריצות וניצול העם הירדני וקורא  להדחת המלך ושיטת שינוי המשטר, גם שבטים נוספים כמו שבט בני עאבד ושבט בני חמידה מצטרפים למחאה הזו.

בימים האחרונים גברה הביקורת של שבט בני חסן על ראש הממשלה עומר אלרזאז.

אזהרות ירדניות

המלך עבדאללה נהנה מתמיכה ונאמנות של הצבא הירדני ומנגנוני ביטחון הפנים אולם אי אפשר להתעלם גם מהחששות שמפגינים ראשי מערכת הביטחון הירדנית.

הרמטכ"ל הירדני, פילדמרשל מחמוד פריחאת, רמז שוב לשימוש  ב"אופציה הצבאית" כדי להגן על "הריבונות הירדנית".

בנאום שנשא ב-25 במאי בארוחת איפטאר לגמלאים של הצבא בדרום ירדן אמר פריחאת כי צבא ירדן נחוש להגן על "הריבונות הלאומית והמורשת ההיסטורית" של הממלכה.

הוא הזכיר בפירוש את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ואמר כי "המלך עבדאללה מתנגד לתוכנית שלום שעלולה להשפיע באופן שלילי על האינטרסים העליונים של ירדן".

המונח "המורשת ההיסטורית" שבו השתמש הרמטכ"ל הירדני מתייחס למעמד המיוחד של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים.

דברים משקפים את חששה של ירדן שכתוצאה מ"עסקת המאה" עלול להיפגע מעמדה בירושלים ובהר הבית וכי היא איננה מתכוונת לוותר בנושא, דברים דומים אמר המלך עבדאללה ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בשבוע שעבר.

הרמטכ"ל הירדני גם הבהיר כי "ירדן תגן על גבולותיה" כשהוא רומז להצהרות בישראל כי ירדן היא "המולדת החלופית" של הפלסטינים.

נראה כי המלך עבדאללה ינסה להרוויח זמן בכל הקשור לעמדתו הרשמית בעניין "עסקת המאה", הוא חושש מכך שהסכמתו ליטול חלק בדיונים הכלכליים והמדיניים על "עסקת המאה", בעוד הרש"פ מחרימה אותם, תגביר את התסיסה נגדו בממלכה גם בקרב מחנות הפליטים הפלסטינים.

המצב הכלכלי הקשה והמחאה של גורמים שתמכו בעבר בשלטון בית המלוכה ההאשמי, הם גורמים המערערים את היציבות בירדן, המלך עבדאללה נמצא בין הפטיש לסדן, כל צעד מצדו שיתפרש כתמיכה עקיפה ב "עסקת המאה" האמריקנית עלול להתסיס גם את מחנות הפליטים הפלסטינים ואת תנועת "האחים המוסלמים", בסופו של דבר המלך יצטרך להחליט לאן דרכו ואין לפסול את האפשרות שהוא יסרב להשתתפות ארצו בדיונים בבחריין או שיודיע על השתתפותה תחת תנאים ומגבלות.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי