האמת בפנים

הרש"פ קוראת למדינות ערב להחרים את ג'ראד קושנר יועצו של הנשיא טראמפ בגלל דבריו כי "הפלסטינים אינם מסוגלים למשול על עצמם".

הסדנה הכלכלית בבחריין תהיה מפגן של נורמליזציה בין מדינות ערב לישראל, מחמוד עבאס לא מסוגל לחלץ את הפלסטינים מהמצוקה הקשה שאליה הוא הוביל אותם.

דבריו של ג'ראד קושנר, יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ מעוררים סערה בצמרת הרש"פ, קושנר התראיין ב-2 ביוני  בתוכנית AXIOS ON HBO  ואמר כי "לפלסטינים מגיעה הגדרה עצמית אך הם אינם מסוגלים עדיין למשול על עצמם".

כשנשאל האם הוא מבין מדוע הפלסטינים אינם בוטחים בו הוא השיב: "אני לא כאן שיבטחו בי, אני מאמין כי הפלסטינים יבחנו את התוכנית ("עסקת המאה") אם הם יחשבו שהיא תאפשר להם נתיב לחיים טובים יותר או לא".

קושנר סירב לגלות אם תוכנית השלום האמריקנית תכלול את פתרון 2 המדינות, "תהיה להם הגדרה עצמית, אני אשאיר את הפרטים עד שנפרסם את התוכנית" הבהיר קושנר.

בתגובה לדברים קרא בכיר אש"פ צאיב עריקאת

ממדינות ערב להחרים את ג'ראד קושנר,"הוא לא מתייחס לפלסטינים והוא בודד את עצמו מכל תפקיד בתהליך השלום, אני קורא שוב לאחים הערבים שלא לדבר עם הקבוצה של המתנחלים (קושנר, גרינבלט ופרידמן) שמתכננים לנו שגשוג של המתנחלים", הבהיר עריקאת.

ג'ראד קושנר לא היסס לומר את האמת שלו לפלסטינים בפנים דרך מרקע הטלוויזיה על אף דרישותיהם  הנחרצות למדינה פלסטינית בקווי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים.

קושנר פגע בדבריו בלב לבן של השאיפות הלאומיות הפלסטיניות שהרי באש"פ בטוחים מאז ההכרזה של המל"פ באלג'יר ב-1988 כי הם מדינה לכל דבר ועניין, ככל שהולך וקרב מועד כינוס הסדנה  כלכלית בבחריין ב-25 בחודש, כך גובר והולך התסכול והיאוש של בכירי הרש"פ.

הקריאה של צאיב עריקאת למדינות ערב להחרים את שלושת בכירי הממשל תיפול על אזניים ערלות, השלושה אמורים לככב לצד נציגי מדינות ערב בסדנה הכלכלית בבחריין.

ג'ראד קושנר אמר את מה שמאמינים בו רבים ממנהיגי ערב אך אינם מעיזים להגיד, גם הם מכירים היטב את מערכת השלטון הרקובה של מחמוד עבאס, את השחיתות שבה ואת הדרך שבו היא מתנהלת כארגון מאפיה סיציליאני, גם כך היה בתקופת שלטונו של יאסר ערפאת.

גם שלטון חמאס ברצועת עזה הינו שלטון מושחת של כנופיית טרוריסטים שהקימה מדינת טרור ברצועה לאחר שגירשה בכוח את הרש"פ בשנת 2007.

דבריו של קושנר יותר ממרמזים כי תוכנית השלום האמריקנית מבוססת על עקרונות "השלום הכלכלי", עקרונות שראש הממשלה נתניהו מטיף להם מאז שנת 2008.

מה שקושנר לא ציין בדבריו הינו ההיבט הביטחוני, ארגון חמאס הקים אמירות אסלאמית קיצונית ברצועת עזה הקוראת להשמדתה של ישראל ונאמנה לאיראן,קושנר לא הסביר את החשש כי הקמת מדינה פלסטינית בגדה עלולה להביא להשתלטות ארגון חמאס גם עליה, לכן ישראל מוכנה לתת לפלסטינים ממשל עצמי או  "מדינה מינוס" בלבד אך אינה מוכנה לקחת את הסיכון ולאבד את השליטה הביטחונית בשטחי הגדה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס טוען כי הוא יצא מעודד מהחלטות הועידה האסלאמית וועידת הפסגה הערבית שבהן השתתף בסוף השבוע שעבר, הוא קיבל רשמית גיבוי לעמדותיו בעניין הקמת מדינה פלסטינית עצמאית ואימוץ מחדש של יוזמת השלום הערבית, אולם, ממשל טראמפ נחוש לקיים את הסדנה הכלכלית בבחריין שאמורה להיות השלב הראשון של "עסקת המאה".

הסדנה הכלכלית בבחריין אמורה להיות מפגן של נורמליזציה בין מדינות ערב לישראל, למגינת לבו של מחמוד עבאס, הנורמליזציה השקטה מאחורי הקלעים מתחילה לצאת החוצה באופן הדרגתי ומחמוד עבאס אינו יכול למנוע זאת.

יש עוד אמת שצריכה להיאמר לפלסטינים, הם צריכים לרדת לקרקע המציאות, החברה הפלסטינית משוסעת ואיננה מסוגלת להגיע לפיוס לאומי, הנתק בין הגדה לרצועה נמשך, הרש"פ במשבר כספי קשה ורצועת עזה מתנדנדת בין רגיעה להסלמה.

71 שנים חלפו מאז הקמת מדינת ישראל שהפלסטינים מכנים "נכבה", הדור הפלסטיני של 48 הולך ונעלם, ארה"ב מתכננת לחסל את אונר"א ולהודיע על ישוב הפליטים במקומות מגוריהם במדינות ערב, אם הפלסטינים ידחו לגמריי את "עסקת המאה" צפוי שישראל תקבל "אור ירוק" מן הממשל להחיל את החוק הישראלי בחלקים של הגדה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איננו המנהיג הכריזמטי שיכול לתמרן מדינית ולחלץ את הפלסטינים ממצוקותיהם, הוא שבוי בקונספציות שלו ורוצה לפרוש מתפקידו כגיבור לאומי, אין מנהיג כריזמטי באופק והסימנים למה שצפוי אחרי הסדנה הכלכלית בבחריין הם מדאיגים מאוד עבור הפלסטינים בגדה וברצועה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי