הפסגה הביטחונית בירושלים

נושא הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה יעלה במפגש אסטרטגי חשוב וראשון מסוגו שיתקיים בירושלים.

ההשתתפות של רוסיה היא חשובה ומעידה על רצונה לייצב את המצב בסוריה, אולם צריך להנמיך ציפיות, האיראנים לא יעזבו בקרוב את סוריה.

במהלך החודש יתקיים לראשונה בירושלים מפגש אסטרטגי חשוב בין נציגי ארה"ב, רוסיה וישראל בדרג של יועצים לביטחון לאומי.

המפגש המשולש יכלול את ג'ון בולטון,היועץ לענייני ביטחון לאומי של ארה"ב,את ניקולאי פטרושב היועץ לביטחון לאומי של רוסיה ואת מאיר בן שבת היועץ לביטחון לאומי של ישראל.

אמצעי התקשורת של מדינות המפרץ ניפחו את דבר המפגש והפיצו ידיעות כי מדובר במפגש שתכליתו לגבש "עסקה" בין הצדדים, דהיינו הוצאת הכוחות האירניים מסוריה בתמורה להסכמה אמריקנית-ישראלית להישארותו של בשאר אסד בשלטון.

גורם בבית הלבן תדרך בשבוע שעבר כתבים כי ארה"ב מתכננת להפעיל לחץ על סוריה במהלך המפגש הצפוי בירושלים כדי שתסייע להוציא את הכוחות האיראניים והמליציות הפרו שיעיות משטח סוריה.

מדובר במפגש חשוב ביותר ובירושלים ממתינים לראות אילו הצעות יביא עמו למפגש היועץ לביטחון לאומי הרוסי ניקלואי פטרושב ומהי העמדה המעודכנת הרוסית ביחס לנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה גם לאחר ירי 2 הטילים לעבר ישראל בשבוע שעבר משטח סוריה והתגובה הצבאית הישראלית החריפה.

על פי גורמים אמריקנים, היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון מודאג מאוד מפעילות איראן בסוריה ותומך במדיניות ההפצצות הישראלית בסוריה נגד מטרות צבאיות של איראן וחזבאללה.

ההסכמה הרוסית להגיע למפגש הזה בירושלים היא חשובה מאוד ומעידה על רצון לדיאלוג ומציאת נוסחה להשגת מצב של יציבות בסוריה, זה מה שהרוסים רוצים כדי לשקם את סוריה מנזקי מלחמת האזרחים העקובה מדם והבטחת המשך שלטונו של הנשיא בשאר אסד שנתן לרוסיה את הלגיטימציה לנוכחות צבאית קבועה בסוריה ולבסיס ימי במזרח התיכון.

האם הדוב הרוסי ישתכנע?

למרות חשיבות המפגש האסטרטגי בירושלים, כדאי להנמיך ציפיות בכל הקשור להוצאת הכוחות האיראניים מסוריה.

סרגיי ורשינין, סגן שר החוץ הרוסי הכחיש בראיון לסוכנות הידיעות "ספוטניק" ב-6 ביוני את דבר קיומה של "עסקה" בין רוסיה לישראל בעניין סוריה והבהיר חד משמעית כי ארצו איננה עוסקת במסחר באינטרסים האסטרטגיים שלה על חשבון בנות בריתה.

הוא תקע סיכה בבלון שניפחו אמצעי התקשורת בכמה ממדינות המפרץ, סדר היום של המפגש האסטרטגי עדיין לא נקבע אבל ברור שהוא יעסוק בכמה נושאים אזוריים ובראשם הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה.

איראן היא בת ברית חשובה של רוסיה וגם של סוריה ולכן הנשיא פוטין לא יסכים לשום "עסקה" שתפגע באינטרסים של ארצו ובאינטרסים של הנשיא בשאר אסד.

הרוסים זהירים מאוד וישמרו בשבע עיניים שלא הגיע לשום סיכומים עם ארה"ב וישראל בקשר לנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה שיתפרשו כאילו הם נפלו למלכודת אמריקנית ישראלית.

הנשיא בשאר אסד הפך לעובדה מוגמרת בשלטון הסורי בזכות הסיוע הרוסי והאיראני במלחמת האזרחים,  הוא השתלט על רוב חלקי ארצו ושלטונו יציב, ארה"ב איננה מעוניינת כרגע להזיז את בשאר אסד מכס השלטון וגם לא ישראל, בתנאי שהוא לא יפתח חזית חדשה מולה ברמת הגולן.

ארה"ב מעוניינת גם בפתיחת דיאלוג עם איראן על הסכם הגרעין ולא במלחמה, למרות ההסלמה המילולית בין שני הצדדים.

הניסיון של אמצעי התקשורת במדינות המפרץ "לסכסך" בין רוסיה לאיראן ולסוריה הוא מובן וגם לגיטימי, איראן נוהגת באותו האופן באמצעות אמצעי התקשורת שלה ומסיתה נגדן, בסך הכל מדובר במפגש אסטרטגי חשוב שמתקיים בירושלים ונראה כי הרוסים מעוניינים בו כדי לנסות להגיע להבנות בקשר לסוריה.

לישראל אין מה להפסיד, זוהי הזמנות נוספת להבהיר את עמדותיה לרוסיה בקשר ל"קווים האדומים" שלה בעניין הנוכחות הצבאית האריאנית בסוריה ובכל מקרה היא מתכוונת להמשיך במדיניות שלה לפעול באופן צבאי נחרץ נגד הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי