חשש ערבי מועידת בחריין

"עסקת המאה" האמריקנית תצא בקרוב לדרך והפלסטינים מארגנים ועידה מקבילה בלבנון כמשקל נגד לועידה הכלכלית בבחריין.

המשטרים של מצרים, ירדן ומרוקו חוששים לאשר רשמית את השתתפותם בועידת בחריין מחשש לגל של הפגנות והאשמתם בבגידה בבעיה הפלסטינית.

הפלסטינים יקיימו ב-25 בחודש בבירות שבלבנון ועידה נגדית לועידה הכלכלית בבחריין כדי להביע את התנגדותם לתוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

הועידה מוגדרת כ"ועידה עממית" בהשתתפות מפלגות ערביות, בועידה ישתתפו נציגים מכל פלגי אש"פ וגם מארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי.

מדובר באקט תעמולתי שמשקף תסכול רב מחוסר היכולת של הפלסטינים למנוע את כינוסה של הועידה הכלכלית בבחריין, יהיו בו הרבה נאומים משולהבים נגד "עסקת המאה" אך תושבי השטחים כלל אינם מתעניינים בה, נושא השחיתות בצמרת הרש"פ הוא שיחת היום בשטחים והוא מאפיל על כל נושא אחר.

מצרים, ירדן ומרוקו נמצאות במבוכה גדולה, הבית הלבן מסר כי הן הודיעו לו על השתתפותן בפסגה הכלכלית בבחריין אך הן חוששות מלפרסם הודעה רשמית המאשרת זאת מחשש להפגנות בתחומן על רקע ההתנגדות העממית העזה ברחוב הערבי ל"עסקת המאה" והאשמתן בבגידה בבעיה הפלסטינית.

בכיר פת"ח עזאם אלאחמד אמר ב-15 ביוני בראיון לעיתון הלבנוני "אלאח'באר" כי "כל מי שמשתתף בתהליך "עסקת המאה" הינו בוגד".

במצרים ובירדן חוששים מזליגת הזעם הפלסטיני בגדה וברצועה לעבר חצי האי סיני והגדה המזרחית של הירדן דבר שעלול לערער את היציבות של משטרו של הנשיא א-סיסי ומשטרו של עבדאללה מלך ירדן.

שר החוץ הירדני איימן צפדי אמר ב-13 ביוני : " ירדן עדיין לא הודיעה על עמדתה בעניין הועידה הכלכלית בבחריין, כשתתקבל ההחלטה בנושא נכריז על כך בבירור, נקבל את מה שיוצג בועידה רק אם זה יעלה בקנה אחד עם עמדתנו".

עיתון "אלחיאת" דיווח ב-13 ביוני מפי גורמים יודעי דבר כי עבדאללה מלך ירדן שינה את עמדתו המתנגדת להשתתפות ארצו בסדנה הכלכלית בירדן לאחר שעדכן את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס  בפגישה בינהם ב-2 ביוני  בעמאן על אי השתתפות ירדן בכינוס.

להערכת הגורמים, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שוחח בטלפון עם עבדאללה מלך ירדן והאיץ בו  להשתתף בכינוס בבחריין.

ממה חוששת ירדן?

ירדן חוששת מפגיעה במעמדה כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים ולכן תקפיד על נוכחות בכל פורום שידון בנושאי מעמדה של ירושלים והפליטים או ברעיון הקונפדרציה עם הרש"פ.

ירדן תייצג בועידה בבחריין בעל כורחה חלק מהאינטרסים של הרש"פ שמחרימה את הועידה אך לא את כולם ,הנהגת הרש"פ מגלה הבנה לכך שמדינות כמו מצרים, ירדן ומרוקו נתונות למכבש לחצים כבד של הממשל האמריקני להשתתף בועידה בבחריין אך היא מודאגת מאוד מכך שבסופו של דבר הן ישתתפו בועידה בבחריין ויותירו אותה מבודדת.

לכן, היא מפעילה לחץ אדיר כדי שיהיה חרם ערבי נרחב ככל האפשר על הועידה הכלכלית בבחריין.

החשש הירדני העיקרי הינו מכך שהיא תאבד את המעמד המיוחד שלה בהר הבית כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים שניתן לה בתוקף הסכם השלום עם ישראל משנת 1994.

ערוץ "אלקודס" של חמאס דיווח ב-15 ביוני כי אמצעי התקשורת בירדן דיווחו כי ארה"ב לחצה בחודשים האחרונים על ירדן להסכים להעביר לסעודיה את האפוטרופסות על מסגד אלאקצא או להתחלק עמה באפוטרופסות.

חשש ירדני נוסף קשור לנושא הפליטים הפלסטינים המתגוררים בתחומי הממלכה,ממשל טראמפ מפעיל עליה לחצים להסכים לקלוט אותם כאזרחים שווי זכויות תמורת עשרות מיליארדי דולרים שינתנו לה כסיוע כלכלי, המלך עבדאללה אינו מעוניין ליישב באורח קבע את הפליטים הפלסטינים בירדן, מחשש לשינוי דמוגרפי והשתלטותם של הפלסטינים על השלטון כפי שניסו לעשות בכוח בספטמבר 1970, דבר שהביא למלחמה פנימית עקובה מדם במהלכה נאלץ הצבא הירדני למחוץ בכוח את הארגונים הפלסטינים שהשתמשו נגדו בנשק(אירועי "ספטמבר השחור").

גם נושא הקונפדרציה האפשרית עם הרש"פ במסגרת הסדר הקבע מרתיע את עבדאללה מלך ירדן שחושש שמחמוד עבאס מעוניין בו כדי להביא בסופו של דבר להשתלטות הפלסטיני גם על הצד המזרחי של נהר הירדן.

מבחינת הרש"פ השתתפות ירדן בועידה הכלכלית בבחריין מסמל ויתור על הכבוד הערבי הלאומי ועלול להביא לכך שירדן תוותר גם על "הקווים האדומים" שלה.

הזמן עד לכינוס הועידה בבחריין הולך ומתקצר, מצרים ירדן ומרוקו לא יוכלו עוד להסתתר זמן רב מבלי להודיע רשמית על השתתפותן בועידה.

"עסקת המאה" יוצאת לדרך, ממשל טראמפ ינסה לעשות "עסקה" עם מדינות ערב במקום עם הפלסטינים שמחרימים את הפסגה הכלכלית בבחריין,ההערכות בעולם הערבי הן ש"עסקה" כזו תיכשל כישלון חרוץ מכיוון שאף מדינה ערבית לא מוכנה להסתכן ולייצג את האינטרסים של הפלסטינים, הכדור חוזר שוב לצד הפלסטיני שכהרגלו לא מחמיץ שום הזדמנות להחמיץ הזדמנות להסדר מדיני עם ישראל.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי