מה זוממת איראן?

המודיעין הישראלי מעריך כי איראן תיזום פרובוקציה באחד מגבולות ישראל כדי להחריף את המשבר עם ארצות הברית.

ביקורו בטהרן של צאלח אלערורי ראש הזרוע הצבאית בגדה ופגישתו עם שר המודיעין האיראני עלולים להצביע על פיגועים מתוכנננים כדי לשבש את הועידה הכלכלית בבחריין.

הערכת המודיעין הישראלי היא כי איראן עלולה ליזום פרובוקציה באחד מגבולות ישראל כדי להחריף את המשבר עם ארצות הברית.

המשטר האיראני לא מצליח להתמודד עם הסנקציות החריפות שהטילה עליו ארצות הברית וסביר כי הוא ירצה לאלץ את האמריקנים לבחון מחדש את הסנקציות האלה, אחד התרחישים שמעלים המודיעין הישראלי וגם גורמי מודיעין במערב הוא שהאיראנים ינסו ליזום פרוקבוקציה באחד מגבולות ישראל.

לא ניתן לדחות על הסף את ההערכות האלה שבודאי נשענות על מודיעין מוצק, במיוחד אם ניתן להן פרסום יזום כדי לאותת לאיראנים :" שימו לב, אנו יודעים מה אתם זוממים".

אותי מדאיג המצב בשטחים והביקור האחרון של משלחת חמאס בטהרן לפני כמה ימים שלא תפס את ההתעניינות התקשורתית.

על פי דברים שאמר אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון ב-16 ביוני לערוץ "אל-מיאדין" המזוהה עם חזבאללה, הביקור התקיים במסגרת ההתיעצויות כיצד להתמודד עם "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

המשלחת של חמאס בראשותו של צאלח אלערורי, סגן ראש הלשכה המדינית של הארגון נפגשה ב-16 ביוני עם שר המודיעין האיראני סייד מחמוד עלווי.

בין חברי המשלחת היו גם חוסאם בדראן חבר הלשכה המדינית,אוסאמה חמדאן ועלי ברכה חברי המשרד לקשרים ערבים ואסלאמיים ואחמד עבד אלהאדי.

מה שמעניין בביקור הזה הוא שבראשו עמד צאלח אלערורי שהינו בין היתר המתאם בין חמאס לאיראן ולחזבאללה וגם ראש הזרוע הצבאית בגדה.

משרדו ומגוריו של אלערורי ממוקמים במעוז חזבאללה בשכונת א-דאחיה בבירות לא רחוק  ממשרדו של זיאד נח'אלה ראש ארגון הג'יהאד האסלאמי.

בתוקף תפקידו של צאלח אלערורי כראש הזרוע הצבאית של חמאס הוא אחראי גם על הפעלת החוליות "הרדומות" של הארגון בשטחי הגדה.

סמיכות הביקור של משלחת חמאס בטהרן לכינוס הפסגה הכלכלית בבחריין בשבוע הבא, שהינה השלב הראשון ב"עסקת המאה", מעידה על כך שהאיראנים דנים עם חמאס בדרכים לשבש את "עסקת המאה", לדברים האלה רמז אחמד עבד אלהאדי בדבריו לערוץ אלמיאדין הלבנוני.

יתכן בפגישה עם שר המודיעין האיראני תואמו פיגועים נגד ישראל מגבול רצועת עזה או באמצעות הפעלת חוליות "רדומות" בשטחי הגדה לפגיעה בחיילי צה"ל במחסומים או במתנחלים ישראלים הנעים על הצירים לקראת כינוס ועידת בחריין.

איראן ניסתה "לחמם" את הגבולות עם ישראל ובתוך השטחים לקראת "יום ירושלים העולמי", המצויין כל שנה בשבוע האחרון של חודש רמאדאן, באמצעות הסתה נגד ארה"ב וישראל, העובדה שהסיסמא של "יום ירושלים העולמי" השנה היתה "תבוסת עסקת המאה וביסוס העניין הפלסטיני" מעידה על המוטיבציה של איראן לפגוע בארה"ב ובישראל ולרפד את תוכנית השלום האמריקנית החדשה.

את הועידה הכלכלית בבחריין מובילים שתי אויביות של איראן, סעודיה ובחריין, ביחד עם הצוות האמריקני בראשותו של ג'ראד קושנר, יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ.

פגיעה בישראל לקראת כינוס הועדיה בבחריין ובמהלכה היא פגיעה גם בארה"ב ואיתות לעולם הסוני כי איראן השיעית מובילה את ההתנגדות ל"עסקת המאה" האמריקנית והיא זו ששומרת על ירושלים ומסגד אלאקצא.

לצאלח אלערורי יש את הידע בהפעלת החוליות "הרדומות" בשטחי הגדה לביצוע פיגועים, כך הופעלה החולייה של בני משפחת ברגותי מהכפר כובר ליד רמאללה שעשו את הפיגועים בצומת עופרה ובצומת גבעת אסף בחודש דצמבר בשנה שעברה שבהם נהרגו 2 חיילי צה"ל ותינוק ישראלי ונפצעו עוד 7 בני אדם.

לכן במקביל לעירנות של צה"ל בגבולות ישראל בצפון ובדרום צריך לתת גם את הדעת לקראת השבוע הבא על נקיטת אמצעי ביטחון במחסומי צהל ובצירים הראשיים בגדה, סביר להניח כי ארגון חמאס לא יסתפק רק בהפגנות, שמתכננת תנועת פת"ח בהוראתו של מחמוד עבאס  בשטחי הגדה ,וינסה להוציא פיגועי ראווה שיאפילו על הכינוס הכלכלי בבחריין.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי