הצביעות של הרש"פ

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חושש מעימות עם מדינות ערב שהשתתפו בועידת בחריין ומציג מצג שווא של ניצחון פלסטיני מול ארה"ב.
ועידת בחריין קידמה את הנורמליזציה הגלויה בין ישראל למדינות ערב למורת רוחו של מחמוד עבאס שתולה תקוות בחילופי שלטון בישראל אחרי הבחירות.
הועידה הכלכלית בבחריין הסתיימה ואט אט מתגלים פרטים על התנהגותה של הרש"פ והעומד בראשה במהלך הועידה ומאחורי הקלעים.
יו"ר הרש"פ מנסה להציג בפני הפלסטינים תמונה מעוותת של ניצחון ומתגאה בכך שהרש"פ הצליחה להביא לכך שמדינות ערב השתתפו בדרג זוטר בלבד בועידה ובכך שהרש"פ עמדה איתן ואמרה "לא" לממשל טראמפ.
אולם, האמת היא שמחמוד עבאס נכנס לעימות חסר סיכוי מול ממשל טראמפ ומול מדינות ערב בכל הקשור לועידה הכלכלית בבחריין, העימות המדיני הזה עלול היה לגרום נזק גדול מאוד לפלסטינים אך מחמוד עבאס התקפל וניסה בצביעות האופיינית לו שלא להתעמת עם מדינות ערב שצפצפו עליו ושלחו נציגים לועידה במנאמה בירת בחריין.
כדי להימנע מעימות עם ממלכת בחריין שאירחה את הועידה, הורתה הרש"פ בחשאי לשגרירה במנאמה טה מוחמד עבד אלקאדר לצאת לחופשת קיץ בזמן כינוס הועידה כדי שיראה כאילו היא החזירה אותו לרמאללה במחאה על כינוס הועידה.
במהלך כינוס הועידה בבחריין פרסם מחמוד עבאס הודעה לאמצעי התקשורת שבה שיבח את תפקידה של סעודיה ותמיכתה בבעיה הפלסטינית ואחר כך שוחח בטלפון עם עבדאללה מלך ירדן ושיבח גם אותו על תמיכת הממלכה האשמית בפלסטינים.
גורמים בכירים בפת"ח מסבירים את התנהגותו הצבועה של מחמוד עבאס בכך שהוא הבין ברגע האחרון שאם הוא יתעמת עם מדינות ערב שהשתתפו בועידת בחריין מי שיסבול מכך הם הפלסטינים,"ישנם עשרות אלפי פלסטינים שעובדים במדינות המפרץ ואיננו רוצים שהם יפגעו ויפסידו את מקור פרנסתם" הסביר גורם בכיר בפת"ח.
חשש נוסף של יו"ר הרש"פ היה שמדינות ערב עלולות לחזור בהן מתמיכה במתן רשת ביטחון כלכלית ברש"פ בגלל מצוקתה הכספית הקשה אם יגלה סימנים של כפיות טובה.
נסיכות עומאן הפתיעה את הרש"פ כשהודיעה כי בקרוב תפתח שגרירות ברמאללה, לכאורה אמור היה מחמוד עבאס  לשמוח על הצעד הזה, אך גורמים בפת"ח אומרים כי הוא חושש שהמהלך העומאני כלפי הרש"פ נועד לרכך את המכה הקשה שתבוא בהמשך והיא פתיחת נציגת של עומאן בישראל בהמשך לביקורו המוצלח של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעומאן לפני כמה חודשים.
הועידה הכלכלית בבחריין היא הצלחה ישראלית מכיוון שהיא מהווה צעד נוסף לנורמליזציה גלויה בין ישראל למדינות ערב על אפם וחמתם של הפלסטינים, למרות שלא הייתה בה נציגות רשמית של ישראל, השתתפו בה בגלוי אנשי עסקים ישראלים, נציגי התקשורת הישראלית סיקרו אותה ממנאמה באופן חופשי ושר החוץ של בחריין התראיין באמצעי התקשורת הישראלים והודיע כי "ישראל היא עובדה קיימת על המפה" ואף נפגש לעיני המצלמות עם חברת הכנסת לשעבר ציפי לבני.
ג'ראד קושנר, יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, לא הצליח להביא אמנם את נציגי הרש"פ לועידת בחריין אך לעומת זאת הצליח לקרב עוד יותר את מדינות ערב לישראל,קושנר לא הזכיר כלל בדבריו בועידה את הרש"פ הוא דיבר באופן כללי על הפלסטינים וברש"פ חוששים כי זה סימן לעתיד הצפוי לבוא, דהיינו עקיפה מוחלטת של הרש"פ והעומד בראשה ואולי גם ניסיון אמריקני-ישראלי להחליף את מחמוד עבאס.
בהיעדר יכולת להתעמת עם מדינות ערב שהשתתפו בועידת בחריין, עושה עתה מחמוד עבאס "הפגנת שרירים" ומנסה לעצור את חברי משלחת אנשי העסקים הפלסטינים שהשתתפה בדיונים בועידת בחריין.
אחד מאנשי העסקים הפלסטינים שהשתתפו בועידת בחריין סיפר לי שארה"ב התחייבה בפניהם כי היא תספק להם הגנה וכי לא יאונה להם כל רע, החובה מוטלת גם על ישראל לפעול כדי לסכל את הוראתו של מחמוד עבאס למנגנון המודיעין הכללי של מאג'ד פרג' לפגוע בהם, יש להפסיק לאלתר את הנסיונות להתנכל להם, גם בתחומי מדינת ישראל,יו"ר הרש"פ עושה זאת כדי להציל את כבודו מהתבוסה המדינית שספג בבחריין.
מחמוד עבאס מזגזג בעוד תושבי השטחים צפו בעיניים כלות כיצד הערוצים הישראלים משדרים את דיוני הועידה ממנאמה כולל את ריקודי "עם ישראל חי" בבית הכנסת היהודי במנאמה בהשתתפות ג'ייסון גרינבלט, שליח הממשל למזה"ת.
מחמוד עבאס נכשל בארגון ההפגנות בשטחי הגדה נגד ועידת בחריין,המצב הכלכלי של הפלסטינים ממשיך להיות קשה, עשרות אלפי פקידים מקבלים רק 50 אחוזים ממשכורתם, המחלוקת עם חמאס נמשכת ללא יכולת ורצון להגיע לפיוס לאומי ויו"ר הרש"פ מתעלם מכך שמדינות ערב תקעו בסכין בגבו ונענו להזמנת הממשל להגיע לועידת בחריין.
הצביעות של מחמוד עבאס אולי תסייע לו להמשיך ולשרוד על כסאו אך מרבית תושבי השטחים מבינים כי הוא הגיע למבוי סתום ואין לו שום בשורות עבורם, עכשיו מנסה מחמוד עבאס לקנות זמן בתקווה שהבחירות הקרובות יביאו לחילופי שלטון בישראל.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי