שחיקת ההרתעה מול חמאס

ישראל מתקרבת למבצע צבאי נרחב ברצועת עזה בגלל המשך הטרור מצד חמאס והג'יהאד האסלאמי.
הצורך בשיקום ההרתעה הישראלית הפך לדחוף ביותר והוא חייב להתחיל בהעברת מסר ברור להנהגת חמאס כי אין לה חסינות.
מלחמת ההתשה בגבול רצועת עזה נמשכת, המדיניות הביטחונית הישראלית מקבלת בשנה האחרונה ציון גרוע, במבחן התוצאה ההרתעה של ישראל נשחקה ואין מדיניות ברורה של הכרעה.
בסוף השבוע שעבר גברו ההערכות ברצועת עזה כי יתכן וישראל תפתח בקרוב בפעולה צבאית רחבה נגד הארגונים הפלסטינים בעזה מסיבות פוליטיות של ראש הממשלה בנימין נתניהו שמעוניין בדחיית הבחירות הצפויות בספטמבר למועד בלתי ידוע נוכח בעיותיו המשפטיות והפוליטיות.
בישיבת הממשלה ב-30 ביוני דחה ראש הממשלה נתניהו את הביקורת על המדיניות כלפי הטרור מרצועת עזה ואמר: " אנו מבינים את מצוקת תושבי העוטף ופועלים להקל עליהם ככל האפשר, בשבוע שעבר הפעלנו סנקציות על חמאס ואם נצטרך נפעיל אמצעים קשים בהרבה ויתכן שנאלץ לצאת למבצע צבאי רחב היקף".
לכך יש להוסיף את כישלון הבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס אשר הושגו באחרונה מחדש בתיווך של המודיעין המצרי ושליח האו"ם למזה"ת ניקולאי מלדאנוב.
ארגון חמאס, איננו מונע, למרות התחיבויותיו, את שיגור בלוני התבערה והנפץ לעבר ישראל במסגרת מסע ההונאה שלו מול ישראל והמתווכים, אולם למעשה מה שמסתתר מאחורי ההפרות של הבנות הרגיעה הוא מדיניות של חמאס לייצר מנוף לחץ קבוע על ישראל באמצעות שריפת שדות עוטף עזה, ארגון חמאס הרגיל את ישראל כי הוא שולט בגובה הלהבות, ברצותו הוא מעלה אותן וברצונו הוא מורידן, אבל הוא שומר על אש קבועה של טרור מאז החלה מלחמת ההתשה במרץ 2018.
טלאל אבו זריפה, חבר בלשכה המדינית של ארגון החז"ד מסר כי משלחת של המודיעין המצרי תגיע באמצע השבוע לרצועת עזה כדי לנסות ולייצב את הבנות הרגיעה.
המצרים מודאגים מאפשרות קריסת הבנות הרגיעה שהושגו בשבוע שעבר, בארגון חמאס טוענים כי ישראל אחראית להסלמה האחרונה בשיגור בלוני התבערה לעבר ישובי עוטף עזה בגלל שהפסיקה את העברת הדלקים לרצועה וצמצמה את מרחב הדיג בחופי רצועת עזה.
גורמים מצרים וגורמים של האו"ם הודיעו ביום שישי שעבר על הגעה להבנות רגיעה חדשות בין ישראל לחמאס שעל פיהן תחודש אספקת הדלקים לרצועה ויורחב מרחב הדיג בתמורה להפסקת שיגור בלוני התבערה אך מדובר בהמשך מסע ההונאה של חמאס שמשחק את משחקי "החתול והעכבר" עם ישראל, אסור להאמין לו, ניסיון העבר מעיד על כך שאין בכוונתו לשנות את מדיניותו בנושא והוא ימשיך להחזיק את ישראל תחת מנוף לחץ קבוע.
על פי גורמים בחמאס, מה שעומד כעת על הפרק הוא סירובה של ישראל לאפשר הכנסה לרצועה של סכום קבוע כל חודש של 10 מיליון דולר עבור תשלום משכורות לפקידים של חמאס.
מצרים הבטיחה לארגון חמאס כי המשלחת הביטחונית שתשגר השבוע לרצועה תנסה לפתור את בעיית תשלום המשכורות במגעיה עם ישראל כדי לכלול את הסכום בסף 10 מיליון דולר במסגרת הסיוע הכספי הקטארי שמגיע לרצועה מדי חודש.
ההרתעה של ישראל מול רצועת עזה נשחקה לגמרי בגלל רצונה של ישראל להכיל את האירועים בגבול הדרומי כדי להתמודד בהצלחה עם האיומים בחזית הצפון ובמיוחד ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה.
כך הפכה ישראל להיות סחיטה על ידי הנהגת חמאס הפועלת בשיטות מאפיה ומחזיקה את תושבי הדרום כבני ערובה,הזרמת הכסף הקטארי לארגון חמאס באישור ישראל הפכה לדבר שבשגרה מדי חודש, כל עיכוב קטן בהעברתו מיד מביא להתגברות טרור בלוני התבערה ו"טפטוף" רקטות לעבר ישראל.
במסגרת הסחיטה של חמאס והרצון לשמור על שקט יחסי הסכימה ישראל גם במסגרת ההבנות להכניס לרצועת עזה חומרים דו-שימושיים, שבמשך שנים רבות היא אסרה על הכנסתם מסיבות ביטחוניות,בחומרים אלה משתמשת הזרוע הצבאית של חמאס לתעשיית הרקטות ופיתוח אמצעי לחימה והם מסייעים להתעצמות הצבאית חסרת התקדים של חמאס בעיקר בתחום הרקטי.
הבעיה העיקרית בתחום ההרתעה היא שישראל משדרת באופן גלוי לארגון חמאס שהיא איננה מעוניינת בהפלת שלטונו ברצועת עזה בגלל מדיניות הבידול והפרדת הרצועה משטחי הגדה.
בפועל קיבלו מנהיגי חמאס חסינות אישית מישראל, לכן הם אינם חוששים להיכנס לסבבי לחימה חדשים מול ישראל מכיוון שהם יודעים שסבבים אלה יסתיימו בתוך זמן קצר מבלי שיאונה להם ולשלטונם כל רע.
לישראל אין מדיניות שמטרתה לשקם את ההרתעה, היא מגיבה צבאית להתדרדרות המצב הביטחוני בגבול הדרום באופן נקודתי וזמני ואחר כך חוזרת למדיניותה הקודמת שלא לפגוע בשלטון חמאס ברצועה והימנעות מהסלמה גדולה.
הדרך לשקם את ההרתעה הישראלית מתחילה בכך שישראל  צריכה לפגוע במנהיגי חמאס, מהדרג הבינוני ומעלה, כדי להבהיר שלהנהגת הארגון אין שום חסינות וכי המשך הטרור לעבר ישראל יביא לחיסולה.
אפשר לחסל מנהיגים מהנהגת חמאס גם מבלי להפיל את שלטונו ברצועה, המסר הישראלי חייב לעבור כדי שההרתעה תשוקם, כל עוד אין להנהגת חמאס מה להפסיד והיא מרגישה שיש לה חסינות ישראלית הטרור לא יפסק.
.
ً

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי