הדיל יקבע את היורש

בכירי פת"ח ג'בריל רג'וב ומחמוד אלעאלול מנהלים קרב צמוד על השאלה מי יהיה יורשו של מחמוד עבאס.
גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי יו"ר הרש"פ תומך במחמוד אלעאלול כיורשו הזמני וכי רק מי שיבטיח את שלומה של משפחת עבאס ועסקיה יזכה  לסיוע להגיע לכס השלטון.
קרב הירושה על תפקיד יו"ר הרש"פ מתעצם מאחורי הקלעים ובשטחי הגדה אוגרות מליציות מקומיות של הפת"ח אלפי כלי נשק לקראת  מאבק אלים קרוב על כס השלטון בעוד שיורשיו הפוטנציאלים של מחמוד עבאס מנסים להבליט את מעשי השחיתות שלו ושל שני בניו.
מוחמד רשיד, יועצו הכלכלי לשעבר של יאסר ערפאת ומקורבו של מוחמד דחלאן,התראיין בערוץ "צדא" המצרי ב-2 ביולי ודרש ממנגנוני הביטחון של הרש"פ לעצור את יאסר עבאס בנו של יו"ר הרש"פ שהשתתף לטענתו בועידת בחריין.
רשיד טען כי הדבר מעיד על השקר וההונאה של הכנופיה ששולטת ברמאללה שהחרימה את ועידת בחריין, לטענתו, עבאס חתם על עסקאות מסחריות בשולי הדיונים בבחריין-מדוע עוצרים אנשי עסקים פלסטינים שהשתתפו בועידת בחריין ולא את בנו של הראיס? שאל מוחמד רשיד.
גורמים בפת"ח אמרו בתגובה כי דבריו של מוחמד רשיד הם שקר גס.
התחרות בין בכירי פת"ח על תפקיד היורש היא קשה, נראה כי 3 המועמדים המובילים אינם יכולים להסתדר זה עם זה ולהקים "שלישיה שלטונית" (טריאומוירט) עד לעריכת בחירות כלליות בגלל השנאה והיריבות הגדולה בינהם.
מדובר בג'בריל רגו'ב  מזכ"ל תנועת פת"ח, במחמוד אלעלול סגן יו"ר תנועת פת"ח ובגנרל מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי, חביבם של האמריקנים וה-CIA.
לכן, נראה כי זהות היורש הזמני תוכרע על ידי מאבק צבאי בשטח, הראשון שיצליח להשתלט על מבנה המוקאטעה ברמאללה ועל בניני הטלויזיה והרדיו בעיר יכריז על עצמו כיורש הזמני וינסה לפעול במהירות לחיסול מתנגדיו, אין דבר יותר קבוע מאשר מינוי זמני במיוחד כשהמצב בשטחי הגדה והנתק בינה לבין רצועת עזה איננו מאפשר לקיים בחירות חופשיות ודמוקרטיות.
נראה כי הגורם החזק בשטח הנהנה מהתמיכה הגדולה ביותר של פעילי הפת"ח החמושים בגדה הינו ג'בריל רג'וב הנתמך על ידי זיאד הב א-ריח , ראש מנגנון הביטחון המסכל למרות שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איננו בוטח בו.
על פי גורמים בפת"ח, השניים אינם סובלים זה את זה אך ג'בריל רגו'ב שומר על כבודו של הראיס ומקפיד להתחנף אליו בכל הזדמנות, תוך הרעפת שבחים עליו באמצעי התקשורת כדי לקבל ממנו בעתיד את ברכת הדרך לכיסא יו"ר הרש"פ.
רג'וב מתחנף בחשאי גם לבכירים במערכת הביטחון בישראל, הכינוי שלו בשב"כ הישראלי מזה שנים הוא "גבריאל רגב", והוא מבטיח להילחם בטרור ולשמור על התיאום הביטחוני עם ישראל.
המועמד המועדף
אולם נראה כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נוטה דוקא להריץ את מחמוד אלעאלול, סגנו בתנועת פת"ח לתפקיד היורש הזמני.
עצם מינויו של מחמוד אלעאלול לפני כשנה לסגנו של מחמוד עבאס בתנועת פת"ח מעניק לו יתרון קל בקרב הירושה, למחמוד אלעאלול יש היסטוריה של מאבק בישראל, הוא בן 67, יליד העיר שכם שגורש על ידי ישראל לירדן ב-1971 בגלל פעילות חבלנית.
אלעאלול הוא איש הממסד הצבאי של תנועת פת"ח שעסק בפעילות טרור נגד ישראל במסגרת מנגנון "הגזרה המערבית" בראשו עמד ח'ליל אלווזיר (אבו ג'יהאד) ראש הזרוע הצבאית של פת"ח שחוסל ע"י ישראל בתוניסיה.
מחמוד אלעאלול היה חבר המועצה הצבאית של אש"פ, ב-1983 הוא היה אחראי ללקיחתם בשבי של 6 חיילי צה"ל בלבנון ובהמשך לעסקת חילופי שבויים תמורתם שבמסגרתה שוחררו 5000 אלפים עצורים ממחנה "אנצאר" בדרום לבנון ועוד 100 אסירים ביטחוניים מבתי הכלא בישראל.
הוא שימש גם בתפקדי מזכיר הועדה"לענייני האדמה הכבושה" שפיקחה על האינתיפאדה הראשונה, בנו ג'יהאד נהרג מירי כוחות צה"ל באינתיפאדה השניה וחזרתו לשטחים לא הייתה ביחד עם הנהגת אש"פ, היא התעכבה זמן רב ע"י גורמי הביטחון של ישראל אשר לא שכחו את פעילות הטרור שבה היה מעורב מחמוד אלעאלול.
בחודשים האחרונים מוביל מחמוד אלעאלול קו מאוד מיליטנטי נגד ישראל, הוא מתבטא בפורומים פנימיים בחריפות נגד הסכמי אוסלו והתיאום הביטחוני עם ישראל ותומך בחזרה לפעילות טרור.
גורמים בפת"ח טוענים כי הוא המנטור של המחבל זכריה זביידי מג'נין ועורך הדין טארק ברגות שנעצרו בחודש פברואר על ידי השב"כ הישראלי בגלל מעשי טרור חמורים נגד מטרות ישראליות.
למחמוד אלעאלול יש מליציה מקומית של נאמנים בשכם המונה 400 חמושים אך כוחו הצבאי חלש בהרבה מכוחו הצבאי של ג'בריל רג'וב.
עם זאת, אפשר לרכוש את הנאמנות של מליציות מקומיות של הפת"ח הגדה בתמורה לכסף והבטחות לתפקידים בעתיד, הכל עניין של התנהלות פוליטית נכונה, כסף ותמיכה מצדו של מחמוד עבאס.
העסקה
על פי גורמים בכירים בפת"ח, לא רק "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ עומדת על הפרק אלא גם העסקה לאבטחת שלומה של משפחת עבאס.
יו"ר הרש"פ הינו בגיל 84 וסובל מבעיות בריאות קשות, זמנו קצוב והוא יודע זאת, בכל רגע נתון הוא עשוי להיכנס למצב של נבצרות מבחינה רפואית או אף למות.
לכן, מה שמעניין אותו בעיקר הוא איך להבטיח את שלומו ושלום משפחתו והשמירה על האימפריה הכלכלית של שני בניו יאסר וטארק.
על פי הגורמים בפת"ח, מחמוד עבאס סומך יותר על מחמוד אלעאלול כי ניתן לעשות עמו את העסקה, אלעאלול יעשה את הצעדים הדרושים לאבטחת שלומם של בני משפחת עבאס והעסקים שלהם ובתמורה יכשיר עבורו מחמוד עבאס את הדרך לכס השלטון.
יש כנראה כבר כמה סימנים בשטח שמחמוד עבאס נותן למחמוד אלעאלול יד חופשית יותר בניהול ענייני פת"ח אך גורמים במוקטאעה מכחישים כי מחמוד עבאס מתכנן פרישה בקרוב, לדבריהם מדובר בשמועות וספקולציות של ההתמודדים בקרב הירושה ובספינים בלתי אחראיים.
כך או כך, אין מחלוקת בצמרת פת"ח לגבי האינטרס העליון של מחמוד עבאס אשר בנו יאסר צמוד אליו בחודשים האחרונים ועל פיו ישק דבר,רק מי שיספק את הסחורה למשפחת עבאס יוכל להיות הראיס הזמני הבא, כרגע מסומן מחמוד אלעאלול כשותף העיקרי לעסקה.
..
..
.
.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי