איחוד האמירויות מתקרב לישראל ומתרחק מהרש"פ

דאגה ברש"פ מהשתתפות איחוד האמירויות בועידה הכלכלית בבחריין והתקרבותו לישראל.
היחסים בין איחוד האמירויות לרש"פ עכורים והוא מתקרב לישראל בעידוד סעודיה ובניגוד להחלטות  הליגה הערבית.
הועידה הכלכלית בבחריין הסתיימה ללא השתתפות רשמית של נציגי ישראל אך מיד לאחריה יצא שר החוץ ישראל כץ לביקור באבו דאבי במסגרת ועידת האו"ם לעניני סביבה.
בין היתר נפגש השר כץ עם גורם בכיר באיחוד האמירויות, לפגישה שעסקה באיום האיראני ובנושאים אזוריים, והידוק הקשרים הכלכלים בין שתי המדינות בתחומי טכנולוגיה מתקדמת, אנרגיה, חקלאות ומים.
שר החוץ ישראל כץ גם הציע בפגישה את יוזמת "המסילות לשלום אזורי" הכוללת חיבור כלכלי ואסטרטגי של סעודיה ומדינות המפרץ, דרך ירדן, לרשת הרכבות הישראלית ולנמל חיפה בים התיכון.
ביקור שר בכיר ישראלי באיחוד האמירויות העלה עוד יותר את רף המתיחות בין הרש"פ לאיחוד האמירויות בגלל מה שנתפס אצל הפלסטינים כישום תהליך של נורמליזציה גלויה עם ישראל.
בצמרת הרש"פ יש דאגה גדולה מההתקרבות בין ישראל לאיחוד האמירויות, ההשתתפות של איחוד האמירויות בועידת בחריין לצדה של סעודיה, נחשבה לתקיעת אצבע נוספת בעינה של הרש"פ לאור המתיחות בין 2 המדינות, הפלסטינים בטוחים שאיחוד האמירויות תומך ב "עסקת המאה" של טראמפ ובכך שסעודיה תקבל את האפוטרופסות על המקומות הקדושים בירושלים במקום ירדן.
הקרע בין הרש"פ לאיחוד האמירויות נעוץ גם בעובדה שמוחמד דחלאן, אויבו המר של מחמוד עבאס, משמש כיועצו של שליט אבו דאבי ואיחוד האמירויות מקדם מהלכים בעולם הערבי כדי שהוא ירש את מחמוד עבאס בתפקיד יו"ר הרש"פ, כמו כן, השלטונות באיחוד האמירויות  מאיימים לעצור אלפי פלסטינים העובדים בתחומם ואיחוד האמירויות פעיל ברכישות הנדל"ן בעיר העתיקה בירושלים.
ביטוי ליחס העוין של הרש"פ לאיחוד האמירויות נתן נביל אבו רודיינה, יועצו של מחמוד עבאס, כשנשאל בטלוויזיה הצרפתית, בחודש מרץ האחרון, על הצהרתו של אנוואר קרקאש,השר לענייני חוץ של איחוד האמירויות שקרא ל"היפתחות העולם הערבי כלפי ישראל" ואמר כי "היחסים בין מדינות ערב לישראל צריכים לעבור שינוי כדי להשיג התקדמות לקראת שלום בינן לבין ישראל".
"מיהו בכלל? מעולם לא שמעתי עליו" אמר אבו רודיינה.
איחוד האמירויות מסמל בהתנהלותו את המגמה החדשה של מדינות המפרץ להגברת סימני הנורמליזציה עם ישראל ו"הוצאת היחסים עמה מן הארון" בניגוד לעמדת הרש"פ.
בסוף חודש אוקטובר בשנה שעברה, ביקרה באבו דאבי שרת התרבות והספורט מירי רגב ביחד עם משלחת הספורט הישראלית, על פי הזמנה רשמית של נציג איחוד האמירויות, ולאחר שהג'ודוקא שגיא מוקי זכה במדליית זהב נוגן באבו דאבי לראשונה הימנון "התקווה", דבר שעורר סערה בעולם הערבי.
איחוד האמירויות הפסיק כבר לפני כמה שנים את הסיוע הכספי לרש"פ על רקע המתיחות ביחסים בינהן בגלל שהוא מארח בתחומו את מוחמד דחלאן,עכשיו דורשת הרש"פ מהליגה הערבית כי מדינות ערב יממשו את החלטות ועידת הפסגה הערבית בתוניסיה לתת לה רשת ביטחון כלכלית כדי שתוכל לעמוד בפני המצור הכספי של ארה"ב וישראל, ספק גדול אם איחוד האמירויות יתן כסף לרש"פ.
מוקד חיכוך נוסף הינו השתתפותה הצפויה של ישראל בתערוכה הבינלאומית אקספו 2020 שתתקיים בדובאי בשנה הבאה, ישראל תציג בתערוכה את הישגיה בתחום המים, הרפואה, הטכנולוגיה והמדע ואת רוח החדשנות הישראלית.
הפלסטינים זועמים שישראל הוזמנה לתערוכה ונביל שעת', יועצו של יו"ר הרש"פ לענייינים בינלאומיים, מתח על כך ביקורת קשה ואמר כי מדובר ב"טעות גדולה" שמכוונת נגד הבעיה הפלסטינית והעמדות הערביות והאסלאמיות.
איחוד האמירויות מתעלם מהחלטות הליגה הערבית שאוסרת על נורמליזציה גלויה עם ישראל ומהחלטות ועידת הפסגה הערבית, גם מדינות אחרות במפרץ נוהגות באופן דומה, הן יודעות כי ההחלטות האלה הן "חסרות שיניים" וכי האינטרס שלהן לשיתוף פעולה עם ישראל ועם ארה"ב התומכת בה הוא בהרבה יותר חשוב בגלל הסכנות המאיימות עליהן מצד איראן ודאע"ש.
התנאים לנורמליזציה מלאה בין ישראל למדינות ערב מבשילים אט אט, והנתק של הרש"פ מאיחוד האמירויות רק מעודד אותו להמשיך בתהליך הזה, ישראל הופכת לעובדה קיימת במזה"ת שחלק ממדינות ערב כבר משלים עמה, מלבד מצרים וירדן שחתומות על הסכמי שלום עמה, לכן צריך לעודד כל שיתוף פעולה אפשרי עם מדינות ערב כדי להעמיק את הקשרים איתן.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי