השחיתות באונר"א

דו"ח פנימי של האו"ם חושף שורה של שחיתויות חמורות בצמרת אונר"א ומאיים לפגוע בהארכת המנדט של הארגון.
ישראל וארה"ב חייבות לפעול בכל הכוח לסגירתו של הארגון שהסתאב ובמשך עשרות שנים פעל להנצחת הסכסוך הישראלי פלסטיני ואימץ את האידיאולוגיה של אש"פ.
דאגה רבה בהנהגת אש"פ מהיחלשות מעמדו של ארגון אונר"א (סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים הפלסטינים) בעקבות פרשיות השחיתות שהתגלו בו והודעת הולנד ושוויץ על השעיית הסיוע שלהן לארגון.
ערוץ אלג'זירה המשדר מקטאר חשף לפני כמה ימים דו"ח חמור שהוכן על ידי מחלקת האתיקה באו"ם שגילה כי מזכ"ל ארגון אונר"א פייר קרנבול התנהל באופן מושחת וניצל את כוחו לקידום מקורבים ,תוך הזנחת תפקידו, ועריכת נסיעות רהבתניות ברחבי העולם.
בדו"ח נכתב כי המזכ"ל ומקורביו השתמשו במשבר הכלכלי שפוקד את הארגון בעקבות הפסקת הסיוע הכספי האמריקני כתירוץ לריכוז הכוח בידיהם וכי בארגון נוצרה אווירה של מורל נמוך, פחד מנקמנות והתנהלות בריונית ושמירת סודות שהובילה לקריסה של הניהול הסדיר באונר"א.
כמו כן עוסק הדו"ח בנפוטיזם והטרדות מיניות בצמרת הארגון.
הדו"ח הועבר למחלקה לביקורת פנים של האו"ם והחקירה עדיין נמשכת.
שוויץ והולנד עצרו את המימון לאונר"א בסך כ-37 מיליון דולר לשנה עד שהחשדות יתבהרו.
גם שבדיה ונורבגיה יצטרפו כנראה לשוויץ והולנד ויפסיקו את המימון לאונר"א, דבר שיסבך עוד יותר את מצבו הכספי של הארגון.
דובר אונר"א סאמי משעשע האשים את ממשל טראמפ בהפעלת לחצים על המדינות התורמות לאונר"א לאחר שהארגון השתקם בחודשים האחרונים וקיבל תרומות מממדינות ערב ומגופים בינלאומיים , ארה"ב הפסיקה ב 2018 את הסיוע השנתי לאונר"א בסך 360 מיליון דולר.
באונר"א ובהנהגת אש"פ מודאגים מאוד מההתפתחויות שכן בחודש ספטמבר הקרוב, עם פתיחת הדיונים בכינוס השנתי ה-74 של עצרת האו"ם בניו יורק, אמור האו"ם לדון בהארכת המנדט לאונר"א.
גורמים בכירים באש"פ מאשימים את ארה"ב וישראל בהכפשה ובדמוניזציה של אונר"א כדי להביא להפסקת פעילות הארגון באופן שישרת את "עסקת המאה" של טראמפ הגורסת כי יש ליישב את הפליטים הפלסטינים במקומות מגוריהם וכי על המדינות המארחות אותם בשטחן לדאוג לזכויותיהם ולכל מחסורם.
בכינוס מועצת הביטחון ב-22 במאי האחרון קרא ג'ייסון גרינבלט, השליח האמריקני  המיוחד למזה"ת לפרק את אונר"א ולהעביר את סמכויותיו למדינות שמארחות את הפליטים, אחמד אבו הוולי, ראש מחלקת הפליטים באש"פ אמר כי המפסידים הגדולים  ממה שקורה באונר"א הם הפליטים הפלסטינים והזהיר שלא ליפול "במלכודת האמריקנית-ישראלית".
הבעיות בצמרת אונר"א נחשפו במקביל להפגנות הענק של הפליטים הפלסטינים במחנות בלבנון והחשש לפרוץ אינתיפאדה פלסטינית בארץ הארזים בעקבות התנכלות משרד העבודה הלבנוני לפליטים הפלסטינים.
הסכנה להמשך קיומו של אונר"א הינה ממשית, ישראל וארה"ב צריכות לנצל את השחיתות החמורה שנחשפה בצמרת אונר"א כדי להביא להפסקת פעילותו של הארגון ששימר ומנסה להנציח את בעיית הפליטים הפלסטינים כדי למנוע מציאת פיתרון מדיני כלשהו לבעייתם ומימוש האידיאולוגיה האש"פית בדבר "זכות השיבה" של הפליטים על פי החלטה 194 של האו"ם, דהיינו החזרת 5 מיליון פליטים לתחומי מדינת ישראל.
עכשיו מסתבר כי צמרת אונר"א עסקה בנוסף לשימור מעמד פליטות מדומה של מאות אלפי פלסטינים גם בשחיתות כשהיא מנתבת את הכספים הרבים של הארגון אליה כדי שראשיו יהנו מהם באופן אישי ולא לרווחת הפליטים הפלסטינים.
אסור שמדינות העולם ימשיכו לממן ארגון כזה מושחת ויש לפעול לכך שהארגון יסגר והכספים המשמשים לסיוע יועברו באופן הדרגתי לנציבות האו"ם לפליטים.
חודש ספטמבר הינו חודש חשוב שבו תדון העצרת הכללית של האו"ם בהארכת המנדט של אונר"א, הנשיא טראמפ אמור לפרסם בו את החלק המדיני שיעסוק ב"עסקת המאה" ובמחציתו השניה יתבררו תוצאות הבחירות בישראל.
גורמים אלה אמורים להשפיע על גורלם של הפליטים הפלסטינים, אסור לישראל להחמיץ את ההזדמנות והיא צריכה לפעול בכל הכוח לנטרולו של ארגון אונר"א שרק מפריע לקידום הסדר מדיני באזור והפך לארגון מסואב ופגום מבחינה מוסרית.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי