מצרים מציעה מתווה חדש ל "עסקת המאה"

מצרים הציעה לשליח האמריקני ג'ראד קושנר כי תוכנית "עסקת המאה" תאמץ את יוזמת השלום הערבית לאחר שתעבור עדכון והתאמה למציאות היום לאור השינויים שחלו באזור.
לאור ההתנגדות הערבית ל "עסקת המאה", הנשיא טראמפ יחליט בקרוב אם לזמן מפגש פסגה בקמפ דיוויד או לדחותו עד לאחר הבחירות בישראל.
ביקורו של ג'ראד קושנר, יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, במזרח התיכון הסתיים ללא המולה תקשורתית מיוחדת,קושנר ביחד עם צוות השלום האמריקני החל את ביקורו בסעודיה שם פגש את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, אחר כך נסע לירדן לפגישה עם המלך עבדאללה.
התחנה הבאה הייתה בישראל לפגישה בירושלים עם ראש הממשלה נתניהו, מישראל המריא לקהיר לפגישה עם הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי ומשם טס למרוקו שבה נפגש ברבאט עם שליט אבו דאבי מוחמד בן זאיד אל-נהיאן ועם שר החוץ של עומאן יוסף בן עלווי.
על פי גורמים אמריקנים, מטרת הסיור הייתה לקדם את החלק הכלכלי של "עסקת המאה" שהוצג בועידה הכלכלית בבחריין וגם להשיג את הסכמת מנהיגי מדינות ערב המתונות להשתתף בועידת שלום מיוחדת שתתקיים בחודש ספטמבר הקרוב בקמפ דיוויד שבה יציג הנשיא טראמפ את החלק המדיני של "עסקת המאה".
בתום הביקור של קושנר באזור החלו לדלוף פרטים לתקשורת הערבית על תוכן ביקורו, אמצעי התקשורת בירדן ידעו לדווח , למרות שלא פורסמה הודעה רשמית בנושא על ידי בית המלוכה, כי המלך עבדאללה הביע שוב את התנגדותו לתוכנית "עסקת המאה" והדגיש כי ירדן שלא תקבל שום תוכנית שלום מלבד תוכנית שתדבר על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה היא מזרח ירושלים.
ירדן מודאגת מאוד ממתווה "עסקת המאה" שעדיין לא פורסם ולמלך עבדאללה יש חששות כבדים כי הנשיא טראמפ סיכם עם מנהיגי סעודיה כי האפוטרופסות של ירדן על המקומות הקדושים בירושלים תועבר לסעודיה במסגרת "עסקת המאה", דבר שסותר את הכתוב בהסכם השלום בין ישראל לירדן מ-1994.
מקור ירדני מסר לעיתון "ראי אליום" ב-1 באוגוסט כי ההנהגה הירדנית הבהירה לקושנר כי על פי הדיווחים באמצעי התקשורת על תוכנה של "עסקת המאה",  נראה כי תוכנית "עסקת המאה" תביא ל" שלום דמיוני וצולע שהדורות הבאים לא יקבלו אותו".
ההנהגה הירדנית הזהירה כי תוכנית "עסקת המאה"  איננה לוקחת בחשבון את "ההיסטוריה של הסכסוך ואת העובדה ש-60 אחוזים מבני העם הפלסטיני נולדו תחת הכיבוש הישראלי בשטחי 67 וחיים בתסכול".
על פי מקורות ירדנים, המלך עבדאללה ידע כי ממשל טראמפ עומד לנסות ולקדם את תוכנית "עסקת המאה" באמצעות מפגש פסגה בקמפ דיוויד ולכן הזעיק לפני 10 ימים לעמאן את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כדי להתייעץ עמו.
העמדה המצרית
נראה כי הפגישה של ג'ראד קושנר עם נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי הייתה חשובה במיוחד.
עיתון "אלערב" היוצא לאור בלונדון דיווח ב-2 באוגוסט  מפי גורמים מצרים כי קושנר ניסה להפיג את חששותיו של הנשיא א-סיסי מ "עסקת המאה" ולשכנע אותו להפעיל לחץ על הרש"פ להשתתף בפסגה בקמפ דיוויד בחודש ספטמבר ללא קשר לגבי הסכמתה על מה שיוצג בהמשך.
העמדה המצרית הייתה כי אין למצרים התנגדות להשתתף בכל ועידה שתעסוק בתהליך השלום במזה"ת וכי חשוב שהפלסטינים ישתתפו בועידה הזו, אולם, לפני ועידת הפסגה יש לנסח מחדש את יוזמת השלום הערבית ולפרט אותה באופן שהיא לא תהייה רק מסמך עקרונות אלא מסמך מפורט לגבי נושאי הליבה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני.
ההנהגה המצרית הדגישה גם בשיחות עם קושנר וצוותו כי מצרים רוצה את חסות הליגה הערבית למפגש הפסגה בקמפ דיוויד ואת הסכמת הפלסטינים.
כזכור, מצרים שלחה נציגות  בדרג זוטר לועידה הכלכלית בבחריין בניגוד לעמדת הפלסטינם שדרשו ממדינות ערב להחרים את הועידה, מצרים איננה רוצה להסתכסך עם ממשל טראמפ בגלל שהיא זקוקה לסיוע הכלכלי והביטחוני של ארה"ב, אך היא מארגנת לעצמה עכשיו מעין שכפ"ץ ודורשת כי תוכנית "עסקת המאה" תכלול את יוזמת השלום הערבית בצורה מפורטת, דהיינו את פתרון 2 המדינות כפי שדורשים הפלסטינים.
באופן מעשי, פירוש ההצעה המצרית הוא שהליגה הערבית צריכה להתכנס כדי לדון בעדכון יוזמת השלום הערבית משנת 2002 ולהתאים אותה לתנאים שהשתנו, אך הבסיס שלה ישאר הקמת מדינה פלסטינית בקווי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים.
על פי מקורות מצרים, הנשיא א-סיסי הבהיר לג'ראד קושנר כי מצרים מתנגדת בתוקף שחצי האי סיני יכלל בתוכנית "עסקת המאה" כמקום מגורים אפשרי לפליטים הפלסטינים מרצועת עזה או מלבנון.
אין כרגע מידע אם הממשל נחוש לקיים את ועידת הפסגה בקמפ דיוויד כדי להציג את החלק המדיני של "עסקת המאה" לפני הבחירות בישראל, הרש"פ ממשיכה בקו לוחמני נגד התוכנית האמריקנית ואף הודיעה על הפסקת ההסכמים עם ישראל.
ארה"ב לא אישרה באופן רשמי כי בכוונתה לקיים את מפגש הפסגה בקמפ דיוויד, הנשיא טראמפ יעשה הערכת מצב לאור תוצאות ביקורו של ג'ראד קושנר במזה"ת ורק אז תתקבל ההחלטה אם לשגר הזמנות למנהיגי ערב למפגש פסגה בקמפ דיוויד לפני הבחירות בישראל או לדחותו עד לאחר הבחירות. 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי