הרש"פ מנסה למחוק את הסכם אוסלו

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה הודיע כי הרש"פ איננה מקבלת עוד את חלוקת שטחי הגדה ל-3 אזורים כפי שנקבע בהסכמי אוסלו וכי כל השטח הינו של המדינה הפלסטינית.
הרש"פ מתכוונת להשתלט על שטחים בגדה באורח חד צדדי וישראל חייבת להזהיר את הרש"פ כי הדבר הינו הפרה חמורה של הסכם אוסלו ויגרור תגובות חריפות מצדה.
עשרה ימים חלפו מאז פירסם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס את החלטת ההנהגה הפלסטינית להפסיק את ההסכמים עם ישראל, הוא הקים ועדה שתגיש לו המלצות לקביעת המנגנונים לכך והעמיד בראשה את צאיב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"פ.
עד עכשיו קיימה הועדה ישיבה אחת בלבד בראשותו של מחמוד עבאס והודיעה כי הוטל איפול על תוכן הדיונים והוא ישאר חשאי.
בשטח עצמו, נמשך בינתיים התיאום הביטחוני עם ישראל שהינו חלק חשוב של הסכמי אוסלו וגם לא חלו שינויים עד כה בהסכם הכלכלי בין ישראל לרש"פ (הסכם פאריז).
אולם, יש לשים לב לדברים החמורים שאמר ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה בפגישה ב-4 באוגוסט עם בעלי הבתים שנהרסו ע"י ישראל בואדי אלחומוס באזור הכפר צור באהר בדרום ירושלים.
"ישראל איננה מכבדת שום הסכם שנחתם עמה ומתייחסת לכל השטחים הפלסטינים הכבושים כשטחי C, לכן,אנו נתייחס לכל השטחים השייכים למדינת פלסטין כאזורי A כולל מזרח ירושלים הכבושה"- הבהיר א-שתייה.
מאז היכנסו לתפקידו לפני כמה חודשים מוביל א-שתייה, על פי הנחיית יו"ר הרש"פ, קו קיצוני נגד ישראל ותהליך של התנתקות ממנה. 
משמעות דבריו של ראש הממשלה הפלסטיני א-שתייה היא שמבחינת הרש"פ ,בטלה ומבוטלת חלוקת השטח שנעשתה בגדה, על פי הסכמי אוסלו, שטח A על פי ההסכמים הוא שטח בשליטה מלאה אזרחית וביטחונית של הרש"פ, שטח B הוא שטח בשליטה ביטחונית ואזרחית משותפת עם ישראל ואילו שטח C הינו שטח בשליטה ביטחונית ואזרחית מלאה של ישראל.
על פי הסכמי אוסלו, לרש"פ אין שום סמכויות במזרח ירושלים וכל פעילות שלטונית שלה במזרח העיר נחשבת להפרה בוטה של ההסכם.
עד כה הדרג המדיני-ביטחוני בישראל לא הגיב לדבריו של א-שתייה.
בעקבות החלטת הקבינט הביטחוני של ישראל לאשר בניית 700 יחידות דיור לפלסטינים בשטחי C, הודיעה הרש"פ ב-3 באוגוסט כי בכוונתה לאשר אישורי בניה בשטחי C שעל פי הסכמי אוסלו הם בשליטה ביטחונית ואזרחית מלאה.
שר השלטון המקומי מג'די צאלח אמר כי "החלו תוכניות מתאר בכל האזורים ללא קשר לסיווגים הישראלים (לשטח).
הוא הבהיר כי הרש"פ תפעל להעניק אישורי בניה בכל שטחי הגדה המערבית בהתאם לקצב גידול האוכלוסין ולא לבנות לפי חלוקת האזורים ע"י ישראל, הוא ציין כי האיחוד האירופי הסכים לביצוע פיתוח באזור אלא שישראל מונעת זאת.
נראה כי נוכח הכוונה האמריקנית לפרסם בקרוב את   "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, החלה הרש"פ בתהליך של התנתקות מישראל ומההסכמים עמה, פירוש הדבר כי כל ניסיון בניה של בתים בשטחי B ו-C בניגוד להסכמי אוסלו עלול להביא להתנגשויות בשטח בין צה"ל לאזרחים הפלסטינים הבונים ואולי גם בין כוחות צה"ל לבין כוחות הביטחון הפלסטינים.
הרש"פ מנסה באמצעות החלטות אלה להשתלט באורח חד צדדי על שטחים בגדה ולקבוע עובדות בשטח שלא באמצעות משא ומתן תוך הפרה בוטה של הסכמי אוסלו.
המדיניות החדשה של מחמוד עבאס להתנתקות כלכלית מישראל והידוק הקשרים הכלכליים עם מדינות ערב נועדה להפעיל לחץ על ישראל ולאותת לה ולארה"ב כי הרש"פ בדרך להקמת מדינה עצמאית למרות התנגדותן.
ראש הממשלה הפלסטיני א-שתייה יצא לירדן ועיראק שם חתם בחודש שעבר על שורה של הסכמים כלכליים בתחומי המסחר, הבריאות, האנרגיה ואוצרות הטבע, הרש"פ גם הפסיקה להעביר חולים לטיפול בבתי החולים בישראל כדי לגרום לירידה בהכנסות של בתי החולים בארץ.
בקרוב מתכנן ראש הממשלה א-שתייה לצאת גם למצרים לשם חתימה על הסכמים כלכליים.
נראה כי הרש"פ מתחילה בתהליך הדרגתי של הינתקות מישראל מבלי לפגוע כרגע בתיאום הביטחוני ומנסה לשתף פעולה עם מדינות ערב מבחינה כלכלית במקום עם ישראל.
גם משבר כספי המסים שישראל גובה עבור הרש"פ מדי חודש עדיין לא נפתר, הרש"פ מנסה לאלץ את ישראל להפסיק לקזז מכספי המיסים את הכסף שהיא מעבירה למשפחות המחבלים והשהידים.
אסור לישראל להירדם בשמירה והיא צריכה להזהיר כבר עכשיו את הרש"פ בפומבי כי התעלמות חד צדדית מחלוקת שטחי הגדה על פי הסכמי אוסלו ל- 3   אזורים היא חמורה והיא תביא לתגובות ישראליות חריפות בשטח והטלת סנקציות על הרש"פ ובכיריה, אסור לאפשר לרש"פ לקבוע עובדות בשטח שישפיעו על המעמד הסופי של שטחי הגדה.
.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי