"הזאבים הבודדים" וההסתה

טרור המחבלים הבודדים התעורר במזרח ירושלים ובשטחי הגדה על רקע האירועים בהר הבית ובגלל הסתה דתית ארסית.
מדובר בתופעה שקשה להתמודד עמה מבחינה מודיעינית והיא עלולה להתגבר לקראת "חגי תשרי" ופרסום "עסקת המאה".
שוב תוקפת אותנו תופעת  טרור היחידים או טרור
"הזאבים הבודדים", החל מרצח חייל צה"ל דביר שורק ז"ל באזור גוש עציון ועד לפיגוע הדריסה ליד הישוב אלעזר באותו האזור עצמו.
את שיטת "הזאבים הבודדים" הגה אבו מוצעב א-סורי, מבכירי הג'יהאד העולמי, בספר שפורסם ב-2004 שבו הוא מדבר על יצירת תאי טרור קטנים ועצמאיים, של מחבל בודד או כמה מחבלים, הפועלים ללא תלות בשום ארגון טרור.
הדבר הזה מאפשר להם לבצע פעולות טרור במפתיע, מבלי שיאותרו מראש על ידי מנגנוני הביטחון באזור שבו הם פועלים, מה שמזין אותם הוא דלק ההסתה האסלאמית הקיצונית והם רואים את עצמם כמגינים על האסלאם ועל סמליו, במקרים האחרונים שלנו מדובר על מסגד אלאקצא שהוא המקום השלישי בחשיבותו בדת האסלאם אחרי מכה ומדינה.
הזעם הפלסטיני במזרח ירושלים ובשטחי הגדה החל לגאות בשבועות האחרונים כתוצאה מאירוע הריסת הבתים בואדי חומוס על ידי ישראל, המראות הקשים של ההריסה הפכו לטראומה אצל הפלסטינים והלחץ ברחוב גבר על יו"ר הרש"פ לנקוט בפעולה כלשהי, מחמוד עבאס הודיע על הפסקת ההסכמים עם ישראל, כמעט חודש חלף מאז הודעתו ושום דבר לא נעשה בפועל חוץ מהצהרות על הקמת ועדה מיוחדת שתגיש המלצות בנושא.
המאבק על הר הבית
אולם, הנפץ שדחף כמו כל פעם את "הזאבים הבודדים" לפעול היה המצב בהר הבית.
תנועת חמאס אף הודיעה על כך בהודעה שפירסמה ב-16 באוגוסט.
בהודעה נאמר:
"הזעם הגובר בקרב עמנו ופעולות הדקירה והדריסה בירושלים ובגדה הכבושות הן תגובה על הפריצות החוזרות ונשנות למסגד אלאקצא ופשעי הכיבוש הנמשכים ותוכניות ההריסה והיהוד."
מערכות ההסתה של חמאס, ירדן והרש"פ ממוקדות בתקופה האחרונה בנעשה בהר הבית על רקע התקרבות מועד ההכרזה על החלק המדיני של "עסקת המאה", ירדן חוששת שהתוכנית המדינית האמריקנית החדשה תגזול ממנה את המעמד המיוחד שיש לה כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים, על פי הסכם השלום עם ישראל מ-1994, ותיתן אותו לישראל או לסעודיה, זוכרים את הבלוגר הסעודי שהותקף על ידי פלסטינים בעת שביקר בהר הבית?
הרש"פ וחמאס חוששת כי ישראל תנצל את התוכנית האמריקנית לחלק את מתחם הר הבית ולהקים במקום בית כנסת, תותר כניסה חופשית של יהודים למתחם, לא כמבקרים, והמתחם כולו יפעל בהסדר דומה לזה שבו פועלת מערת המכפלה לאחר הטבח שעשה ברוך גולדשטיין ב-1994.
ההצהרה של גלעד ארדן, השר לביטחון הפנים, ב-13 באוגוסט בדבר הצורך לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית הסעירה את העולם הערבי ותנועת חמאס, ירדן והרש"פ קפצו על המציאה כדי ללבות את ההסתה נגד ישראל כאילו שהיא עומדת להשתלט על מסגד אלאקצא "שנתון שוב בסכנה".
ארדן אמר כי "יש עוול בסטטוס קוו שקיים בהר הבית מאז 1967 וצריך לשנות אותו כדי שיהודים יוכלו בעתיד להתפלל גם על הר הבית שהוא המקום הכי קדוש לעם היהודי".
הצהרת ארדן משתלבת עם הטענה הירדנית פלסטינית בנושא המאבק על מתחם שער הרחמים בהר הבית, ירדן והרש"פ טוענות כי ישראל מתכננת להקים במקום בית כנסת ולכן היא נאבקת על סגירת המתחם מחדש ומתנגדת להקמת מסגד בתוכו.
לכך יש להוסיף את הגדלת מספר המבקרים הישראלים בהר הבית בצורה משמעותית, דבר שהפך לעימות יומיומי ונושא קבוע במערכת ההסתה הפלסטינית, השנה הגיעו להר הבית בתשעה באב 1729 יהודים לעומת 1440 יהודים בשנה שעברה, המאבק הזה הגיע לשיא חדש לאחר שיום תשעה באב חל באותו היום של תחילת חג הקורבן המוסלמי, דבר שהביא להתפרצות אלימה של מתפללים מוסלמים בתוך מתחם הר הבית.
התמונות שהופצו בשטחים ובעולם הערבי של השוטרים מתעמתים עם המתפללים המתפרעים לוו במחאה ירדנית רשמית לממשלת ישראל ובהסתה ארסית ברשתות החברתיות.
חקירת שני המחבלים שחשודים ברצח חייל צה"ל דביר שורק ז"ל נמשכת, תוצאותיה עדיין לא פורסמו אך היא הייתה כנראה גם על רקע שנאה דתית שכן אחד החשודים ברצח היה פעיל חמאס, שני הנערים בני ה-14, נסים אבו רומי וחמודה א-שיח' מהכפר עייזרייה במזרח ירושלים שעשו את פיגוע הדקירה בשער השלשלת בעיר העתיקה פעלו אף הם כתוצאה ישירה של מערכת ההסתה הדתית נגד ישראל בנושא הר הבית, לכן הם הצטיידו מראש בסכינים ותקפו את השוטרים באחד משערי הכניסה להר הבית.
על פי גורמים פלסטינים,המחבל הדורס עלאא הרימי מבית לחם, שדרס בסוף השבוע את נועם ונחום נביס בטרמפיאדה בגוש עציון, היה עבריין שחזר בתשובה והזדהה עם האידיאולוגיה של הגי'האד האסלאמי.
השב"כ הישראלי שעוקב אחרי הרשתות החברתיות לא הצליח לאתר מראש את כוונות המחבלים הבודדים, הם לא השאירו צוואות ושמרו את כוונותיהן הזדוניות עד לרגע הביצוע.
מערכת ההסתה הדתית האסלאמית מגדירה את המחבלים האלה כ"שהידים" שיגיעו היישר לגן עדן ויהנו ממנעמיו, בני משפחותיהם נהנים מכבוד בחברה הפלסטינית כמי שבניהן "הגנו על האסלאם ועל מסגד אלאקצא" והם אף זוכים לקצבה חודשית  מהרש"פ.
הצלחת הפיגועים מעודדת את תופעת החקיינות ולכן הסכנה בעינה עומדת שיהיו בקרוב עוד פיגועים של "זאבים בודדים" שקשה לסכל אותם מראש, לכך יש להוסיף את המצב הכלכלי הקשה במזרח ירושלים ובגדה והתסכול הגובר מהמצב המדיני לקראת "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.
ירי הרקטה מרצועת עזה בסוף השבוע, אחרי תקופה ארוכה שבה לא נורו רקטות לעבר ישראל, נועד לתת רוח גבית  ל"זאבים בודדים" פוטנציאלים ולעודד אותם לצאת לפיגועים, המסר הוא שארגוני הטרור ברצועת עזה עומדים מאחוריהם  ולמרות מאמצי הרגיעה הם פועלים להוצאת אינתיפאדה שלישית במזרח ירושלים והגדה.
מערכת הבחירות בישראל מקשה על האפשרות לרסן פוליטיקאים בכל הקשור להצהרותיהם בעניין הר הבית, אולם, כל הצהרה מתלהמת הינה בבחינת שפיכת דלק על התבערה והיא מנוצלת על ידי חמאס, ירדן והרש"פ להסתה דתית נגד ישראל כאילו "מסגד אלאקצא בסכנה", התחזית הביטחונית איננה מבשרת טובות, לקראת החגים היהודים הקרובים שוב אמורה לגבור תנועת המבקרים הישראלים בהר הבית וגם אמורה להתפרסם "עסקת המאה", דבר שיוביל, בסבירות גבוהה, להתססת הרחוב  הפלסטיני מחדש, במיוחד במזרח ירושלים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי