האם ישוחרר רב המחבלים עבדאללה ברגותי?

עיתון בירדן מדווח על מגעים חשאים בין ישראל לירדן להעברת 6 אסירים ירדנים מהכלא הישראלי כדי שירצו את שארית מאסרם בכלא הירדני.
בין האסירים רב המחבלים עבדאללה ברגותי מראשי הזרוע הצבאית של חמאס המרצה עונש של 67 מאסרי עולם. העברתו לירדן תחשב כפרס לטרור.
עבדאללה ברגותי, בן 47, הינו אחד המחבלים המסוכנים ביותר של ארגון חמאס, בארגון אומרים גורמים יודעי דבר כי הוא הרבה יותר מסוכן מ"המהנדס" יחיא עייאש שחוסל על ידי השב"כ הישראלי בינואר 1996.
ברגותי שנושא אזרחות ירדנית הגיע לשטחי הגדה ב-1999 מכווית, הוא ניצל את השכלתו כמהנדס ליצור מטעני נפץ מתוחכמים והתברג לצמרת הזרוע הצבאית של חמאס בגדה, "עז א-דין אלקסאם".
לאחר מרדף ארוך וממושך הוא נלכד על ידי השב"כ הישראלי, הועמד למשפט ונדון ל-67 מאסרי עולם על רצח 67 אזרחים ישראלים.
בין היתר הוא אחראי לפיגועים הבאים:
2001-פיגוע התאבדות כפול ברחוב בן יהודה בירושלים ועוד פיגוע התאבדות במסעדת "סבארו".
2002-פיגוע התאבדות במועדון "שפילד קלאב" בראשון לציון.
2002-פיגוע התאבדות בקפה "מומנט" בירושלים ופיגוע ברחוב אלנבי בתל אביב.
2002-פיגוע בקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים בירושלים.
ובעוד שורה של פיגועים ברמלה, לוד ובחוות הדלק והגז "פי גלילות".
ארגון חמאס דרש לשחרר את עבדאללה ברגותי במסגרת "עסקת שליט" בשנת 2011, אולם ישראל התנגדה בתוקף ובסופו של דבר חמאס ויתר, במאי 2015 נענש ברגותי על ידי שב"ס והועבר לצינוק לאחר שהתראיין מתוך הכלא לתחנת רדיו בעזה באמצעות מכשיר טלפון סלולארי מוברח.
עכשיו טוענים  מקורות ירדנים כי ממשלת ירדן מנהלת מגעים חשאיים עם ממשלת ישראל על שחרורו ביחד עם עוד 5 אסירים ירדנים שמרצים את עונשם בבתי הכלא בישראל.
העיתון הירדני "אלע'ד" דיווח ב-21 באוגוסט כי גוברים הסיכויים לשחרורם של האסירים הירדנים העצורים בישראל באופן שהם יועברו לירדן ושם ירצו את שארית עונשם בבית כלא ירדני.
על פי הדיווח, נציגים משגרירות ירדן בתל אביב ביקרו את האסירים הירדנים בבית הכלא קציעות שבנגב לפני כחודש ועדכנו אותם לגבי המו"מ החשאי המתנהל להעברתם לירדן.
ראפת ברגותי, אחיו של עבדאללה ברגותי, אמר לעיתון "אלע'ד" כי הוא מברך על ההצעה מכיוון שמשפחתו איננה יכולה לבקרו והפעם האחרונה שהיא ראתה אותו הייתה ב-1998 לפני שנעצר על ידי גורמי הביטחון של ישראל.
הוא ציין כי המשפחה איננה יודעת את שמותיהם של שאר האסירים הירדנים הכלולים בהצעה לעסקה, ככל הנראה מדובר באסירים ביטחוניים.
אין מידע נוסף על מה שמתבשל מאחורי הקלעים, ישראל לא הגיבה על הידיעה בעיתון "אלע'ד", גורמים פלסטינים מעריכים כי העסקה שמנסים לבשל קשורה למשבר במתחם שער הרחמים בהר הבית.
ישראל מנהלת משא ומתן עם ממשלת ירדן כדי למצוא פתרון של פשרה לסוגיית המתחם שנפרץ בכוח על ידי מועצת הווקף המוסלמי לפני כמה חודשים למרות צו בית משפט שהיה בתוקף ולפיו נסגר המתחם מאז שנת 2003.
ממשלת ירדן רוצה לשפץ באמצעות הווקף את מתחם שער הרחמים ולהקים בו מסגד כדי למנוע הקמת בית כנסת במקום, ישראל מכחישה כי בכוונתה להקים בית כנסת בתוך שטח הר הבית ולהפר את הסטטוס קוו הנהוג במקום מאז 1967 אך הירדנים אינם מאמינים ורוצים לקבוע עובדות בשטח.
אם תושג עסקה כזו של העברת האסירים הירדנים ובראשם עבדאללה ברגותי מהכלא הישראלי לכלא הירדני, יחשב הדבר כהישג גדול למלך עבדאללה.
עבדאללה ברגותי נחשב לאחד מסמלי הטרור של ארגון חמאס באינתיפאדה השנייה, יש לו דם על הידיים של מאות אזרחים ישראלים ואסור לשחררו בשום עסקה.
שחרור כזה יחשב כפרס לטרור ויעודד פיגועי טור נוספים נגד ישראל.
גורמים בכירים בפת"ח מעריכים כי בכל מקרה העסקה לא תתקיים לפני הבחירות בישראל וכי ראש הממשלה נתניהו לא יסתכן בעסקה כזו שתסכן את מעמדו הפוליטי.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי