ההיגיון של נצראללה

מנהיג חזבאללה חסן נצראללה דוחה את ההצעות הבינלאומיות להרגעת המצב ונחוש להוציא פעולה צבאית נגד ישראל בתגובה על התקיפה בשכונת א-דאחיה.
 על פי גורמים בחזבאללה, התגובה הצבאית תביא לשינוי כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה אך לא תביא למלחמה כוללת עם ישראל.
ישראל סיפקה למנהיג חזבאללה חסן נצראללה הזדמנות נהדרת לחזק את מעמדו בלבנון ובעולם הערבי בכך שהחדירה לשכונות א-דאחיה בביירות שני מל"טים כדי לתקוף את המתקן המדייק את הטילים שברשות חזבאללה.
בחזבאללה דוחים את הגירסא הישראלית למה שאירע וכפי שהיא התפרסמה באמצעי תקשורת זרים כמו ה"טיימס" הבריטי, בארגון טוענים שמטרת המל"טים הייתה לעשות סיכול ממוקד של אישיות בכירה ביותר בארגון, בכל מקרה, ישראל הפרה ,מבחינתו של חסן נצראללה, את כללי המשחק שהיו נהוגים ב-13 השנים האחרונות מאז תום מלחמת לבנון השניה.
חסן נצראללה זכה בתמיכה עממית גורפת ולצדו התייצבה רשמית ממשלת לבנון וגם הנשיא מישל עון שתומכים ב"תגובה מידתית" על התקיפה הישראלית,ב -2006 החליט נצראללה על דעת עצמו שארגונו יחדור לשטח ישראל ויחטוף חיילים לצרכי מיקוח ואחר כך הביע חרטה על הפעולה שהביאה לפרוץ מלחמת לבנון השניה, עכשיו הוא זוכה לקונסנזוס ו "אור ירוק" להחזיר ללבנונים את כבודם באמצעות תגובה צבאית, גם צבא לבנון יתייצב לצדו במידת הצורך.
אמש כבר ירו חיילי צבא לבנון מנשקם האישי, בהוראה ממפקדת הצבא, לעבר 2 מל"טים ישראלים שחגו מעל אזור מרג' עיון בדרום לבנון, המל"טים לא נפגעו אך על פי דיווח בעיתון אל-אח'באר הלבנוני, ארה"ב התערבה  ודרשה מממשלת לבנון שלא לערב את צבאה בעימות בין ישראל לחזבאללה.
שר ההגנה הלבנוני אליאס בוצעב הגן על חיילי צבא לבנון ואמר כי "הם מילאו את חובתם ואת אחריותם להגן על לבנון ועל הכבוד של הלבנונים".
ההתערבות של צבא לבנון והירי לעבר המל"טים הישראלים מסכנת את השקט בדרום לבנון ובכך כבר השיג חסן נצראללה את מה שרצה, לנסות ולהגביל את פעילות צה"ל בשמי לבנון, כוח יוניפ"יל הפסיק אמש את סיוריו לאורך הגבול עם ישראל מחשש שחייליו יפגעו מהירי של צבא לבנון.
לחסן נצראללה ישנה הזדמנות היסטורית לשנות את כללי המשחק בינו לבין ישראל וליצור מאזן הרתעה חדש שימנע את כל החדירות  הישראליות למרחב האווירי של לבנון אם לא יורה לארגונו לבצע תקיפת מטרות ישראליות באורח שיביא לנפגעים רבים, במקרה כזה של פגיעה גדולה בחיילים או באזרחים התגובה הישראלית תהייה עוצמתית וסביר שתוביל למלחמה חדשה בלבנון.
עיתון "אל-אח'באר"הלבנוני, שהינו שופרו של חסן נצראללה, דיווח ב-28 באוגוסט על ההצעות האמריקניות שהועברו ללבנון כדי לנסות ולמתן את התגובה של חזבאללה.
בדיווח נאמר כי ארה"ב הבהירה לממשלת לבנון כי "אסור שחזבאללה יגזים בתגובתו על מה שקרה, וכי ארה"ב מוכנה לערוב לכך שישראל תדבוק מעתה ואילך בכללי המשחק שהיו נהוגים עד לתקיפה בביירות."
התקיפה-עניין מוגמר
נראה כי אין דרך לעצור את התגובה הצבאית הצפויה של ארגון חזבאללה נגד ישראל ועל פי ההערכות בלבנון היא תהייה בימים הקרובים, הקהיליה הבינלאומית ומדינות האזור מגלות בשתיקה הבנה לטענות חסן נצראללה כי הוא זכאי להגיב על הפעולה הישראלית אך מבקשות שהתגובה תהייה "מידתית" ושלא תוביל למלחמה אזורית.
נצראללה מתכנן את התקיפה על המטרות הישראליות באורך רוח ומורט לישראל את העצבים, במעין מלחמה פסיכולוגית, מדינת ישראל דרוכה על צבאה ועל אזרחיה בציפיה לראות את התגובה של חזבאללה, נצראללה מלא עזוז ואומר בשיחות סגורות למקורביו:"איננו ממהרים, שהאויב ימתין".
גורמים בחזבאללה אומרים כי העיכוב בתגובת חזבאללה על התקיפה בשכונת א-דאחייה בבירות נובע משיקולים טקטים, אך האיחור בכמה ימים לא הופך את התגובה לפחות קשה.
על פי גורמים בחזבאללה שצוטטו בעיתון "אל-אח'באר" הלבנוני, התגובה של חזבאללה לא תהייה פעולת נקם של פגיעה במטרה או הריגת חייל ישראלי, אלא תגובה שמטרתה לבסס משוואה חדשה", דהיינו קביעת כללים חדשים שיגבילו את הפעילות הישראלית באוויר, בים ביבשה בכל מה שקשור ללבנון.
כזכור, לחזבאללה יש כבר כמה טילים מדוייקים בודדים שרמת הדיוק שלהם גבוהה, הוא בהחלט יכול לירות כמה מהם לעבר מטרות או מתקנים בשטח ישראל או מטרות ישראליות בים.
באחד מנאומיו האחרונים הזהיר חסן נצראללה כי במלחמה הבאה ארגונו יפגע בטנקים ישראלים ב "שידור חי", האם הדבר מרמז לכך שחסן נצראללה מתכנן להשפיל את ישראל ולשדר בשידור חי את תקיפת המטרות הישראליות?
באותו הנאום הביע חסן נצראללה את ביטחונו בניצחון "ציר הרשע" על ישראל וכי עוד יזכה בימי חייו להתפלל בירושלים (במסגד אלאקצא), מדובר באיש נחוש וחדור מטרה להילחם בישראל בכל כוחו, לכן האפשרות שישנה את דעתו בעניין תקיפת ישראל בתמורה להצעה אטרקטיבית או פיתוי כלשהו כלל לא עומדת על הפרק.
נצראללה הוא אדם הגיוני, לו רצה במלחמה כוללת עם ישראל בתגובה על התקיפה בא-דאחיה, היו כבר נופלות אלפי רקטות בשטח מדינת ישראל, הוא עדיין מורתע מתוצאות מלחמת לבנון השניה אך מחפש תגובה צבאית שתוציא אותו כמנצח ותשפיל את ישראל.
חסן נצראללה לא יסתפק בהפלת מל"טים ישראלים כתגובה על מה שאירע, הוא מתכנן לנסות וליירט כמה מל"טים כאלה שטסים בשמי לבנון או סמוך לגבול, אך גם אם יצליח הוא לא יסתפק בכך".
בינתיים נהנה חסן נצראללה מהעמדה החדשה שלו ומהחיזורים הבינלאומיים אחריו כדי שלא ישבור את הכלים, התגובה כבר יצאה לדרך ברמת התכנון, יש לקוות שהמודיעין הישראלי שהוכיח עד כה רמה גבוהה מאוד בכל הקשור לאיראן ולחזבאללה יאתר מראש ובזמן את התכנון של חסן נצראללה וינחית מכה מקדימה על חזבאללה כדי למנוע ממנו את הוצאת ההתקפה אל הפועל, בדיוק כפי שקרה לפני כמה ימים בכפר עקרבה דרומית לדמשק.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי