עזה איננה רוצה מלחמה

דאגה רבה בקרב תושבי הרצועה מהאפשרות שהרצועה תיגרר למלחמה עם ישראל על ידי החמאס והג'יהאד האסלאמי.
רוב התושבים אינם רוצים במלחמה שמשרתת את האינטרסים של איראן וחזבאללה ולשלם את המחיר הכבד של המלחמה.
ב-27 באוגוסט שידר ערוץ אל-ג'זירה ידיעה שמקורה בגורמי "ההתנגדות" ברצועת עזה שבה נאמר כי אם תפרוץ מערכה צבאית בין ארגון חזבאללה לישראל, הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה יכנסו אף הם לעימות צבאי עם ישראל.
הידיעה הזו, שלא הוכחשה על ידי שום גורם ברצועת עזה, מעוררת דאגה גדולה בקרב תושבי הרצועה והיא משתלבת עם שאר הידיעות שפורסמו בחודש האחרון באמצעי התקשורת הערביים כי במהלך ביקור משלחת חמאס בטהרן בחודש שעבר סוכם בין בכיר התנועה צאלח אלעארורי לבין המנהיג הרוחני עלי ח'מינאי והגנרל קאסם סולימאני כי ארגון חמאס יסייע לאיראן ולשלוחותיה אם יותקפו על ידי ארה"ב או ישראל.
מאז נאומו האחרון של מנהיג חזבאללה חסן נצראללה, נורו לעבר ישראל מרצועת עזה כמה רקטות ופצצות מרגמה מבלי ששום גורם נטל את האחריות על הירי, גורמים ברצועה אומרים כי ארגון הג'יהאד האסלאמי הוא האחראי לירי בהסכמת חמאס.
הירי נועד לאותת כי ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי ניצבים לצדם של איראן וחזבאללה, כזכור, איראן תומכת בכסף ובאמצעי לחימה בחמאס ובג'יהאד האסלאמי ובכך מבטיחה את המשך שלטונם ברצועת עזה.
הברית הפוליטית בין חמאס לג'יהאד האסלאמי השתלטה על תושבי הרצועה והיא שמובילה אותם גם לכיוונים שהם אינם רוצים בהם, הפעם מדובר בעימות צבאי עם ישראל במקרה שארגון חזבאללה יגיב בצורה חריפה נגד מטרות בישראל וידרדר את המצב הביטחוני.
הפרשן הפלסטיני רג'ב אבו סריה פירסם מאמר ב-27 באוגוסט בעיתון "אלאיאם" שבו כתב כי "רצועת עזה הפכה לכלי שחמט במשחק האזורי ששמו מלחמה ושרצועת עזה תהייה בו החזית הראשונה למרות בידודה והעוני שבה, מלחמה עבורה פירושה התאבדות, אין מדובר בגבורה או בהתנגדות, עזה כבר הייתה לבדה בשלוש מלחמות".
המלחמה האחרונה בין ארגוני הטרור ברצועה לבין ישראל הייתה בקיץ 2014 (מבצע "צוק איתן") ונמשכה 51 ימים עם מאות הרוגים ואלפי פצועים וכ-20 אלף בתים פלסטינים שנפגעו מהפצצות ישראל, הרצועה עדיין מלקקת את פצעי המלחמה הזו, אף גורם שיעי לא בא לסייע לרצועת עזה, לא איראן ולא חזבאללה, עכשיו איראן דורשת ממנה להילחם עבורה.
רוב תושבי הרצועה מתנגדים לכך שארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי יצטרפו לעימות הצבאי של חזבאללה נגד ישראל, גורמים ברצועה אומרים כי זה רק יגביר את הסבל של תושבי הרצועה ויהדק את המצור הישראלי.
העיתונאי הפלסטיני אחמד אבו רתימה כתב בחשבון הטוויטר שלו ב-28 באוגוסט כי "
כל הניסיון להפוך את רצועת עזה לחזית לחימה עבור איראן הוא ניסיון חסר אחריות, מן הראוי שהחזיתות האחרות יגנו על רצועת עזה מכיוון שהיא קטנה, מבודדת ותחת מצור".
כל תושבי רצועת עזה הינם מוסלמים סונים, להוציא מיעוט נוצרי קטן ביותר, רובם אינם רוצים להילחם או לסבול עבור איראן וחזבאללה השיעים ששואפים להשליט את המהפכה החומיינסטית השיעית בכל אזור המזרח התיכון.
ארגון חמאס שהוא הריבון ברצועת עזה אמור להיות קשוב להלכי הרוח של האוכלוסיה העזתית, אולם הוא מיהר להעביר לאיראן ולחזבאללה את הסכמתו להילחם לצידם נגד ישראל, כך עלול להיווצר מצב שארגוני הטרור יכפו מלחמה על כ-2 מיליון תושבי רצועת עזה, מלחמה שהם אינם רוצים בה ושישלמו עבורה מחיר כבד מאוד.
מצרים זימנה לקהיר את נציגי חמאס והג'יהאד האסלאמי כדי להזהירם מפני הסלמה מול ישראל בתיאום עם איראן וחזבאללה, אולם הנאמנות שלהם נתונה לאיראן ולא למצרים.
שלטון הדיכוי של חמאס ברצועת עזה איננו מאפשר לאוכלוסיה העזתית למתוח ביקורת עליו ועל מדיניותו, המהלך של הצטרפות חמאס והגי'האד האסלאמי יהיה מהיר מאוד  וכך  תמצא רצועת עזה את עצמה במלחמה שהיא איננה רוצה בה ונגררה לתוכה על ידי ארגוני הטרור.
תושבי הרצועה הם שישלמו את המחיר, כמו בכל מלחמה עם ישראל.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי