תעלומת יורשו של אבו בכר אלבגדאדי

ארגון דאע"ש הודיע כי בראשו יעמוד אבו אברהים אלקרשי אך נמנע מלמסור פרטים אודותיו מסיבות ביטחוניות.
גורמי מודיעין במערב מעריכים כי הארגון ישנה עתה את האטסרטגיה שלו כדי להתאושש מהמכה ספג בעקבות מותו של אבו בכר אלבגדאדי.
ארגון דאע"ש הודה לפני כמה ימים במותם של מנהיג הארגון אבו בכר אלבגדאדי ושל דובר הארגון אבו אלחסן אלמוהאג'ר, הבטיח לנקום את מותם והודיע על בחירת המנהיג החדש ב "מועצת השורא" של הארגון.
בהודעה רשמית ב-31 באוקטובר נמסר כי היורש הינו אבו אברהים אלהאשמי אלקרשי ששמו לא היה מוכר עד כה,ארגון דאע"ש נמנע מלפרסם את תמונתו ולפרסם פרטים אודותיו.
ההערכה הרווחת במודיעין האמריקני ובמנגנוני הביטחון של מדינות ערב הייתה כי יורשו של אבו בכר אלבגדאדי יהיה עבדאללה קרדאש, שאלבגדאדי בעצמו הכריז עליו כיורשו הפוטנציאלי בחודש אוגוסט שעבר בהודעה שהופצה לאמצעי התקשורת.
עבדאללה קרדאש הינו ידידו הקרוב של אבו בכר אלבגדאדי, השניים הכירו לפני 16 שנים בכלא האמריקני בבוכא שבעיראק והפכו לידידים קרובים, במשך השנים הפך עבדאללה קרדאש, שהיה קצין בצבא העיראקי של סדאם חוסיין, ליד ימינו של אלבגדאדי והתקדם בארגון עד שהפך ל"שר ההגנה" שלו.
מיהו אבו אברהים אלקרשי?
מדובר בדמות בלתי מוכרת בצמרת דאע"ש, גורמי מודיעין במערב מעריכים כי קיימת גם אפשרות כי מדובר ב"כינוי המחתרתי" שהוצמד לעבדאללה קרדאש כדי לשמור על עמימות ולהסתיר את זהותו של המנהיג החדש מסיבות ביטחון, למרות שעבדאללה קרדאש הינו תורכמאני ואילו המנהיג החדש מוצג בכינוי "אלקרשי", דהיינו משבט קורייש ממנו יצא הנביא מוחמד כדי להראות שהארגון ממשיך את רעיון הח'ליפות האסלאמית.
לעבדאללה קרדאש יש ניסיון צבאי עתיר ניסיון והוא נלחם נגד ארה"ב לצדו של אבו בכר אלבגדאדי וסביר להניח שצמרת הארגון לא תוותר על כישוריו.
לעומת זאת מסרו גורמים אמריקנים כי אבו אברהים אלקרשי היה אחד ממנהיגי ארגון אלקאעדה בעיראק שנלחם נגד האמריקנים ומכונה גם "אלחאג' אבו עבדאללה" ושמו הנוסף הינו מוחמד סעיד עבד אלרחמן אלמולא.
לדברי המקורות האלה הוא היה מעורב בשנת 2014 בפשעים נגד היזידים בעיראק.
הנשיא טראמפ צייץ בסוף השבוע שעבר כי זהותו של המנהיג החדש של ארגון דאע"ש מוכרת היטב לארה"ב, אך לא מסר פרטים.
אין זו הפעם הראשונה שהארגון מסתיר את שמות בכיריו, הוא נקט בשיטה הזו גם בעבר, הסתרת שמו האמיתי של המנהיג החדש עשויה להצביע על כך שהארגון עומד לרדת לפעילות מחתרתית ולעבור למלחמת גרילה בעיראק ובסוריה, במיוחד לאור העובדה שהוא איבד שטחים גדולים שהיו ברשותו ועליהם הוקמה "המדינה האסלאמית" והצבא הגדול שעמד לרשותו התפרק.
יתכן גם שהסתרת שמו של המנהיג החדש נועדה למנוע פיצול בארגון והשימוש בכינוי "אלקרשי" נועד למשוך מתנדבים חדשים לשורות הארגון כדי לחזקו.
כמו כן הודיע דאע"ש, באמצעות מנגנון ההסברה שלו המכונה "אלפרקאן" על מינוי דובר חדש לארגון ששמו הוא אבו חמזה אלקרשי במקום הדובר אבו אלחסן אלמוהאג'ר שנהרג בפשיטה האמריקנית בסוריה.
מה צפוי לעשות דאע"ש?
להערכת גורמי מודיעין במערב, הארגון ישאף להוציא אל הפועל, בטווח הזמן הקרוב, פיגועי נקם על מותו של אבו בכר אלבגדאדי ולעשות מבצעי ראווה כדי להוכיח שכוחו לא נפגע,במסגרת זו הוא צפוי גם לעודד את הקריאות ל "חוליות הרדומות" שלו ול"זאבים הבודדים" לצאת לפיגועים.
שלוחת דאע"ש בסיני הודיעה ב-2  בנובמבר כי היא מחדשת את הנאמנות לארגון ולמנהיגו החדש, אליה הצטרפה שלוחת דאע"ש בסומליה וצפוי שגם שלוחות נוספות של הארגון ילכו בעקבותיהן כדי להראות שהארגון מאוחד ולא התפצל בעקבות מותו של אבו בכר אלבגדאדי.
הארגון איבד בחודשים האחרונים בכירים בדרג הבכיר ובדרג הביניים והמנהיג החדש יצטרך לבנות מחדש את שורות ההנהגה.
אי אפשר לשלול את האפשרות כי המנהיג החדש של דאע"ש יאחד כוחות עם ארגון אל-קאעדה, בסופו של דבר מנהיגי דאע"ש צמחו בארגון אלקאעדה ולמרות המחלוקות והיריבות בינהם הם חולקים אידיאולוגיה משותפת.
אבו בכר אלבגדאדי בחר להסתתר לפני מותו באזור שהיה שליטת ארגון אלקאעדה.
גורמי מודיעין אמריקנים מסרו לעיתון "ניו יורק טיימס" כי אבו בכר אלבגדאדי שילם סכומי כסף לארגון "חוראס א-דין" (שומרי הדת) המקורב אל ארגון אל-קאעדה כדי שיפרוס על חברי ארגון דאע"ש ובני משפחותיהם, שברחו מדיר א-זור ומוסול, את חסותו ולא יסגיר אותם.
ההבדל העיקרי בין ארגון דאע"ש לארגון אלקאעדה היה שארגון דאע"ש יזם את הקמתה בפועל של הח'ליפות באמצעות כיבוש שטחים ענקיים בעיראק ובסוריה ויסודה של "המדינה האסלאמית" שעיר בירתה היא א-רקה בעוד שארגון אלקאעדה התרכז בהקמת שלוחות שלו במקומות שונים בעולם.
כתוצאה מהצלחת הפרוייקט החדש של דאע"ש, נטשו שלוחות טרור במקומות שונים בעולם כמו השלוחות בסרי לאנקה, מאלזיה, ומדינות בדרום אסיה כמו הפיליפינים ומינימאר את ארגון אל-קאעדה ונשבעו אמונים לארגון דאע"ש.
מותו של אבו בכר אלבגדאדי הינו מכה מורלית קשה לארגון אבל הארגון כבר איבד מנהיגים בעבר כמו אבו מוצעב א-זרקאווי ואבו עומר אלבגדאדי, לכן נראה כי מדובר במכה זמנית שממנה יכול להתאושש הארגון.
המנהיג החדש של הארגון יתקשה מאוד להשתלט מחדש על השטחים הגדולים ש"המדינה האסלאמית" איבדה בסוריה ובעיראק והוא יצטרך לגבש אסטרטגיה חדשה.
חלום הח'ליפות האסלאמית הסתיים עוד לפני מותו של אבו בכר אלבגדאדי.
המנהיג החדש של דאע"ש צפוי להפוך עתה ליעד המודיעיני מספר אחת של ארה"ב אשר תשאף לחסל גם אותו מכיוון שהוא וארגונו מהווים איום על הביטחון הלאומי של ארה"ב.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי