יוקרתו של הגיהאד האסלאמי נפגעה

מצרים הצליחה להשיג הסכם הפסקת אש בין ישראל לארגון הג'יהאד האסלאמי, מבחנו של ההסכם יהיה ישומו בשטח בשבועות הקרובים.
סבב הלחימה האחרון הינו השלב הראשון בתהליך שיקום ההרתעה הישראלית אך ישראל חייבת לשמור על עקביות ולשנות את מדיניות ההבלגה.
מצרים הצליחה להשיג הסכם הפסקת אש בין ישראל לארגון הג'יהאד האסלאמי לאחר סבב לחימה של יומיים שבו נורו כ-450 רקטות לעבר ישראל.
המבחן יהיה בישום ההסכם הזה בפועל בשטח, השעות הקרובות הן קריטיות.
על פי גורמים מצרים, ההסכם כולל הפסקת הירי של שני הצדדים, הפסקת החיסולים הממוקדים של ישראל בגדה וברצועה, הפסקת הירי (החי) של צה"ל לעבר המפגינים "בצעדות השיבה" על גדר הגבול ברצועה וחזרה ל " הבנות קהיר" שהושגו בתום מבצע "צוק איתן" ב-2014.
ארגון הג'יהאד האסלאמי מנסה להציג את הפסקת האש כניצחון שלו באמצעות מצג שווא, דובר הג'יהאד האסלאמי מוצעב אלברים אמר הבוקר: "ההתנגדות שברה את היוקרה של נתניהו ואמרה את מילתה, הכיבוש נכנע לתנאי ההתנגדות בראשות הג'יהאד האסלאמי. הערבות להסכם הפסקת האש היא המוכנות של ההתנגדות בשטח ומאמציה של מצרים".
סיכום האבידות בצד הפלסטיני הוא 32 הרוגים וכ-100 פצועים, כמו כן צה"ל הצליח להשמיד תשתיות רבות של ארגון הג'יהאד האסלאמי.
כמה שעות לפני הפסקת האש הצליחה ישראל לחסל את רסמי אבו מלחוס, מפקד יחידת הרקטות של הג'יהאד האסלאמי במרכז הרצועה, בהפצצת חיל האוויר בדיר אלבלח.
דובר צה"ל מסר כי במהלך סבב הלחימה נהרגו 25 מחבלים.
ברצועת עזה שמחים על השגת הפסקת האש ומקווים שהיא תחזיק מעמד כדי שניתן יהיה לחזור לחיי היום יום ולישום השלב השני של הבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס.
הלכי הרוח ברצועת עזה הם שהג'יהאד האסלאמי ספג מכה קשה מצה"ל וישראל היא זו שניצחה בסבב הלחימה הנוכחי.
ההפגנות בגדר הגבול ברצועה מחר בוטלו עוד לפני השגת הפסקת האש ולכן ניתן יהיה לבחון את ישום הסכם הפסקת האש רק ביום שישי הבא.
הפסקת האש הושגה מבלי שהג'יהאד האסלאמי הצליח לפגוע באזרחים או חיילים ישראלים כנקמה על חיסולו של בהאא' אבו אלעטא, הוא גם לא הצליח להשיג תמונת או תודעת ניצחון.
הפסקת האש  מצד הג'יהאד האסלאמי היא גם מכה נוספת לאיראן אשר נאלצה לתת "אור ירוק" לג'יהאד האסלאמי לקבל את הפסקת האש כדי לעצור את תחילת השחיקה המשמעותית של הארגון בעקבות הפצצות חיל האוויר הישראלי על התשתיות הצבאיות שלו.
הסכם הפסקת האש שוב מבליט את חשיבות תפקידה של מצרים כגורם מרכזי שיכול להשפיע על הארגונים הפלסטינים ברצועת עזה.
סבב הלחימה האחרון הבליט את העובדה שארגון חמאס איננו כבר השליט המרכזי והיחידי ברצועה וכי ארגון הג'יהאד האסלאמי מאתגר אותו ולמרות שאין לו שליטה אזרחית על האוכלוסיה הוא יכול לטרפד מהלכים חשובים של חמאס.
המטרה העיקרית הושגה
ישראל השיגה את המטרה העיקרית שהציבה לעצמה והיא חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא' אבו אלעטא שניסה לטרפד באופן קבוע את הבנות הרגיעה, ביצע ירי רקטות לבר ישראל במשך תקופה ארוכה ותכנן שורה של פיגועים נוספים נגד אזרחים וחיילים.
מבצע "חגורה שחורה" של חיסולו של בהאא' אבו אלעטא, ראש הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי ברצועה והניסיון להתנקש בחייו של בכיר הארגון אכרם אלעג'ורי בדמשק הם פגיעה קשה ביוקרתו של ארגון הג'יהאד האסלאמי, לכן הארגון חיפש נקמה קשה בישראל כדי להחזיר את כבודו, הזמן לא פעל לטובתו, ישראל התנהלה בזהירות, בתקיפות אוויריות כירורגיות ככל האפשר, כדי להשאיר אותו לבד במערכה ללא עזרה מחמאס ומבלי שיופעל עליה לחץ בינלאומי כדי להפסיק את האש.
ירי הרקטות שלו לעבר ישראל שיתק אמנם חלקים במדינה אך גם החיים ברצועת עזה שותקו, המעברים נסגרו וגם תושבי הרצועה השתוקקו לחזור לשגרת היום יום.
בהיעדר יכולת לבצע פעולת נקם קשה בישראל בטווח המיידי, הג'יהאד האסלאמי חיפש סוג אחר של תמונת ניצחון שתאפשר לו לסיים באופן מכובד מבחינתו את סבב הלחימה הנוכחי, אך לא הצליח להשיגה.
הסכמת הג'יהאד האסלאמי להפסקת אש הושגה כנראה לאחר קבלת "אור ירוק" מאיראן,למנהיג הארגון זיאד נח'אלה יש קשרים הדוקים עם הגנרל קאסם סולימאני והוא מתואם עמו.
ארגון הג'יהאד האסלאמי פיתח במשך השנים האחרונות את היכולות הצבאיות שלו והגדיל את ארסנל הרקטות שלו, הוא עדיין קטן  מארסנל הרקטות של חמאס אולם הוא הצליח למצב את עצמו כשחקן מרכזי ברצועת עזה וכמי שמוביל את "ההתנגדות" לישראל למרות היותו הארגון השני בגודלו ברצועת עזה, הוא הפסיק לשחק את תפקיד "האח הקטן" של ארגון חמאס.
לארגון אין שום תוכנית מדינית, רק תוכנית של ג'יהאד נגד ישראל במתכונת איראנית למרות שהוא ארגון סוני.
ארגון חמאס הגיע להבנות רגיעה עם ישראל בתיווך מצרי, מה שנקרא בעגה הצה"לית "הסדרה", אך ההבנות האלה תלויות בהסכמתו של זיאד נח'אלה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי.
כך הפך נח'אלה לדמות פוליטית מחוזרת מאוד על ידי מצרים שרוצה לקדם את הבנות הרגיעה, הוא מוזמן באופן קבוע לקהיר לשיחות עם ראשי המודיעין המצרי ובאחרונה עשו המצרים מחווה גדולה למענו ושחררו עשרות פעילים של ארגונו מהכלא המצרי כמחווה של רצון טוב כדי שיכבד את הבנות הרגיעה ברצועת עזה.
בחצי השנה האחרונה התחזק הארגון מאוד ובהכוונה איראנית של הגנרל קאסם סולימאני הוא החל לאתגר את ישראל, חמאס ומצרים במגמה לטרפד את הבנות הרגיעה, ארגון חמאס לא הצליח לרסן את הפעילות של בהאא' אבו אלעטא, ראשי המודיעין המצרי הזמינו את בהאא' אבו אלעטא לשיחות בקהיר אך גם הם לא הצליחו לרכך אותו, הוא נשאר נאמן להנחיות שקיבל מטהרן.
המודיעין הישראלי הצליח לעלות בחודשים האחרונים על תוכניות ההסלמה של בהאא אבו אלעטא באמצעות ירי רקטות, שימוש ברחפני תקיפה,פיגועי צליפה וירי נ"ט ותוכניות לפיגועי חדירה לישראל ואז נפלה ההחלטה המדינית לחסלו כדי לשמור על הבנות הרגיעה עם חמאס כדי שלא להיגרר להסלמה שתוביל למבצע צבאי נרחב ברצועת עזה.
המתיחות עם חמאס
חיסולו של בהאא' אבו אלעטא הגביר את המתיחות בין חמאס לג'יהאד האסלאמי, ארגון חמאס גינה את ההתנקשות בחי אבו אלעטא אך סירב להצטרף לירי הרקטות לעבר ישראל.
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה שהינו גם ראש הזרוע הצבאית של הארגון, הצליח להוביל את הקו של שמירה על עמדה נייטרלית למרות חילוקי דעות קשים בצמרת חמאס.
היחסים בין שני הארגונים מתחממים ומתקררים בהתאם להתפתחויות המדיניות והאינטרסים שלהם למרות האידיאולוגיה המשותפת של שניהם.
המתיחות והיריבות בין שני הארגונים החלה ב-2006 לאחר שארגון חמאס התמודד בבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית, הג'יהאד האסלאמי התנגד בגלל שראה בכך קבלה של חלקים מהסכם אוסלו.
מאז שהתחיל קמפיין צעדות השיבה במרץ 2018 גברה המתיחות בין שני הארגונים, פעילי הארגון פעלו לעיתים בניגוד להבנות הרגיעה, הם שיגרו בלוני תבערה, פצמ"רים ורקטות לעבר ישראל וכמה מקרים נאלצה הזרוע הצבאית של חמאס לעצור כמה פעילים של הג'יהאד האסלאמי  ששוחררו לאחר זמן קצר.
ארגון הג'יהאד האסלאמי הינו חבר בחמ"ל המשותף של הפלגים הפלסטינים ברצועה וארגון חמאס מחוייב להגן עליו, אולם מכיוון שחמאס הינו הארגון הגדול  והחזק ביותר ברצועה הוא שמכתיב את המדיניות, גורמים ברצועה לא פוסלים את האפשרות שהמתיחות בין חמאס לג'יהאד האסלאמי עלולה להביא לפיצול של החמ"ל המשותף.
גורמים יודעי דבר ברצועה אומרים כי ארגון הג'יהאד האסלאמי לא יסלח לחמאס על כך שישב על הגדר ולא השתתף לצדו במלחמה נגד ישראל ובכך גרם להשפלתו.
אין להתפלא אם המתיחות בין שני הארגונים בתוך הרצועה תגבר מעתה ואילך, בג'יהאד האסלאמי מאשימים את יחיא סינוואר בשיתוף פעולה עם ישראל.
ארגון חמאס איננו משת"פ של ישראל, הוא האוייב החזק והמסוכן ביותר ברצועת עזה אך הוא פועל על פי האינטרסים שלו, יחיא סינוואר הוא התומך הראשי בארגון של הבנות הרגיעה, הוא רוצה להגיע לישום השלב השני של ההבנות האלה ולהמשיך לקבל את הכסף הקטארי מדי חודש, זהו האינטרס העיקרי שלו ולכן הוא יושב על הגדר, הוא לא רוצה כרגע הסלמה מול ישראל שתסכן את ההישגים והאיטרסים של חמאס.
ישראל הצליחה לפגוע ביוקרה ובכבוד של ארגון הג'יהאד האסלאמי, הוא צריך עכשיו לשקם את תדמיתו לאחר שיצא כמפסיד ולא כמנצח, לכן צריך להמתין ולראות  כיצד יתפתחו הדברים לאחר הסכם הפסקת האש שהשיגה מצרים.
האם ישראל תהייה מוכנה ליישם בפועל את התנאים שהציב מנהיג הארגון זיאד נח'אלה להפסקת אש, שלא לחדש את מדיניות הסיכולים הממוקדים בגדה וברצועה ולא לפגוע באזרחים המשתתפים בצעדות השיבה, לאחר שהיא כבר השיגה את יעדה וחיסלה את בכיר הגי'האד האסלאמי בהאא' אבו אלעטא?
כיצד תתיחס ישראל לפעילי טרור שהם בבחינת "פצצה מתקתקת" ? וכיצד יעצרו חיילי צה"ל מפגינים שמנסים לפרוץ בכוח את גדר הגבול  ברצועה?
שאלות חשובות שהתשובות ינתנו עליהן בשבועות הקרובים, ישראל ניצבת בפני אתגרים ביטחוניים גדולים, אין מה למהר ולהסיק שהרגיעה אכן הגיעה לרצועת עזה.
סבב הלחימה האחרון הינו השלב הראשון בתהליך שיקום ההרתעה הישראלית אך ישראל חייבת לשמור על עקביות ולשנות בהדרגה את מדיניות ההבלגה שהייתה נהוגה עד כה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי