טורקיה פועלת למעצר דחלאן

טורקיה המשתייכת למחנה "האחים המוסלמים" פועלת ביחד עם קטאר להביא למעצרו של מוחמד דחלאן כדי למנוע את השתתפותו בבחירות בשטחים.
דחלאן פועל בתיאום עם מרוואן ברגותי העצור בכלא הישראלי כדי להחליף את שלטונו של מחמוד עבאס.
הסלמה חדשה במאבק של טורקיה נגד בכיר פת"ח מוחמד דחלאן, בסוף השבוע בעבר פירסמה טורקיה מיזכר משפטי נגד מוחמד דחלאן בטענה כי היה לו חלק בניסיון ההפיכה שנכשל נגד הנשיא ארדואן ב-15 ביולי 2016 וקשר לקבוצת פתהוללה גולן, יריבו הפוליטי המר של הנשיא הטורקי המתגורר בארה"ב, המוגדרת בטורקיה כ"ארגון טרור".
כמו כן הקציבה טורקיה פרס בסך 700 אלף דולרים לכל מי שיסייע במעצרו של מחמד דחלאן שאותו היא מגדירה כ "טרוריסט".
מוחמד דחלאן מיהר להגיב וכתב בדף הפייסבוק שלו: "אני מציע שהנשיא ארדואן ישתמש בכסף הזה לטיפול נפשי לאחר שחלומותיו ושאיפותיו באזור הערבי נגוזו".
אוזג'אן תקית, ראש מחלקת החדשות בערוץ הטלוויזיה הטורקי TRT אמר ב-22 בנובמבר לאתר "אלח'ליג' און ליין" כי דחלאן השתתף בפגישה בסרביה עם נציגי ארגוני מודיעין ממספר מדינות חצי שנה לפני ניסיון הנפל להפיכה בטורקיה שבה דנו בהגשת סיוע לקבוצה של פתהוללה גולן ובניסיון ההפיכה עצמו.
שר הפנים הטורקי סלימאן סווילר אמר שהמלחמה של טורקיה נגד ארגון הטרור של פתהוללה גולן כוללת גם זרים שהשתתפו בניסיון ההפיכה כמו מוחמד דחלאן שהינו ממוצא פלסטיני ושעובד באיחוד האמירויות.
ב-30 באוקטובר הופיע שר החוץ הטורקי מוולוד צ'אשולו בערוץ אל-ג'זירה  וכינה את מוחמד דחלאן במילים "טרוריסט" ו "סוכן של ישראל" והוסיף כי איחוד האמירויות מנסה להמליך אותו במקום מחמוד עבאס יו"ר הרש"פ.
מחמוד עבאס הוביל ב-2013 מהלך להרחקתו של מוחמד דחלאן משורות פת"ח והאשים אותו במעשי שחיתות, דחלאן עבר לאבו דאבי והתמנה ליועצו של יורש העצר.
בית המשפט הפלסטיני למלחמה בשחיתות גזר ב-2016 עונש של 3 שנות מאסר וקנס כספי כבד על מוחמד דחלאן לאחר שהרשיע אותו בגניבת כספי ציבור אך דחלאן טען להגנתו כי מדובר במשפט פוליטי שבאמצעותו מנסה מחמוד עבאס לחסל את יריביו הפוליטיים.
טורקיה המשתייכת למחנה "האחים המוסלמים" מנסה לחסל פוליטית את בכיר פת"ח מוחמד דחלאן לקראת הבחירות בשטחים.
קטאר ששייכת לאותו המחנה נותנת לה גיבוי במסע הסתה שהיא עושה נגד מוחמד דחלאן בכלי התקשורת שלה.
דחלאן הינו ידידו הקרוב של נשיא מצרים א-סיסי, אויבה של תנועת "האחים המוסלמים", שניתק את הקשרים הדיפלומטיים עם טורקיה וקטאר בגלל תמיכתן בתנועה הזו שמוגדרת במצרים כארגון טרור.
הטורקים קושרים את שמו של מוחמד דחלאן גם לפרשת רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ובניסיון ריגול בשטח טורקיה לטובת איחוד האמירויות.
טורקיה וקטאר מנסות "לשרוף" את מוחמד דחלאן ולהציג אותו כסוכן של ישראל מחשש כי הוא יהפוך לגורם משפיע בתוך השטחים באמצעות הבחירות, דחלאן הודיע באחרונה על כוונתו להתמודד בבחירות וכי יקים רשימה לאומית תחת השם "הזרם הרפורמיסטי".
מוחמד דחלאן הוא פופולארי מאוד ברצועת עזה ויש לו גם מאחזים חזקים במחנות הפליטים בגדה שאותם הוא מצייד בנשק לקאת קרב הירושה ברש"פ.
תנועת חמאס משתמשת בשירותיו כדי לנגח את מחמוד עבאס, לדחלאן יש קשרים טובים עם מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, השניים גדלו יחד במחנה הפליטים ח'אן יונס, ועם מוחמד דף, רמטכ"ל החמאס, שעמו הוא ישב באותו תא בכלא הישראלי.
התיאום עם מרוואן ברגותי
מוחמד דחלאן הינו הידיד הקרוב ביותר של בכיר פת"ח מרוואן ברגותי המרצה עונש של 5 שנות מאסר עולם בכלא הישראלי על רצח אזרחים ישראלים.
השניים מתואמים במאמצים להחליף את שלטונו של מחמוד עבאס וגם מרוואן ברגותי מתכוון לרוץ בבחירות מתוך הכלא הישראלי.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתמהמה בפירסום הצו הנשיאותי המכריז על עריכת הבחירות בשטחים, הצו אמור לפרט את מועד הבחירות לפרלמנט ו-3 חודשים אחריהן את מועד הבחירות לנשיאות.
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, ד"ר חנא נאצר, אמור לצאת לרצועת עזה השבוע לפגישה עם הנהגת חמאס כדי לדון עמה בפרטים האחרונים העוסקים בבחירות, כל הפלגים הפלסטינים הסכימו למתווה הבחירות שהציע יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, במקביל התחילה הרש"פ לפעול מול מצרים, ירדן ומדינות האיחוד האירופי כדי שילחצו על ישראל לאפשר את השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות שהינה תנאי הכרחי לקיומן.
לפני כמה ימים פירסם מרוואן ברגותי איגרת מתוך הכלא הישראלי לרגל 15 שנים למותו של יאסר ערפאת שבה האיץ במחמוד עבאס להתקדם לקראת בחירות ולפרסם את הצו הנשיאותי המכריז רשמית על קיומן.
לברגותי יש גם יחסי איבה כלפי מחמוד עבאס, הוא מאשים אותו כי מנע את שחרורו מהכלא במסגרת "עסקת שליט" ב-2011 וכי הכשיל את שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים שאותה הוא הנהיג בבתי הכלא של ישראל לפני שנתיים.
הברית הפוליטית בין מוחמד דחלאן לבין מרוואן ברגותי כדי לזכות במאחזי כוח באמצעות הבחירות בשטחים מדאיגה מאוד את "האחים המוסלמים" וטרקיה וקטאר מתייצבות בגלוי נגד מוחמד דחלאן, עדיין לא ידוע כיצד יפעל מחמוד עבאס כנגד שני יריביו, אולם, אין להתפלא אם ברגע האחרון הוא ימצא תירוץ כלשהו כדי לבטל את הבחירות בשטחים ולהאשים את ישראל בטירפודן.
.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי