האם מלך ירדן מתערב בפוליטיקה הישראלית?

עבדאללה מלך ירדן מתח ביקורת קשה על יחסה של ישראל לירדן והתייחס למשבר הפוליטי הפנימי בה.
התערבותו בפוליטיקה הישראלית סותרת את כללי הדיפלומטיה, המלך הירדני מביע כפיות טובה כלפי ישראל ומתעלם מכך שהוא הפר כמה פעמים את הסכם השלום עם ישראל.
עבדאללה מלך ירדן השתתף ב-22 בנובמבר בפורום של מכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב שהתקיים בניו יורק והתייחס ליחסי הממלכה ההאשמית עם ישראל.
משרד החוץ הירדני בחר את הכינוס של מכון וושינגטון כדי שהמלך ישמיע בו את המסרים שלו מכיוון שמדובר באחד המכונים המקובלים על הלובי היהודי בארה"ב והמזדהה עם ישראל.
"היחסים בין ישראל לירדן הם כרגע במצב הגרוע ביותר אי פעם, חלק מזה נובע מהמצב הפנימי בישראל. אנחנו מקווים שישראל תצליח להגדיר את עתידה בשבועות הקרובים כדי שתוכל, לטובת כולנו, לחזור ולמקד את תשומת הלב במשא ומתן עם הפלסטינים",אמר המלך הירדני.
המלך עבדאללה הוסיף כי חלק מהבעיות קשורים לעניינים פוליטיים פנימיים: "אני מבין את זה, אבל אני לא מוכן שזה יבוא על חשבון מה שאבא שלי וראש הממשלה רבין השיגו כסמל לתקווה ולהזדמנויות עבור פלסטינים, ירדנים וישראלים".
המלך שב והביע את תמיכתו בפתרון שתי המדינות והדגיש כי זוהי הדרך היחידה להתקדם לקראת שלום: " עתידה של ישראל הוא להיות חלק מהמזרח התיכון אך הבעיה היא שזה לא יקרה באופן מלא אם לא נפתור את הסוגייה הפלסטינית, יהיו כאלה שיגידו מאחורי דלתיים סגורות שאפשר לעשות הכל, אבל בסופו של דבר אם לא נגיע לפתרון של הסוגיה הפלסטינית, לא נצליח להגיע לשותפות שאנחנו שואפים אליה ומגיעה לנו באזור".
דברייו של המלך הירדני באו לאחר שבועיים מהיום שבו החזירה ישראל לירדן את אדמות המובלעות צוהר ונהריים לריבונות מלאה שלה לאחר שהמלך סירב להאריך את הסכם החכירה על האדמות לתקופה נוספת כפי שמאפשר הסכם השלום בין המדינות מ-1994, דבר שגרם למורת רוח רבה בישראל. 
המלך עבדאללה לא אמר מי אחראי לכך שהיחסים בין ישראל לירדן הגיעו למצב הגרוע ביותר, אך דברי המלך הם חמורים ונתפסים בירדן כניסיון להפנות אצבע מאשימה כלפי ראש הממשלה נתניהו כמי שדירדר את יחסי ישראל עם ירדן, גורמים ירדנים אומרים כי המלך עבדאללה דחה פעמיים בקשות של ראש הממשלה נתניהו להיפגש עמו.
בדברי הביקורת שלו אומר המלך למעשה לציבור הישראלי, אם תלכו פעם שלישית לבחירות עליכם לבחור במנהיג שמאמץ את פתרון 2 המדינות, דהיינו, לא בבנימין נתניהו שמתנגד להקמתה של מדינה פלסטינית.
פייק ניוז 
העיתון "ראי אליום" דיווח ב-23 בנובמבר כי המלך עבדאללה הצביע בבירור על  ראש הממשלה נתניהו כמי שהתנכל פעמיים לירדן באמצעות ההכרזה על הכוונה לספח את בקעת הירדן לישראל  ובאמצעות ההיענות לקריאות לאפשר ליהודים ברחבת מסגד אלאקצא ובכך העצים את ההתגרות בממלכה האשמית שהיא האפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים על פי הסכם השלום.
גורמים יודעי דבר מסרו לעיתון כי ירדן קיבלה "מסר חשוב" מצה"ל, מערכת הביטחון ובמיוחד מהמוסד שבו תקווה כי ירדן לא תתייחס לעמדות של ראש הממשלה נתניהו ומפלגת הליכוד כעמדות המשקפות  את יחס ישראל לירדן.
את המסר העביר שליח ירדני ובו נאמר שמערכת הביטחון הישראלית מעוניינת שלא ישתבשו הקשרים עם ירדן בגלל התנהלותה של ממשלת נתניהו וזאת כדי להפיג את החששות הירדנים ולהדגיש כי ישראל "לא תתהפך"על ירדן ודורשת להמשיך את הקשר עמה.
ספק רב אם מישהו במערכת הביטחון הישראלית העביר מסר כזה לירדן, כנראה מדובר בפייק ניוז, בספין תקשורתי כדי לפגוע ביחסי ישראל ירדן או שמדובר במסר שהעבירו גורמי אופוזיציה בישראל.
בכל מקרה, דבריו של עבדאללה מלך ירדן הינם חמורים בעיתוי הנוכחי, ישראל נמצאת במשבר פוליטי עמוק, ויתכן גם לקראת מערכת בחירות שלישית, ואין זה ראוי שמנהיג מדינה זרה יתייחס למצב הפנימי בישראל ויאשים בעקיפין את ממשלת ישראל והעומד בראשה בקלקול היחסים עם ירדן ופגיעה בתהליך השלום, ידיה של ירדן אינן נקיות בכל הקשור להסכם השלום עם ישראל, היא נתנה לרש"פ דריסת רגל במועצה המוסלמית העליונה המנהלת את הר הבית והפרה ברגל גסה את הסטטוס קוו במתחם שער הרחמים בהר הבית, בכך היא הפרה בעצמה את הסכם השלום עם ישראל שהעניק לה מעמד מיוחד בהר הבית.
ישראל היא מדינה דמוקרטית והממשלה והעומד בראשה נבחרו באופן חוקי ועל המלך הירדני לכבד עובדה זו, ישראל איננה מתערבת בעניינים הפנימיים של ירדן ובבחירות שם והיא אף מסייעת, בדברים שהשתיקה יפה להם, למלך עבדאללה לשמור על יציבות שלטונו.
התנהגותו של המלך ירדן הינה בגדר כפיות טובה ומנוגדת לכללי הדיפלומטיה, הציבור בישראל מספיק אינטליגנטי לקבל את החלטותיו הפוליטיות בעצמו וסביר להניח שלא יתחשב בדבריו של המלך עבדאללה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי